Aikataulumuutoksia Espoon suunnalla 1.1.

Espoon suunnan bussilinjoille tulee paljon aikataulumuutoksia vuodenvaihteessa 1.1.

Leppävaaran liityntälinjoille tulee liikenteeseen lisää sähköbusseja. Tässä yhteydessä aikataulut muuttuvat linjoilla 201B, 202, 203, 214, 215, 224, 227, 236(B,V), 239 ja 555B.

Linjan 225(K) aikataulu muuttuu myös. Arjen alkuiltaan tulee mm. uusi lähtö Leppävaarasta.

Linjan 502 viikonloppuaamujen lähtöaikoja Leppävaarasta muutetaan parilla minuutilla myöhemmäksi. Näin ne sopivat paremmin juniin.

Runkolinjan 550 sekä linjojen 38, 231N, 235, 235N ja 552 aikataulut muuttuvat, kun Raide-Jokerin rakennustyöt etenevät Pitäjänmäentiellä.

Uudet aikataulut löytyvät jo Reittioppaasta.

Kommentit

Koska linja 224 Tuomarila-Leppävaaran aikataulu on muuttunut ja se käy pysäkilläni nykyään 7:20 ja 7:45 entisen 7:34 sijaan, saavun bussilla koululleni nykyään joko 20 minuuttia liian aikaisin tai muutamaa minuuttia liian myöhään, enkä pidä kummastakaan vaihtoehdosta. Kun bussi kulki vielä entisellä aikataulullaan, saavuin koululleni aina muutamaa minuuttia ennen kuin kouluni alkoi ja aikatalu sopi myös soittotuntiini. Vanha aikataulu oli siis paljon parempi kuin nykyinen.

Kuinka paljon tavallisia dieselbusseja Leppävaaran suunnan linjoilla kulkee?

Hei, Leppävaaran kohteessa 47/2018 kilpailutetuissa kohteissa on yhteensä 67 bussia jonka lisäksi käytössä on myös useita vara-autoa. Näistä sähköbusseja on yhteensä 25 kappaletta joista 5kpl on virroittimen kautta ladattavia. Näitä ladataan Leppävaaraan uusilla latausasemilla.

HSL.n 7.8 julkaiseman tiedotteen mukaan leppävaarassa liikennöidään pohjolan liikenteeltä enintään 20 sähköbussilla. Muilta liikennöitsijöiltä vastaava luku on 0-2.
Leppävaaraan ja vaarasta lähtee arkena satoja vuoroja, mutta kun otamme kalustonkierron huomioon saamme bussien määrän jonnekin 50-150 välille, ja jos otamme tästä lukuhaarukasta keskiarvon ja vähenämme siitä pohjolan liikenteen sähköbussit eli 20, liikennöisi leppävaaraan 30-130 polttoainekäyttöistä (diesel tai maakaasu) bussia.

Saatan myös itse olla väärässä, ja jos näin on pahoittelut, mutta kyseinen määrä kuulostaisi uskotttavlta. Tarkan luvun saa varmasti selville, soittamalla liikennöitsijälle ja kysymällä, montako bussia heillä on käytössä leppävaaran suunnan linjoilla, ja onko yksikään näistä busseista sähkökäyttöinen.

Kyseinen lukumäärä on suhteellinen, siten että laskin siihen suurpiirteisesti kaikkien liikkennöitsijöiden leppävaaran suunnalla käyttämän kaluston yhteensä (x määrä pohjolan liikenteeltä, y määrä nobinalta z määrä helbiltä ja xyz määrä muilta liikennöitsijöiltä). Lukumärä ei myöskään ilmoita monta kertaa sama auto käy leppävaarassa päivän aikana, vain ainoastaan monta autoja on yhteensä

550 ei omaa sitten mitään aikatauluja 1.1. alkaen. Hieman tarkkuutta voisi odottaa, ettei tiedottamisen jälkeen tule ylläreitä.

Hei, Reittioppaassa linja-aikataulut ovat aina kulloisenkin voimassa olevan reitin alla. Koska linjan 550 reitti muuttuu 1.1.2020 Viikissä ovat nykyisen reitin aikataulut 1.1. alkaen tyhjät. Reittioppaassa tuleekin vaihtaa reittiä valikosta, jotta aikataulut näkyvät.

Jättäisin mielelläni autolla ajamisen kokonaan pois, jos yhteyksiä Siikajärvellä Helsingin yhteyksiin ei olisi huononnettu. Nythän tilanne on se, että perheemme nuorisokin kypsyi jumissa oloon: toinen muuttaa Leppävaaraan ja toinen osti itselleen auton. Huonot yhteydet siis johtivat siihen, että taloudessamme on nykyään entisen yhden auton sijasta kolme. Ekologista ja vihreää!

Siikajärvi ei taida olla koskaan ollut mikään joukkoliikenteen ihmemaa (eikä varmaan ole ollut tarvettakaan), joten ei varmaan teillekään tullut yllätyksenä että busseja ei jatkuvasti kulje - tai että yhteydet voivat myös heiketä.

Minkä ihmeen takia linjan 214 vuorojen lähtöjä myöhäistetään, kun vuoroja ei kuitenkaan tule lisää? Tässä esimerkki miten nuo muutokset vaikuttavat muutenkin yli tunnin työmatkaan / suunta: nousen linjan 214 bussiin pysäkiltä E1407 (Rastasniityntie) nykyisin n. klo 6.29 (pysäkkiaikataulun mukainen ohitusaika) ja ehdin sillä Leppävaarasta klo 6.46 lähtevään A-junaan. Uusien aikataulujen mukaan tuo vuoro lähteekin ko. pysäkiltä n. klo 6.37 ja sillä ei ehdi tuohon junaan eikä välttämättä klo 6.52 lähtevään E-junaan.
Jos muutokset johtuvat Leppävaaran asemalle asennettujen latauspisteiden käytön takia, huononee yhteydet Leppävaaraan. Ensin linja 214 siirrettiin kulkemaan Karakallion kautta joka päivä, jolloin matka-aika / pvä piteni ja nyt se muuttuu taas, kun vuorot lähtevät myöhemmin. Miksi tästä ei kyselty käyttäjiltä, surkeaa suunnittelua.

Ja vastaus edellä kirjoitettuun ei ole, että Karakalliosta menee muita linjoja, joilla ehtii.

Muutokset liittyvät ladattaviin sähköbusseihin, mutta myös siihen että 12.8.2019 linjojen ajo- ja lähtöaikoja tarkistetaan vastamaan paremmin toteutunutta. Välitän palautteenne koskien linjan 214 aikatauluja Karakalliossa aikataulusuunnitteluumme.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.