Linjalla 88 muutoksia 14.8., Yliskylän osuus jää pois ja Kaitalahdessa liikennöidään yhteen suuntaan

Linja 88 siirtyy uudelle reitille Laajasalossa maanantaista 14.8. alkaen. Uudelta reitiltä jää pysyvästi pois Yliskylän lenkki ja toisaalta reitti jatketaan kulkemaan Hopealaakson ja Gunillankallion suuntaan.  Linja ei voi kuitenkaan 14.8. alkaen käyttää suunniteltua päätepysäkkiä (H4154) Kaitalahdessa, koska sen rakennustyöt eivät ole vielä valmistuneet. Tästä johtuen linjaa 88 joudutaan Kaitalahden päässä liikennöimään yhteen suuntaan lenkkinä kunnes päätepysäkki saadaan rakennettua valmiiksi. Liikennöinti tapahtuu suunnassa Tullisaari-Kaitalahti-Hopealaakso. Päätepysäkin rakennustöiden on arvioitu kestävän kaksi kuukautta.

  Kaitalahti 88 reitti

 Yliskylän poistuva reitti

 

 

 

Kommentit

Hei!
Milloin linja 88 alkaa kulkea edestakaista reittiä. Kääntöpaikka Kaitalahdessa on valmis ja jopa pysäkkikatos on valmis.
Ne kai oli syyt nykyiseen ympyräreittiin.

Kiitos kysymyksestäsi: Kaitalahden kääntöpaikassa havaittiin puutteita, joista johtuen sen käyttöönottoa oli lykättävä. Tiedotamme kun linja 88 siirtyy suunnitellulle reitille.

Lykkääntyykö käyttöönotto vielä entisestään?? Tämän hetkiinen aikataulu on voimassa 31.10. asti.

Milloin Gunillantien pysäkille tulevat katokset (linja 88)?

Huhuu HSL! Odotan edelleen vastausta: mistä tämän Kaitalahden asukaskokouksen pöytäkirja (johon viestiketjussa viitataan) löytyy? Asun itse Kaitalahdessa enkä ole ollut tietoinen tällaisesta kokouksesta enkä olisi kannattanut Päätien läpikulkuliikenteen pysäyttämistä. Miksei kaikkien Kaitalahden alueen asukkaiden sekä myös Pyysaaren ravintoloitsijan, Tullisaaren viljelypalstojen haltijoiden yms. mielipiteitä ole kunnolla selvitetty?

Ehdottomasti pitäisi säilyttää tämä tilapäinen kiertoreitti. Ehkä toisinpäin eli myötäpäivään kiertäen palvelisi kotiintulijoita ja asukkaita ensisijaisesti. Pyysaareen tullaan harrastamaan.

Kyllä täällä päätienkin varrella ihmisiä asuu, jotenka olisi ihan kivaa että se bussi viellä tännekkin tulisi.

Nopeampi reitti uudelta alueelta Herttoniemeen päin eli nykymuodossaan lienee paras kompromissi.

Hei, tuleeko pysäkeille pysäkkikatoksia. Milloin?

Mistä tämän Kaitalahden asukaskokouksen pöytäkirja löytyy? Asun itse Kaitalahdessa enkä ole ollut tietoinen tällaisesta kokouksesta enkä olisi kannattanut Päätien läpikulkuliikenteen pysäyttämistä. Pitäisikö kaikkien Kaitalahden alueen asukkaiden sekä myös Pyysaaren ravintoloitsijan, Tullisaaren viljelypalstojen haltijoiden yms. mielipiteet myös selvittää?

Tämä väliaikaiseksi tarkoitettu kiertolinjaratkaisu palvelisi mielestäni kaikkia Kaitalahden alueen asukkaita ja Tullisaaressa kävijöitä huomattavasit paremmin ja lyhentäisi kävelymatkoja lähimmälle bussipysäkille. Henrik Borgströmin tien talvikunnossapitokin pysyisi riittävänä, jos se olisi myös bussilinja.

Eikö linjan 88 reitistä jo kerran päätetty, että se ei jää kiertolinjaksi vaan on tulevan Kruunuvuoren alueen suora linja Herttoniemeen ja takaisin? Emme halua linjaa ympyrälinjaksi Kaitalahjteen pysyväksi, koska silloin täällä on taas 2 pitkää kiertolinjaa ja liian pitkä reitti linjalla Herttoniemi-Koirasaarentie-Jurmonkuja-Gunnillantie. Lisäksi toivomme aikaistusta ja linjavuorojen tihentymistä linjalle 88, koska ensimmäinen linjavuoro lähtee arkisin klo 5:32 eikä sillä ehdi Espooseen klo 6.

Niin kutsuttu Kaitalahden ympyrä on poikkeusreitti, ja linja alkaa kulkea suoraan Koirasaarentietä Kaitalahteen sitten, kun bussin kääntöpaikan rakennustyöt Kaitalahdessa ovat valmistuneet.

Nyt kun alkaa kertyä toteutunutta ajoaikadataa, vaikuttaako ympyrä nopeammalta reitiltä kuin alunperin suunniteltu reitti? Tuleeko lisätarvetta nopeuttamiselle vuorovälin pienen lyhentämisen mahdollisesti havaittavasta tarpeesta?

Kyse ei ole pelkästään siitä, mikä on nopeampi reitti vaan kuinka monta matkustajaa linjan 88 reitti palvelee. Pyysaren ravintoloitsija ja kesäpeltojen viljelijät eivät käytä Tullisaaren reittiä ympäri vuoden ja lisäksi heitä on paljon vähemmän kuin Kruunuvuoren asukkaita, jotka eivät halua kiertää bussilla ylimääräistä Tullisaaren lenkkiä päästäkseen kotiinsa.

Juu, mutta tässä välillä on ympärivuotista asutusta. Pahimmillaan meitä siinä välissä asuvia päähänpotkittuja odottaa noin kilometrin kävelymatka lähimmälle pysäkille sitten kun 88 siirtyy lopullisesti sille huonommalle reitille.

Miksi siellä Kaitalahdessa muuten on pakko olla päätepysäkki sanan siinä merkityksessä, että bussi jää sinne seisomaan? Jos olisi vain yksi päätepysäkki Hertsikassa, ja bussi pysyisi tuolla melkein siedettävällä poikkeusreitillään, olosuhteet olisivat vain vähän huonommat kuin ennen.

Niin. Tammisalossa linja 83 on suunnilleen samanmuotoisena kuin 88 nyt palvellut sujuvasti vuosikaudet.

Tämä lenkki vastapäivään saisi jäädä pysyväksi reitiksi, etenkin jos ajantasaus päätepysäkillä suunnitellaan hyvin lyhyeksi.

Liikennöintisuorite lenkin kera pysyisi lyhyempänä, jolloin vuoroväliä voisi jopa hieman tihentää? Suunnassa Herttoniemeen lenkki ei kai haittaa kenenkään matkantekoa.

Kaitalahden asukaat ovat jo aiemmin asukaskokuoksessaan päättäneet etteivät halua Kaitalahden Päätielle HSL:n läpikulkuliikennettä. Tämä toivomus on nyt päinvastainen eikä noudata kaikkien asukkaiden kannatusta aiempaan päätökseen vedoten.

Hei!
Kysyisin, että korvataanko bussin 88 ajama lenkki Ilomäentien kautta lisäämällä vastaava määrä menetettyjä vuoroja linjalle 89?
Milloin linjan 88 reitti palaa Ilomäentien kautta kulkevaksi?
Kiitos vastauksesta.
S.P

Hei, linjan 89 vuorovälit 14.8. alkaen ovat ruuhka-aikoina 10 minuuttia, päivisin 15 minuuttia ja hiljaiseen aikaan 20 minuuttia. Nykyään linjat 88 ja 89 yhdessä muodostavat ruuhka-aikoina ja päiväliikenteen aikana 10 minuutin ja hiljaiseen aikaan 20 minuutin vuorovälin alueelle. Linja 88 ei sen sijaan palaa en'' Ilomäentielle, päätös asiasta tehtiin toukokuussa https://www.hsl.fi/uutiset/2017/hsln-hallituksen-paatokset-252017-10012

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.