Linjan 17 reitti jatkuu Salmisaareen ja Hakaniemeen 14.8. alkaen

Linjan 17 reitti muuttuu 14.8. alkaen kulkemaan reittiä Hakaniemi–Kruununhaka– Kauppatori–Eira–Hietalahdentori–Ruoholahti(M)–Salmisaari. Uusi reitti korvaa Kruununhaassa raitiolinjaston uudistuksessa sieltä poistuvaa raitiolinjaa 1/1A sekä parantaa eteläisen kantakaupungin poikittaisia yhteyksiä. Vaihdoton yhteys Kruununhaasta Viiskulman terveysasemalle säilyy reittimuutoksen jälkeenkin. Linjaa liikennöidään arkisin puolen tunnin vuorovälein. 

Alla olevasta kartasta poiketen linja ei käytä pysäkkiä H2009 "Kirkkokatu" Mariankatu 12:n kohdalla työmaan takia. Pysäkki otetaan käyttöön myöhemmin syksyllä.

Linjan 17 reitti 14.8. alkaen

Suunta 1 Hakaniemi-Salmisaari (sininen)

Suunta 2: Salmisaari-Hakaniemi (punainen)

Linja 17 reitti

Kommentit

Hei!
Meillä on ollut koulumatka 73:lla ja ratikka 1 A:lla.. Aikataulumuutosten takia pikku koululaisen pitäisi lähteä klo 7 kotoa että ehtisi 8:30 Eiraan!! Aivan mahdotonta:(
Voisiko bussi 17:lla olla enemmän lähtöjä?? Esim. klo 8:05, jolloin ehtisi 73:lla Hakaniemeen ja siitä sitten 17:sta koululle?

Lisäksi ei aikatauluun voi luottaa. Tänä aamuna ei bussia näkynyt +-5 minuuttia pysäkkiaikataulusta. Mahdotonta kuvitella kenenkään työssä- tai koulussakäyvän pystyvän luottamaan puolen tunnin välein aikataulun kulkevaan linjaan, jos siitäkin aikataulusta heittää 10 minuuttia. Pohjanoteeraus 1A:n käyttäjille. Tehtaanpuiston pysäkkikin unohdettiin toteuttaa, vaikka linjakarttoihin piirrettiin. Ovatko suunnittelijat käyneet kadulla/liikennevälineissä lainkaan suunnitelmia tehdessään?

Linja 17 ei kulje nykyisinkään kovin usein. Nyt vuoroväliksi tulee noin puoli tuntia, mikä on liian paljon. Lisäksi raitiovaunulippu ei kelpaa bussissa, joten kulkeminenkin kallistuu.

Juuri ehdin harmitella, ettei 1A kulje kuin tiettyihin aikoihin eikä ollenkaan viikonloppuna. Nyt ei sitten kulje enää ollenkaan. Minkäköhän vuoksi tuo linja poistettiin?

Uusi linja 1 alkaa kulkea päivittäin, mutta sen reitti on tosiaan muutettu kulkemaan Käpylästä Eiraan Sörnäisten, Töölön, Lasipalatsin ja Bulevardin kautta. Linjan 1A lakkauttaminen liittyy raitiolinjaston uudistukseen, josta voi lukea lisää täältä: https://www.hsl.fi/raitiolinjat2017

Syynä linjan 1A lakkauttamiselle on se, ettei linja istunut mukaan osaksi uutta linjastoa - raitiolinjaston suunnittelua kun rahoittavat toisaalta käytettävissä olevien vaunujen ja toisaalta käytettävissä olevan rahan määrä. Uudistuksella saamme siis muun muassa linjan 1 kulkemaan päivittäin ja tihennettyä liikennettä siten esimerkiksi Helsinginkadulla, mutta toisaalta olemme joutuneet luopumaan esimerkiksi Kruununhaan ja Ullanlinnan välisestä raitioyhteydestä.

Tai sitten olisi voinut ymmärtää, että 1A on paljon käytetty ruuhkalinja ja poistaa vähän käytetty 1 muuten. Vallilan alueella on paljon työpaikkoja (mm. OP, Nordea, Telia), joihin kuljetaan Etelä-Helsingistä päivittäin, aamuisin ei aina mahdu Neitsytpolun pysälkiltä edes istumaan ja suuri osa jatkaa Hakaniemeä pidemmälle. Puolen tunnin välein kulkeva 17 kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä korvaamaan tätä yhteyttä.

Kaipa HSL:n on pakko lisätä linjalle 17 ruuhkalähtöjä, jos nykyiset autot alkavat ylikuormittua. Kaisaniemessä (Unioninkadulla) on helppo vaihtaa moniin Helsingin sisäisiin busseihin mm. suunnassa Mäkelänkadulle.

Ja taas väitetään käytävän Eirassa, vaikkei siellä olla ollenkaan.

Linjan 17 uusi pysäkki Kaivopuisto on nyt ilmestynyt katolisen kirkon sivustalle Tehtaankatu 2:een. 30 metrin päässä on raitiovaunupysäkki samaan suuntaan. Linja-autopysäkki on vienyt ainakin 6 autojen pysäköintipaikkaa pois asukaspysäköinnin käytöstä. Ehdotan, että bussipysäkki yhdistetään raitiovaunupysäkkiin, joka lisäksi on Kaivopuiston kohdalla erillään muusta ajoradasta, eli oikein hyvä myös lijna-autoille. Meille alueen asukkaille tämä olisi suuri parannus. - - Muuten olen sitä mieltä, että mielellään olisimme pitäneet raitiovaunulinjan 1A käytössä entisellä reitillään. Tietysti bussiyhteys uudella linjalla 17 on parempi kuin ei mitään yhteyttä Kruununhaan ja Hakaniemen suuntaan.

Miksi hyvä uudistus täytyy pilata jo etukäteen panemalla runkolinjoihin kuuluvalle poikittaisyhteydelle puolen tunnin vuoroväli? Onpa tosi kiva katsella bussin perävaloja pysäkillä, kun myöhästyy aamulla 1/2 minuuttia ja tietää, että seuraava auto tulee jo 29 minuutin päästä. Voisiko HSL järjestää linjalle kolminkertaisen määrän autoja ja supistaa vuorovälin enintään 10 minuuttiin? Matkustajia kyllä olisi.

Miksi bussin 17 vuoroväli ruuhka-aikanakin pitenee nykyisestä, vaikka mukaan tulee raitiovaunun 1A nykyisiä matkustajia? Kuinka isoilla autoilla linjaa onnistutaan ajamaan?

Kantakaupungissa liikkuvalle bussit on jotain, mitkä menee satunnaisiin aikoihin satunnaisista paikoista satunnaisiin paikkoihin, satunnaisia reittejä. Jos sattuisin vaikka matkustamaan yliopiston luennolta Valokuvataiteen museoon, ei tulisi mieleenkään miettiä linjalla 17 menemistä vaan miettisin yksinomaan miten raitiovaunu ja metro kannattaa yhdistää.

Kuten HSL perusteleekin, on linjan 17 peruste tarjota yhteys Kruunuhaasta Viiskulman terveysasemalle. Töissäkäyvien liikennetarpeita ei ole mietitty linjan 17 osalta lainkaan, ilmeisesti HSL haluaa lisätä yksityisautoilua.

Voiko Hakaniemen päätepysäkistä nähdä tarkemman kartan? Mihin suuntaan on käveltävä bussista 51 vaihdettaessa?

Hei, linja 17 käyttää Hakaniemessä uutena päätepysäkkinään pysäkkiä Hakaniemi (2505). Lähin linjan 51 pysäkki taas löytyy Hakaniemen torikadulta. Tarkemmat tiedot ja kartat pysäkeistä päivittyvät lähempänä määräpäivää myös Reittioppaaseen.

Pysähtyykö linja 17 siis Kauppatorilla suunnassa Kruununhakaan, kuten reittiä kuvaillaan?

Käyttääkö linja 17 pysäkkiparia "Länsisatamankatu" (1165 ja 1166)?

Linja 17 pysähtyy Kauppatorilla ainoastaan pysäkillä Kauppatori(H2005) joka sijaitsee Pohjoisesplanadilla. Eli siis suunnassa Hakaniemestä Salmisaareen. Linja ei käytä Länsisatamankadun mainitsemiasi pysäkkejä.

Ainakin eilen Länsisatamankadun pysäkin numeroliuskat kertoivat muuta.

Hei. Tämä pysäkki oli virheellisesti kilvitetty linjalla. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutunutta haittaa.

Miksipä kyseisen pysäkin käyttäminen matkustajia haittaisi?

Hei, tarkastamme tämän. Reitteihin ja niiden käyttämiin pysäkkeihin on tullut paljon muutoksia, joten joitain virheitä voi esiintyä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.