Reijolankadun raitiotie avataan liikenteelle 4.12. – linja 3 siirtyy uudelle päätepysäkille Meilahteen

Vuoden 2017 raitiovaunulinjaston uudistus täydentyy maanantaina 4.12.2017, kun Reijolankadun rata avataan liikenteelle Taka-Töölössä. Uudistuksen myötä linja 3 siirtyy kulkemaan uutta reittiä Mannerheimintielle Kuusitien pysäkille.

Linja 3 ajaa Auroran sairaalan pysäkin jälkeen uuden Reijolankadun rataosuuden kautta Mannerheimintielle, jossa se kulkee Töölön tullin ja Jalavatien pysäkkien kautta päätepysäkilleen Kuusitielle. Linjan lähtöpysäkki Mannerheimintiellä on Jalavatien pysäkki (H0136).

Linjalta 3 jäävät muutoksen myötä pois pysäkit Kansaneläkelaitos ja Töölön halli.

Kartta Helsingin raitiolinjoista 4.12.2017 alkaen (pdf-tiedosto)

Skemaattinen kartta Helsingin raitiolinjoista 4.12.2017 alkaen (pdf-tiedosto)

Kommentit

Olin innoissani odottanut kolmosen tuloa kuusitielle koko kesän ja syksyn. Olin kertonut kalliolaisille ystäville että vihdoin tulee olemaan helppo tulla kylään jun kolmonen tulee. Pettymykseseni luin tänään että se ei kuitenkaan ehkä på ketään kyytiin kuusitiellä vaan pitää kävellä jalavatielle. Olen hiukan pettynyt että tästä en ollut tietoinen, ja oma hypetykseni aiheesta lähipiirille tuntuu ylimitoiteltulta. Voisiko se jatkossa olla niin että kuusitiellä pääsee kyytiin että se noutaa paineen 10-spåralta?

HSL kirjoitti jo 29.11, että Kuusitieltä SAA nousta kyytiin.
>>Kuusitieltä on kyllä mahdollista nousta kyytiin, mutta koska raitiovaunu jää tarvittaessa tasaamaan aikaansa silmukkaan pysäkkialueen ulkopuolelle, pidämme selkeämpänä, että lupaamme palvelun vasta Jalavatien pysäkiltä alkaen etelään.<<

Voistteko ystävällisesti avata tätä vastausta hieman lisää. Olettaisin tämän erikoisen selityksen johtuvan siitä, että kolmonen ei voi parkkeerata pitkäksi aikaa Meilahden päättärille, koska se ei saa tukkia tietä Tilkan suunnasta tulevalta numero kympiltä? Mutta eihän tämä estä julkaisemasta kolmosen lähtöaikoja päätepysäkiltä ihan normaalisti ja matkustajia nousemasta kyytiin sitten kun ratikka ajaa siiihen pysäkille? Joku tässä asiassa nyt sekoittaa mielestäni turhaan pakkaa.

Onhan ihan normaalia esim. HSL:n bussiliikenteessä, että kuskit seisottavat bussia viiden metrin päässä pysäkistä ja ajavat sitten muutaman metrin ottamaan matkustajat kyytiin juuri ennen lähtöaikaa.

Siis todella typerä veto, että nyt kolmosen ratikalla ei ole pysäkkiä Töölöntullin ja Auroran välissä. Kansaneläkelaitoksen pysäkki on ollut nyt todella vilkas. Ja kai laitatte 2 ja 3 aikataulut vielä niin, että kolmonen ajaa aina just kakkosen ohi, että sillä ei ehdi sujuvasti Auroran pysäkille vaan sitten siinä odotetaan se 10minuuttia niin kuin ennen eläintarhalla. Olen todella pettynyt!.

Olen samaa mieltä, että pysäkinväli on aivan liian pitkä Töölön tullin ja Auroran sairaalan välillä ottaen huomioon, miten paljon asukkaita ko. välillä asuu ja miten paljon ihmisiä nousi kyytiin Kansaneläkelaitokselta. Auroran sairaalan pysäkki palvelee muutenkin vain lähinnä sairaalan menijöitä. Pidin itsestäänselvyytenä, että Reijolankadulle tulee pysäkki, sillä ennen siinä oli myös bussipysäkki josta mm. 58/58B kulkivat, nyt ei mitään, ja olin viime viikolla järkyttynyt uuden reittikartan tultua julki, kun pysäkkiä ei tosiaan ole. Ihan nyt ei ole loppuun asti mietitty tätä uudistusta.

Voi hyvänen aika sentään. Eikö karttaan voisi millään lisätä

1) Kuusitien pysäkille tekstiä "Linjalla 3 ei kyytiin nousua, vain poistuminen - På linje 3 endast avstigning, ej påstigning - On line 3 only disembarking, not boarding"

2) Olympiaterminaalin pysäkille tekstiä "Ei vaunun vaihtamista linjojen 2 ja 3 välillä - Inget byte av vagn mellan linjerna 2 och 3 - No transfer between cars from line 2 to line 3 or vice versa"

3) Maistraatintorin pysäkille tekstiä "Ei vaunun vaihtamista linjojen 2 ja 7 välillä - Inget byte av vagn mellan linjerna 2 och 7 - No transfer between cars from line 2 to line 7 or vice versa"

?

Nykyisen symbolin merkityksen tajuaa kyllä, jos tietää ennestään mistä on kyse, mutta en usko että tajuaa muuten.

A) Vaunuun saa ja voi nousta Kuusitieltä, kuten HSL on aikaisemmin todennut

Ja muuten varmaan helpompi merkitä, että "sama vaunu jatkaa linjalle 2/3/7"

Kun katsoo Meilahden ja Pasilan välisiä matkustajamääriä linjoilla 58, 58B, 506 ja 551, ei voi kuin ihmetellä tätä touhua. Jos 2 ja 3 olisi pidetty kuten ennenkin ja 7 jatkettu Pasilasta Kuusitielle (tai Munkkiniemeen), olisi uudesta radanpätkästä ollut enemmänkin hyötyä.

Jos ongelma olisi tuossa tapauksessa se, ettei Länsi-Pasilasta pääsisi suoraan keskustaan, voisi linjan 2/3/7 pitää nykyisellään ja linjan 9 jatkaa Kuusitielle / Munkkiniemeen.

Toki myös Meilahden kääntösilmukka on suunnitteilla, mutta siitä ei edelleen ole niin suurta hyötyä, jos sinne menevä linja on nykyinen 3.

"Jos 2 ja 3 olisi pidetty kuten ennenkin"

Näin ei tehty, koska se vaati niin pitkän ajan tasaamisen Eläintarhassa.

Meilahden kääntösilmukkaan menee onneksi sentään 7 sitten kun se valmistuu. Mutta ennen kuin se on valmis, joku muu ratkaisu olisi voinut olla parempi kuin nykyinen. Nythän raskas kysyntä hoidetaan bussirallilla ja raitiovaunu täydentää hoitaen ohuemmat matkustajavirrat muutamalta asuinkerrostalolta. Käytännössä tulee mieleen se, että 7 ajaisi Munkkiniemeen.

Hei, miksi Lauttasaaren metroaseman M-tunnus on isompi kuin muiden asemien? Eikö ne voisi olla samankokoisia?

Tässä on kyseessä puhdas vahinko, joka korjataan seuraavaan versioon.

Pysäkkien väli on liian pitkä Auroran sairaalan ja Töölön tullin välillä!!!Eikös Mäkkärin tai Urheilulehdon kohdalle voisi laittaa pysäkki?

Skemaattiseen karttaan on merkitty käsitys, että Töölön tullin kohdalla samalla pysäkkikatoksella voisi helposti vaihtaa linjojen 3 ja 4 välillä.

Skemaattisessa kartassa nelosen pysäkki keskustaan on väärässä paikassa. Kartassa se on Mannerheiminitellä mutta luonnossa Tukholmankadulla aika paljonkin Mannerheimintien risteyksestä pois päin. Tästä johtuen vaihtoyhteys näyttää kartalla liian helpolle.

Olisko voinu sen koko reitin tähän samalla? Nämä spora reitit kun muutettiin, niin kertaus tässä olisi tietysti paikallaan!

Tiedotteen liitteenä olevista kartoista voi tutustua paitsi linjan 3 uuteen reittiin myös muihin raitiovaunulinjoihin.

Miksi kuusitieltä ei voi nousta raitiovaunuun vaan pitää kävellä Jalavatielle? Vaikkakin raitiovaunu menee ”kääntöraiteelle” niin mikä siinä estäisi hyppäämästä kyytiin kuusitiellä...

Ilmanmuuta pitää sallia vaunun kyytiin nouseminen Kuusitieltä, onnistuuhan se siitä saapumispysäkiltä. Eihän se kyydissä olevia matkustajia haittaa milläänlailla, vaikka raitiovaunu hetken odottelisikin siellä silmukassa.

Kannatan kyytiin nousemista myös Kuusitiellä. Silloin kolmonen voi hieman tasata/odottaa lähtöaikaa ensin lähtöpysäkillä (Kuusitie), kunnes taakse ilmestyy linjan 10 vaunu pohjoiseen. Pysäkittömässä kääntösilmukassa voi tarvittaessa odottaa lyhyen ajan, jotta yksi linjan 10 vaunu etelään pääsee ohi. Selvää etuaikaa aikataulunmukaiseen "Meilahden" lähtöaikaan nähden voi tietoisesti jarrutella jo Urheilutalon ja Savonkadun välillä linjan 3 omalla osuudella. Kuusitiellä ei siten tarvinne viipyä koskaan kauan.

Kuusitieltä on kyllä mahdollista nousta kyytiin, mutta koska raitiovaunu jää tarvittaessa tasaamaan aikaansa silmukkaan pysäkkialueen ulkopuolelle, pidämme selkeämpänä, että lupaamme palvelun vasta Jalavatien pysäkiltä alkaen etelään.

Toimintatapa on siis luultavasti seuraava: Linjan 3 raitiovaunu saapuu päätepysäkille (Kuusitie 0137). Matkustajat poistuvat kyydistä ja pysäkillä sillä hetkellä odottavat voivat nousta kyytiin. Sen jälkeen ovet suljetaan ja vaunu ajaa kääntösilmukkaan, jossa saatetaan seistä jopa 10 minuuttia. Kukaan ei enää pääse sisään eikä ulos (paitsi ehkä kuljettaja tupakalle). Jotkut ehkä yrittävät turhaan hakata ovea seisten korokkeen reunassa raitiovaunun ja keskustaan ajavien autojen välissä.
On totta, että pysäkiltä 0137 on mahdollista nousta linjan 3 raitiovaunuun. Se ei kuitenkaan ole linjalle aivan tavallinen nousupysäkki, koska kyytiin ei pääse enää hiukan ennen lähtöaikaa.
Jos kääntösilmukkaa ajettaisiin vastakkaiseen suuntaan, vaunu odottaisi siinä lähtöaikaa. Poistuvat matkustajat olisivat sisällä ja pääsisivät ulos vasta pysäkillä Kuusitie 0138, kun vaunu on lähtenyt takaisinpäin.
Olen samaa mieltä, että myös kääntösilmukassa pitäisi olla laituri. Jostakin syystä sellaista ei vain saatu siihen mahtumaan.
https://www.google.fi/maps/@60.1950864,24.9022388,73m/data=!3m1!1e3

Tietääkö kaikki kuljettajat, että matkustajia voi nousta Kuusitiellä kyytiin saapumis/poistumispysäkiltä?
Ettei tule ongelmaa, kun mahdollisuudesta on toistaiseksi voinut lukea VAIN tämän sivun kommenteista.

Eikö olisi mielekästä rakentaa laadukas pysäkki – ja mahdollisesti lisäraide ohittamista varten – silmukan jälkeiselle suoralle osuudelle? Tilaa vaikuttaisi olevan. Ratikkalinjan päätepysäkin pitäisi mielestäni olla merkityksellinen: katettu, valaistu ja matkustajainformaatiolla varustettu. Tämä lisäisi alueen kaupunkitilan laadukkuutta ja korostaisi silmukan merkitystä vaikkapa vaihtopaikkana. Nyt tämä ratkaisu vaikuttaa keskeneräiseltä eikä kovin ihmislähtöiseltä ja käyttäjäystävälliseltä ratkaisulta.

Kaikkein näppärintähän olisi, kun silmukka käännettäisiin toiseen suuntaan ajettavaksi (siis myötäpäivään) - tällöin poistumispysäkin voisi rakentaa siihen suoralle ennen silmukkaa, eikä edes tarvitsisi kajota pyhän peltilehmän elintilaan.

On kaikkeamuuta kuin selkeää jättää kertomatta, että kyytiin pääsee myös Kuusitieltä. Pidän tälläisen "lähtö Jalavatieltä palvelulupauksen" julkistamista nimenomaan erittäin epäloogisena ja epäselvänä !!! Koska on mahdollista nousta kyytiin Kuusitienkin pysäkiltä, ON SE KERROTTAVA KAIKILLE JA KAIKKIALLA.

Kyllä on melkoisen harhaanjohtavaa ilmoittaa julkisesti vain Jalavatie lähtöpysäkiksi ja sitten kertoa täällä, että onkin mahdollista nousta kyytiin jo Kuusitieltä.
Syntyy eriarvoisuutta, epäjohdonmukaisuutta ja suurta epäselvyyttä !!! Toiset Kuusitien alueen matkustajat nousevat kyytiin, koska ovat lukeneet että niin saakin tehdä ja toiset eivät tästä edes tiedä, kun pääasiassa ilmoitetaan Jalavatien olevan linjan kyytiinnousu/lähtö pysäkki.
Usein vaikeimmin liikkuvat vanhemmat ihmiset, joille Kuusitien pysäkin käyttö on kaikken tärkeintä - eivät edes käytä nettiä, josta tämä "puolisalainen" tieto nyt löytyy.

On aivan selkeää ja ymmärrettävää nousta kyytiin poistumispysäkillä, mutta ei enää silmukassa. Paikka on sellainen, että hyvin näkee ettei siellä silmukassa ole edes mitään jalankulkuväyliä !!! Ilmoitatte varmuudeksi, että linjan 3 Kuusitien poistumispysäkki ON MYÖS lähtemispysäkki - ja asia on selkeä ja kaikille reilu.

Tuo ei olisi lainkaan helppo asia kommunikoida. Ensinnäkin tuossa olisi paitsi se ongelma, että matkustajat odottelee silmukassa, myös se, että ei voida odottaa lähtöaikaa pysäkillä, jos perässä tulee 10.

Jossei matkustajille itselleen ole mikään ongelma odotella sisällä raitiovaunussa, joka on silmukassa - KENELLE se on ongelma? Kuski ja vaunu ajaa sinne silmukkaan jokatapauksessa, eihän se nyt heillekään mikään ongelma voi olla jos joku on jo kyydissä.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.