Pasilan vanha asema suljetaan 19.6., bussipysäkit siirtyvät Pasilansillalta Asemapäällikönkadulle

Pasilan asemalla on käytössä uudet kulkureitit maanantaista 19.6.2017 alkaen, kun vanha asemarakennus suljetaan matkustajilta lopullisesti. Samalla käytöstä poistuvat myös vanhan aseman edustalla Pasilansillalla sijaitsevat bussipysäkit. Poikkeusjärjestelyt ovat voimassa syksyyn 2019 asti, jolloin Pasilan uusi asema ja Tripla-kauppakeskus valmistuvat. Matkustajia Pasilassa palvelee väliaikainen asema, joka otettiin käyttöön jo huhtikuun alussa.

Muutokset bussipysäkeissä ja bussien reiteissä

Suurimmat kulkureittien muutokset Pasilassa koskevat junien ja bussien välillä vaihtavia matkustajia. Muutos tarkoittaa sitä, että Pasilansiltaa pitkin kulkevat linjat 50, 58(B), 59, 518 ja 551 siirtyvät pysähtymään uusilla Pasilan aseman pysäkeillä Asemapäällikönkadulla. Pysäkit sijaitsevat Asemapäällikönkadun ja Junailijankujan risteyksen kohdalla.

Linja 23 Ruskeasuon suuntaan pysähtyy Teollisuuskadun pysäkillä Ratapihantien varressa ja linja 506 molempiin suuntiin Pasilan väliaikaisen aseman kohdalla sijaitsevilla pysäkeillä Ratapihantiellä. Linjat 69 ja 848 pysähtyvät samoissa paikoissa kuin ennenkin.

Pysäkkimuutosten seurauksena linja 58(B) siirtyy kulkemaan Pasilan aseman ja Kalasataman välisen osuuden Asemapäällikönkadun, Kumpulantien, Jämsänkadun ja Teollisuuskadun kautta, jolloin linjan Aleksis Kiven katua kulkeva osuus poistuu käytöstä.

Linjan 58(B) uusi reitti välillä Pasilan asema - Junatie (pdf-tiedosto)

Ratamestarinkadulla sijaitseva Asemapäällikönkadun pysäkkipari (pysäkki kartalla) poistuu pois käytöstä liikenteen sujuvoittamiseksi.

Bussien ja pysäkkien poikkeusreitit ovat voimassa uuden Pasilan aseman ja Triplan valmistumiseen asti.

Muutokset raitiovaunupysäkeissä

Raitiovaunujen 7A/B ja 9 pysäkit siirtyvät Ratapihantiellä hieman. Linja 9 siirtyy nykyiselle linjan 7B pysäkille, ja 7B puolestaan siirtyy yhteiselle pysäkille bussien kanssa.

Ratapihantien toisella puolella linja 7A siirtyy väliaikaisen aseman kohdalle käyttämään yhteistä pysäkkiä bussien kanssa.

Samalla linjojen 7A/B ajantasauspysäkki siirtyy Pasilan asemalta Länsi-Pasilan Maistraatintorin pysäkille.

Linjalta 9 poistuu lisäksi Ratamestarinkadulla sijaitseva Asemapäällikönkadun pysäkkipari (pysäkki kartalla). Korvaava pysäkki Länsiterminaalin suuntaan sijaitsee Asemapäällikönkadun varressa ja Pasilan suuntaan Ratamestarinkadulla Asemapäällikönkadun liikenneympyrän pohjoispuolella.

Väliaikaisen aseman kaikki saattoliikenne siirtyy Veturitorille

Pasilan väliaikaisen aseman kaikki saattoliikenne ja taksit siirtyvät 19.6. Veturitorille. Myös aseman pyöräpysäköinti siirtyy Veturitorille. Samalla myös kulkuyhteys Opastinsillalta Pasilan asema-aukiolle sulkeutuu, sillä sekä vanha asema että sen edustalla sijaitseva aukio muuttuvat työmaa-alueeksi.

Pasilan aseman ympäristön bussi- ja raitiovaunupysäkit 19.6.2017 alkaen

Kommentit

Entä jos kioski on kiinni vaikka juhannuspäivän aamuna ja on vain käteistä? Onko paikalla opasteet kyseiselle HSL:n automaatille?

"Lähettämällä tämän lomakkeen, hyväksyt Mollomin yksityisyyskäytännöt." Nämä ovat vain englanniksi, joka on lainvastainen.

Missasin sekä 551 että 58 koska kartta ja teksti ovat väärin ja kuskit on huonosti koulutettuja. Bussilla 551 ei ole omaa pysäkkiä vaan käyttää samaa kuin 58. Kun tulee juosten sinne, missä pysäkki on kartalla, kuski ajaa törkeästi ohi. 58 pysähtyy edelleen aseman edessä Pasilansillalla ja ajaa törkeästi ohi Asemapäällikön pysäkkiä.

Pahoittelut huonosta käyttökokemuksesta. Bussilla 551 on sekä tämän tiedotteen kartassa että myös kadunvarteen merkittynä oma erillinen pysäkkinsä, mutta on tietenkin ongelma, jos kuljettajat ajavat eri tavalla. Kiitämme havainnosta. Pasilan aseman edustalla ei enää 19.6. alkaen ole ollut pysäkkejä, joten siellä pysähtymisen ei pitäisi olla sallittua.

Aseman edessä Pasilansillalla on nimenomaan merkitty pysähtymään myös bussi 7X 3. heinäkuuta - 13. elokuuta (paperille painetut lähteet: poikkeusreittikartta ja linjakohtainen aikataulu)...

Valitettavasti paperisiin tuotteisiin on virheellisesti jäänyt Pasilan aseman pysäkit linjalle 7X. Reittioppaassa tiedot tulevat olemaan oikein, kun linja 7X alkaa liiikennöidä 3. heinäkuuta.

Oliko jossakin jo lippuautomaatti Pasilan uudella automaatilla? Kun miltei samaan aikaan poistettiin lipunmyynti lähijunista, niin sellaisia olisi mukava löytää asemalta helposti.

HSL:n automaatti on pohjoisessa alikulussa. Voit ostaa lipun myös Pasilan asemalla olevasta VR:n automaatista. Siinä maksutapana on pankkikortti. Käteisellä lipun saa R-kioskista.

Koska Pasian asemalla ja sen ympäristössä liikkuminen tulee olemaan pitkää hankalaa ja vaarallista, kulkijamäärä 58:lla tulee vähenemään huomattavasti. Sen sijaan liikkumisen tarve AKK:lle ja sieltä ei vähene, mutta hankaloituu sekin paljon. Linja 9 ei ole poikittaisliikennettä ja on nykyiselläänkin satamaliikenteen kuorimittama.

Satamaliikenne Pasilasta siirretäänkin kesän jälkeen kiertämään Hämeentien ja Kruununhaan kautta linjalle 7. Siten linja 9 kehittynee täsmällisemmäksi Aleksis Kiven kadulla.

Kiitos HSL, kun veitte kaiken liikenteen pois Aleksis Kiven kadulta. Sitä olette tehneet pikkuhiljaa tässä vuosien aikana. Mikä teitä ajaa tähän???? Ensin veitte 17, sitten 50 ja sitten linjan 23N ja nyt lopulta 58/58B. Toivon, että koko joukkoliikenne ruuhkautuu Teollisuuskadulla ja kunnolla. Toivottavasti ei tapahdu liikennevahinkoja eikä missään nimessä henkilövahinkoja. Toivon, että HSL oikeasti epäonnistuu tässä liikenneratkaisussa ja rupeaa saamaan kunnolla palautetta asiassa. Ei jymmärrä koko asia.

Pasilan asemalta Aleksis Kiven kadulle pääsee käsittääkseni linjalla 9, jonka pysäkki on vieläpä aivan tilapäisen aseman sisäänkäynnin vieressä. Mita lisäarvoa 58 siis tuo tällä välillä?

Nythän ei ole kysymys ainoastaan Pasilaan pääsystä. Meitä työssäkäyviä menee hyvin paljon myös Meilahteen ja jo ensimäisellä 58 vuorolla. Olen edelleen sitä mieltä että Aleksis Kivenkadun reitti täytyi jotenkin saada pidettyä ennallaan.

Miksi 58 ja 58b ei voisi kääntyä Pasilansillalta oikealle, kuten aiemminkin ja käyttää 23.sen pysäkkiä? Jatkaa siitä sitten entistä reittiä. Suurentakaa vaikka pysäkkiä vähän, todella moni haluaa Aleksis Kiven kadulle. Sitä paitsi Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun välissä paljon rakennustyömaita. Hankala päästä läpi.

Minustakin linjalle 58 luontevat korvaavat pysäkit olivat olleet 23:n pysäkit Ratapihantiellä. Etenkin, kun samaan suuntaan kulkevat 58 ja 551 on joka tapauksessa ripoteltu eri pysäkeille, ei 58:n reittimuutosta voi perustella edes tahdistamisella 551:n kanssa.

Linjan 58 reitti muuttui juuri siksi, että Pasilan aseman kulkureitit pysyisivät niin yksinkertaisina kuin mahdollista - täysin yksinkertaisiahan ne eivät ole nytkään, sillä saman suunnan linjat lähtevät monessa tilanteessa eri pysäkeiltä. Jos 58 kulkisi Ratapihantietä ja Aleksis Kiven katua, etenkin idästä Pasilan aseman suuntaan ja Pasilan asemalta Meilahden suuntaan vaihtaminen vaatisi varsin pitkän kävelemisen, sillä pysäkki sijaitsee vasta Teollisuuskadun risteyksen lähellä. Nyt tämä ongelma muodostuu linjalle 23. Lisäksi Meilahden suunnan bussit lähtisivät tuossa tilanteessa kolmesta täysin eri paikasta, joiden välillä olisi suuri etäisyys, ja kaikkein tihein liikennepalvelu vieläpä kulkisi kaikkein kauimmaiselta pysäkiltä. Tämä on siis monen asian yhdistelmänä syntynyt kompromissi, joka valitettavasti aiheuttaa palvelun heikkenemistä esimerkiksi Aleksis Kiven kadun varressa. Pahoittelemme sitä.

Onko reittimuutos pysyvä, vai palaako 58 (tai tuleva runkolinja) Aleksis kiven kadulle myöhemmin Pasilan aseman (ja Triplan) valmistuttua?

Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan tulevan 500-runkolinjan olisi tarkoitus kulkea Aleksis Kiven katua pitkin, kun uusi Pasilan asema ja sen edustalle tuleva bussi- ja ratikkaterminaali valmistuu.

Siis AleksisKivenkadun ja Fleminginkadun risteyksessä oleva pysäkki poistuu käytöstä????
Paikka , josta runsaasti työmatkalaisia!!
Näinkö HSL palvelee asiakkaitaan??
Eikö todellakaan löydy muuta mahdollisuutta vai eikö löydy halua?

Eikö sieltä pääse edelleen ysillä? Nyt on ysin pysäkkikin huomattavasti lähempänä aseman sisäänkäyntiä kuin bussien.

Valitettavasti näin todella tapahtuu. Linja 58 on erittäin suuressa suosiossa, ja koko Aleksis Kiven kadun varrelta bussin kyytiin nousee runsaasti matkustajia. Tässä tilanteessa ratkaisevaa kuitenkin oli, että yksittäisistä pysäkeistä kaikkein eniten nousijoita on Pasilan asemalla, jonka vaihtoyhteyden turvaaminen oli kaikkein tärkeintä. Jos bussi olisi jatkanut nykyisellä reitillään, vaihtokävely-yhteys olisi ollut Pasilassa varsin monimutkainen ja pitkä, kun Pasilansillalla sijaitsevat pysäkit poistuvat käytöstä.

Tässä yhteydessä tutkittiin myös mahdollisuutta siirtää bussi Vallilan Konepajan alueella kulkemaan raitiolinjan 9 reittiä Traverssikujan kautta, mutta tuo osuus todettiin telibusseille liian ahtaaksi.

Fleminginkadun pysäkiltä on kuitenkin kohtuullinen kävelymatka Teollisuuskadun varteen Telekadun tai Päijänteentien pysäkeille. Pasilan asemalle Fleminginkadun ja Aleksis Kiven kadun risteyksestä pääsee edelleen linjalla 9.

Kiitos tästä selvennyksestä, itsekin mietin paljon, miksi niin suosittu linja (58) siirretään kauemmas Vallilan suuntaan. Todelliset vaikutukset tietenkin selviävät vasta käytännössä.

Mahtuuko linjan 50 kalusto ajamaan Traverssikujaa siinä missä Maunulassa? Yksi bussilinja Aleksis Kiven katua tarvitaan, ja voisihan reitti Pasilassa kulkea jopa yhdessä linjan 23 kanssa.

Onko Verotalon kautta kulku (Opastinsillalta Ratapihantielle) jatkossa aina avoinna? Ainakin ennen tuo on ollut vain virka-aikoina avoinna.

Meidän tietojemme mukaan Virastotalon aukioloaikoihin ei ole tulossa muutoksia. Hissien pitäisi kyllä olla käytössä ympäri vuorokauden, mutta jos niillä ei halua matkustaa, kaikkein järkevintä on tulla väliaikaiselta asemalta katutasoon Veturitorin kohdalta.

Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reitit voisi miettiä tarkemmin koko tällä alueella. Monin paikoin pyöräteiden osuudet kapenevat ja molempien reitit menevät pahasti ristiin erityisesti pysäkkien kohdalla. Eniten huolestuttaa Asemapäällikönkadun pohjoislaita ja Ratapihantien itälaita Veturitorin kohdalta radan alittavaan alikulkuun. Pyörällä ajaessa ei edes näe, jos joku on juuri hyppäämässä pysäkin takaa eteen. jalankulkijat liikkumisessa on tavallista, ettei yhtään katsota mihin ollaan astumassa ja pyöräilijöiltä on kohtuutonta edellyttää kävelynopeutta.

Mistä linja 58 tulee Asemapäällikönkadulle ja mihin se sieltä menee? Eli millä kaikilla pysäkeillä tulee muutoksia?

Linjan 58 uusi reitti on siis Pasilansilta-Asemapäällikönkatu-Kumpulantie-Jämsänkatu-Teollisuuskatu-Junatie. Pasilan aseman pysäkit siirtyvät Pasilansillalta uuteen paikkaan Asemapäällikönkadulle. 58:lta poistuvat kokonaan Ratapihantiellä ja Aleksis Kiven kadulla sijaitsevat pysäkit Teollisuuskatu, Savonkatu, Sipoonkatu, Kotkankatu, Sturenkatu, Fleminginkatu ja Junatie. Vastaavasti linja käyttää uudella reitillään olevia pysäkkejä Jämsänkatu, Pasilan konepaja, Telekatu, Päijänteentie ja Junatie.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.