Linjalle 58 reittimuutos Herttoniemessä 23.4 alkaen. Jatkossa molempiin suuntiin Laivalahdenkadun ja Mekaanikonkadun kautta.

Itäväylän pysäkit Konemestarinkatu H4008 ja H4009 suljetaan kaivutyömaan takia maanantaina 23.4. Tästä johtuen linjojen 58 ja 58B reitti muuttuu suunnassa Itäkeskus - Munkkivuori / Meilahti. Linja kulkevat jatkossa reittiä Muuntajankatu – Mekaanikonkatu – Laivalahdenkatu – Linnanrakentajantie ja reitin varrella on käytössä seuraava pysäkit: Mekaanikonkatu (H4174), Asentajanpuisto (H4698) ja Työnjohtajankatu (H4696). Linja ei siis 23.4. alkaen käytä enää pysäkkejä Mekaanikonkatu (H4175), Siilitie  (H4010) ja Konemestarinkatu (H4008).

Muutos on pysyvä, sillä HSL:n liikennöintisuunnitelman 2018-2019 mukaisesti linjan 58 reitti muuttuu syksyllä 2018 niin että Herttoniemen teollisuusalueella ajetaan molempiin suuntiin Laivalahdenkadun ja Mekaanikonkadun kautta.

Itäväylä poikkeusreitti

Kommentit

Reittimuutos sekä siltaremontit yhdistettynä eristävät länsi-hertsikan tehokkaasti reitiltä. Voisiko ajatella ratkaisua, jossa toinen 58 linjoista ajettaisiin länsipuolen kautta edes siltaremonttien ajan, jolloin itäväylän alikulut on suljettuina.

Onko todella niin että tämän reittimuutoksen myötä linja 58/58B ei palvele enää lainkaa Länsi-Herttoniemen/Siilitien alueen asukkaita? Meille esimerkiksi yksi muuttokriteereistä alueelle oli suora reitti Meilahteen...

Pystyykö linjan 58/58B aikataulua muokkaa siten, että linjalla 79 pystyisi helposti vaihtamaan Mekaanikonkadulta. Se todella helpottaisi kaikkia. Ymmärrän, jos linjat eivät ole aina ajan tasalla, bussit ovat joko etuajassa, tai myöhässä, se on täysin ymmärrettävää.

Olenko tulkinnut nyt oikein, että Itäväylälle ei siis tämän "parannuksen" jälkeen jää Hertsikan ja Itiksen välille enää ainoatakaan bussilinjaa..?

Hei, Itäväylälle Itäkeskuksen ja Herttoniemen välille jäävät yölinjat sekä linja 90A.

Yläroihuvuoren asukkaille linja 58/B on ollut aamuisin tärkeä matkan nopeuttaja, sillä Itäkeskuksen suunnasta tulevilla busseilla on voinut matkustaa lähimmälle metroasemalle, eli Siilitielle. Miksi linjan reittimuutos on pysyvä? Matka metroasemille pidentyy huomattavasti.

Ehdotan pysäkkiä 4038 Laivalahdenportti, bussi 58 pysäkiksi, 5022 sijasta. Perusteluna se että runsaisiin jatkoyhteyksiin pysäkille 4038 päästäkseen pysäkiltä 5022 joutuu nyt ylittämään kaksi ruuhka-aikoina vilkasliikenteistä katua jossa vihreiden valojen odotusaika on kohtuuttoman pitkä. Monet eivät jaksa odottaa ja ylityksissä tulee riskitilanteita.

Hei, kiitos kommentista. Linja 58/B ei voi käyttää Laivalahdenportin vilkkaita pysäkkejä koska bussin täytyy ryhmittäytyä eri kaistalle jo aikaisemmin kääntyäkseen Laivalahdenkadulle.

Todellakin samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Ihan oikeastiko pysyväksi jää järjestely, jossa Pasilan suunnasta tulevasta 58:sta Laajasaloon ja Roihuvuoreen vaihdettaessa pitää kävellä usean minuutin matka (Reittioppaan mukaan 200m) jossa ylitetään kaksi leveää ja vilkasta autotietä liikennevaloissa odottaen? Aivan surkea vaihto, kestin sen valittamatta vain koska piti olla väliaikainen. Tuo ei mitenkään voi olla tavoitellun palvelutason mukainen järjestely. Tämä on oikeasti tärkeä vaihtopiste poikittaisliikenteeltä metron liityntälinjojen varrelle, se ei voi jäädä tuollaiseksi.

Hei, Herttoniemessä on rakenteilla uusi Suunnittelijankadun silta, johon myös työmaa Itäväylällä liittyy. Kun silta ja siihen liittyvät katuyhteydet valmistuvat, on tarkoitus että vaihdot sekä metroon että Laajasaloon ja Roihuvuoreen tapahtuvat Herttoniemen metroaseman terminaalissa https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/herttoniemen-alueen-linjasto. Myöhemmin linjan 58 korvaa runkolinja 500, joten linja 58 ei siis enää palaa Itäväylälle vaan kulkee Mekaanikonkadun ja Laivalahdenkadun kautta kuten ilmoitettu. Tältä osin reittimuutos on siis pysyvä.

30 metrin matkalla on jokseenkin hankalaa saada 15 metriä pitkä bussi ajettua kahden kaistan yli, ja vielä tämän jälkeen pysähtyä liikennevaloihin, tukkimatta muuta liikennettä.

Mikä tulee pysäkille Puusepänportti 5022 pariksi suunnassa länteen? Kyseessä on pysyvästi tarpeellinen vaihtopaikkakin Laajasaloon.

Hei, kiitos kysymyksestä. Tullessa Itäkeskuksen suunnasta linjalla 58 ja vaihtaessa Laajasalon suuntaan vaihdon voi suorittaa Herttoniemen metroasemalla, jäämällä pois pysäkillä Herttoniemi (M) H4006.

Miten olisi Laivalahdenportti 4036?

Hei, valitettavasti linjat 58/B eivät käytä pysäkkiä Laivalahdenportti H4036. Sekä pysäkki että katu ovat vilkkaita ja kadulla on kolme rinnakkaista kaistaa, joten bussin pysäkiltä lähtö Itäväylän suuntaan aiheuttaisi ongelmia.

Linja 81 Kulosaaresta kohti metroasemaa käyttää pysäkkiä H4036 ja onnistuu siitä siirtymään samalle kaistalle, joka vie kohti Itäväylää ja linjan 58 seuraavaa pysäkkiä Hertan kulmalla Itäväylän liittymän alussa. Kai kuljettajilta on kysytty, onko tuo siirtymä todella niin hankala?

Pidemmällä tähtäimellähän pysäkin H4036 ohitse ei kuitekaan ajeta: Runkolinja 500 Itäkeskus–Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Munkkivuori korvaa tulevaisuudessa bussilinjan 58. Linjan bussit kulkevat Herttoniemen ja Itäkeskuksen välillä Suunnittelijankadulle rakennettavan sillan ja Herttoniemen yritysalueen kautta. Reitti palvelee myös Työnjohtajankadulle suunniteltujen uusien asuinkortteleiden liikennettä. https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/herttoniemen-alueen-linjasto

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.