Muutoksia Herttoniemessä 25.2. - uusi linja 88B Kruunuvuorenrantaan aloittaa ja lähtölaiturit vaihtuvat

Kasvaneiden matkustajamäärien vuoksi Kruunuvuorenrannan joukkoliikennepalvelua parannetaan 25.2., kun linjan 88 uusi versio 88B aloittaa liikennöinnin reitillä Herttoniemi-Kruunuvuorenranta. Linjaversio 88B ajaa linjan 88 reittiä arkisin ruuhka-aikoina ja ruuhkasuuntaan Haakoninlahdenkadun pysäkille, joka on bussin päätepysäkki. Aamulla ajetaan Herttoniemeen lähtöjä klo 7.07-9.20 välillä ja iltapäivällä lähtöjä Kruunuvuorenrantaan klo 14.47-17.35.

Samalla linjojen 84 ja 88 aikatauluihin tulee myös muutoksia:

  • Linjan 88 ja 88B yhteinen vuoroväli tihenee: ruuhka-aikaan ruuhkasuunnassa (vuoroväli 6 minuuttia), päiväliikenteessä (10 minuuttia), iltaisin (15-20 minuuttia), lauantaisin (10 minuuttia) ja sunnuntaisin (15 minuuttia). Jatkossa siis joka toinen linjan 88 lähtö ruuhka-aikaan ajetaan linjana 88B.
  • Linjan 84 vuoroväli harvenee harvenee 5 minuutista 6 minuuttiin, jotta linjan palvelu olisi tasavälistä linjan 88 kanssa. Ruuhkan vastasuuntaan linjan 84 vuoroväli tihenee 10 minuutista 6 minuuttiin. Linjan 84 vuoroväli tihenee iltaisin (15-20 minuuttia) ja sunnuntaisin (15 minuuttia).

 

Muuttuneiden linjojen lähtölaiturit Herttoniemessä 25.2. alkaen

Yllämainitun lisäksi Herttoniemen lähtölaiturit muuttuvat useilla linjoilla, sillä linjat 84 ja 88 tarvitsevat tihentyneiden vuoroväliensä takia omat lähtölaiturit:

  • Laituri 2: 80 ja 82/B Itäkeskus (linja 81 siirtyy laituriin 12)
  • Laituri 3: 84 Gunillankallio (linjat 80, 82, 82B siirtyvät laituriin 2)
  • Laituri 4: 88 Kaitalahti ja 88B Kruunuvuorenranta (linjat 85B ja 89 siirtyvät laituriin 6 ja 802 käyttää ainoastaan laituria 13)
  • Laituri 5: 85 Jollas ja 86 Santahamina (ei muutoksia)
  • Laituri 6: 85B Jollas, 89 Yliskylä ja 802 Jollas (linja 84 siirtyy laituriin 3 ja linja 88 siirtyy laituriin 4)
  • Laituri 12: 81 Kulosaari (linja 812 käyttää ainoastaan laituria 13)
  • Laituri 13: 81 Länsi-Herttoniemi, 90N Vuosaari, 802 Itäkeskus ja 812 Mellunmäki (ei muutoksia)

Herttoniemessä lähtölaiturit 25.2. alkaen: mm. 88 laiturista 4

Kommentit

Kyllä palvelu huononi tuntuvasti 81:n käyttäjille. Hidas haiseva hissi, ei rullaportaita, pidempi matka kävellä, ei paikkaa missä odottaa bussia kun muutenkin kulkee harvemmin. Ei laiturilla taulua josta näkis koski seuraava 81:n lähtee Kulosaareen. Metrolaiturilla voisi sitten istua ja odottaa bussin lähtöä, kun muutenkin sen pään koppi on pieni. Raivostuttaa tämä muutos. Kiitos taasen kerran HSL tosi typerästä päätöksestä.

Hei, pahoittelut mikäli muutos tuntuu heikennykseltä. Kyseiselle laiturille on kyllä tarkoitus rakentaa pysäkkikatos, mutta tässä voi kuitenkin vierähtää aikaa.

Ei ihan loppuun asti ajateltu muutos. Jos jotain positiivista haluaa löytää, niin nyt on pakko nousta portaat omia jalkoja käyttäen. Ehkä perse tiukkenee. Kun tuolle puolelle kävelee ja 20 minuutin välein operoiva bussi 81 menee just edestä, sitä ei jaksa kävellä Laajasalon suunnan bussien laitureille, vaan parempi on kävellä kotiin Herttoniemenrantaan. Tämä tosin onnistuu vain ilman ostoksia.

Huonojalkaisten kulkemista tässä nyt ei ole sitten ainakaan helpotettu siirtämällä 81:n pysäkki metrolaiturin toiseen päähän. Siellä on normirappusten lisäksi vain hidas haiseva hissi - jos sattuu toimimaan - johon on sitten aina menossa lastenvaunuja ja -rattaita, sillä eihän ne muuten pääse ylös sitä kautta.

Kiitos etukäteen uudesta linjasta Kruunuvuorenrantaan! Hyvä päätös siirtää 81 laituriin 12. Aikaisempien - nyt jo Kalasatamaan siirrettyjen bussien 50 ja 59 runsaslukuisilla työssäkävijöillä ei ollut ongelmaa laiturin löytämisessä. Parempi siellä oli bussia odottaa kuin todella tuskaisen ahtaassa "terminaalissa".

Hyvä Del!

Olen käyttänyt linjoja 50 ja 59 ennen kuin niiden lähtöpysäkki siirryi Kalasatamaan. Voin sanoa, ettei ollut kiva tuo laituri 12. Vesisateella suojaa antoi viereinen polkupyörätelineen katos. Tarvitsin löytää laituria vain ruuhka-aikaan. Odotus ei ollut kuin muutama minuutti. Linjan 81 vuoroväli on illalla vähintään 20 minuuttia. Aivan järjetön uudistus.

Kiitoksia kommenteista. Olen välittänyt toiveen eteenpäin koskien pysäkkikatosta laiturille 12. Tälle hetkellä lähin sääsuoja kyseiselle laiturille on metroaseman C-sisäänkäynnin eteistila, jota voi tarvittaessa käyttää bussin odottamiseen, mutta toki tässä omat ongelmansa.

Kaaosta odotellessa C-sisäänkäynnin eteistilassa - taitaa siihen mahtua muutamat lastenvaunut ja ehkä yksi rollaattori. Sitten se onkin täynnä. Käsittämättömän huonosti laadittu suunnitelma, jota ei ole ollut toteuttamassa ammattitaitoinen henkilökunta, sillä suunnitelmassa ei ole osattu ottaa huomioon linja 81 erittäin runsaita matkustajamääriä.

En myöskään ole saanut vastausta siihen, että miksi linjaa 81 ei voitaisi laittaa laituriin 6, sillä ko. laiturilta lähtee vain 6 lähtöä ruuhka-aikana. Ja jos linja 81 siirrettäisiin siihen, niin tarkoittaisi se vain kuutta lisävuoroa ruuhka-aikana ja muulloin neljää lisävuoroa eli se ei vaikuta kokonaisuuteen juuri mitenkään. On myös erittäin hyvä osoitus ammattitaidottomuudesta, että erittäin hyvällä sijainnilla olevaa laituria pidetään todella vajaakäytöllä - vain 6 kpl lähtöjä ruuhka-aikaan ja muulloin vain muutama. Käsittämätöntä ammattitaidottomuutta.

Nimimerkille Del: ei varsinainen terminaali ole koskaan tuskaisen ahdas, siellä on erittäin hyvin tilaa joka hetki.

Hei, kyselin hieman ratkaisujen taustoista koskien laituria 6; linjojen aikataulut mukaan lukien lähibussi 802 pitäisi tuolloin sovittaa yhteen etteivät ne ole laiturissa samaan aikaan. Samasta syystä esimerkiksi linjaa 83 ei ole sijoitettu samaan laituriin kuin 80 ja 82. Lisäksi linja 81 (ja lähibussi 802) ovat heilurilinjoja ja tasaavat Herttoniemessä aikaa, jolloin ne viettävät laiturissa aikaa yleensä normaalia lastausta pitempään. Toivottavasti tämä selvensi niitä syitä miksi linjan 81 osalta on päädytty laituriin 12 sijoittamiseen.

Oletteko ottaneet huomioon lisääntyvien Laajasalon bussien tuomat haasteet pysäkille Laivalahdenportti, tunnus 4035. Tulin eilen Kulosaaresta bussilla 81 ja vaihdoin odottamaan tälle em. pysäkille bussia 82. Se tulikin, mutta ei mahtunut pysäkille kuin kolmantena bussina. Kaksi ensimmäistä bussia otti matkustajia Laajasaloon ja Tammisaloon. Taisi olla myös lastenvaunuja. Päästäksemme bussille 82, meidän kaikkien kyytiin pyrkivien olisi pitänyt kävellä ihmismassan läpi ja pitkin jäistä ja noin alle metrin leveää hiekoittamatonta laituria. Bussi 82 laittoikin vilkun pois pysäkiltä eikä suostunut poimimaan meitä kyytiinsä vaikka viittelöimme kaikki kuljettajalle. Se oli klo 17.23 lähtö.

Yleisesti tämä paljastaa yhden ongelman. Laajasalon busseilla pitäisi olla oma pysäkkinsä vaikka risteyksen jälkeen, koska bussit tukkivat Kulosaareen/Herttoniemenrantaan, Roihuvuoreen/Itäkeskukseen ja Tammisaloon pyrkivien pääsyn busseihinsa. Yksi pieni pysäkki ei vastaa tarpeeseen mitenkään. Siksi olenkin kävellyt bussista 58 suoraan jo seuraavalle pysäkille, jonne on vain yhdet liikennevalot. On paljon nopeampaa, varmempaa ja säästää aikaa. Pysäkkipari on näköyhteyden päässä Linnanrakentajantien ja Abraham Wetterin tien risteyksessä.

Kiitos kommentista. Yleisesti ottaen 25.2. tapahtuvien muutosten pitäisi parantaa Herttoniemestä lähtevien linjojen aikataulunmukaisuutta ja näin vähentää esimerkiksi linjojen 84 ja 88 ajamista peräkkäin. Kuitenkin kyseiseltä pysäkiltä kulkee ruuhkassa vuoroja keskimäärin noin minuutin välein, joten tässä seuraa mainitsemianne valitettavia tilanteita. Välitän siis parannusehdotuksenne koskien alueen pysäkkijärjestelyjä eteenpäin.

En usko että pysyy aikataulussa, koska
- Ensinnäkin päästäkseen Hiihtomäentieltä laituriin 12:sta tulee bussin reitille kolme uutta suojatietä, joista Hiihtomäentie 14D:n kohdalla oleva on erittäin vilkas.
- Toiseksi Hiihtomäentie 14:sta liiketiloihin kulkee paljon huoltoautoja sekä asiakkaita, joista valitettavasti osa pysäköi autonsa kadun varteen piipahtaakseen asioilla siten, että varsinkin ruuhkaiseen aikaan syntyy helposti kadulle ohittamaton tukos.
- Kolmanneksi Hiihtäjäntieltä tulevilla taitaa olla etuajo-oikeus, joten varautukaamme seisomaan vilkkupäällä odottamassa vasemmalle kääntymistä aamuruuhkassa.

Yhteenvetona jotenkin alkaa kyllästyttää läntisen Herttoniemen vähättely. Ne nykyiset pysäkit ovat aivan kamalat ja mahdollisimman kaukana metrosta. Pysäkillä 13 saa autojen kurat ja vedet jalkoihin molemmilta puolilta pysäkkiä, lisäksi se on niin kapeaksi tallottu lumesta, huom. ei aurattu, vaan tallottu. Se toinen laituri nro. 2 on taasen kauimpana, minkä lisäksi lyhyet metrot ajaa Hertan päähän. Sitten joku vielä oli keksinyt siirtää 58:n pois itäväylältä, niin ei kannata siihenkään enään kävellä. Vuorovälistä en viitsi edes valittaa, kun se oli hyvä viimeeksi silloin kun kulki molemmat 80 ja 81 Hiihtomäentiellä.

Entäpä jos alkaisitte käyttämään asemalla tyhjänä olevaa pysäkkiä nro. 1 jollekin linjalle? Siinä sen vieressä on paljon isompi katos suojaamaan sateelta kuin pysäkeillä 13 tai 12. Voihan siihen tuoda vaikka sen Stefan Lindforsin raitiovaunupysäkin mallikappaleen kaupungin varastosta.

Kysyisin vielä, että miksi linjan 81 lähtölaituri ei voisi olla sama kuin linjalla 84 eli laituri 3? Monilta muiltakin laitureilta näyttää lähtevän monia eri linjoja, joiltakin jopa useita. Toivoisin saavani tähän pätevät perustelut, jos tällainen suunnitelma ei ole mahdollista.

Ja jos yllä oleva ei onnistu, niin sitten komppaan kommenttia, jossa ehdotetaan, että laiturille 12 siirtyisi linjat 80 ja 82. Silloin täysin eri suuntaan lähtevien laituri olisi selkeästi eri paikassa.

Tästä aiotusta suunnitelmasta tulee olo, että tätä ei ole ihan täydellä ammattitaidolla loppuun saakka harkittu ja mietitty.

Molemmat vaihtoehdot parempia kuin tuo karkotus laituriin 12 !

En muuten saanut vastausta, mihin Länsi-Herttoniemestä tullessa 81 jättäisi matkustajat?
Toivottavasti ei laituriin 12.

Hei, sinällään linjojen määrä ei ole merkitsevät vaan se kuinka monta lähtöä niillä on ruuhkatunnin aikana. Mikäli linjat 81 ja 84 lähtisivät samasta laiturista olisi niillä yhteensä 18 lähtöä tunnissa. Tämän seurauksena pienikin myöhästyminen lähtöajasta tai matkustajaruuhka aiheuttaisivat ruuhkautumista ja molemmille linjoille myöhästymisiä. Pahoittelut mikäli 25.2. tapahtuvat muutokset vaikuttavat heikennyksiltä nykytilanteeseen. Asiasta kannattaa laittaa palautetta palautekanavien kautta ja saat halutessasi myös suunnittelijoiden vastaukset kysymyksiin.

Hei,

katsoin vielä laitureittain ruuhka-aikojen lähdöt ja asia on niin kuin yllä sanoitte. Huomasin kyllä myös, että laiturilta 6 lähtevät linjat 85B, 89 ja 802 koostuvat oikeastaan vain linjasta 89, jolla on lähtöjä vain 6 kpl ruuhka-aikaan. Eli voisiko 81 siirtää laiturille 6, se kun on nyt aivan vajaakäytöllä?

Kiitos kommentista. Palautteenne on välitetty linjan suunnittelijalle. Eri vaihtoehtoja linjan 81 laituriksi tarkasteltiin osana kokonaisuutta. Linjan siirtäminen laituriin 6 lisäisi kuitenkin linja-autojen määrää nykyisestä itse terminaalissa johtuen linjan 88 lisääntyneistä vuoroista. Siksi tarkastelussa linjan 81 siirtäminen laituriin 12 nähtiin parhaana ratkaisuna terminaalin toimivuuden kannalta.

Jos linja 81 laitettaisiin laituriin 6 tarkoittaisi se vain kuutta lisävuoroa ruuhka-aikana ja muulloin neljää lisävuoroa eli ei paljoa. Tätä puoltaa myös se, että mielestäni ei ole millään tasolla järkevää pitää yhtä hyvällä sijainnilla olevaa laituria niin vajaakäytöllä kuin se tämän uuden suunnitelman mukaan olisi.

Toivon myös, että suunnittelijat ovat osanneet ottaa uudistuksessa huomioon linjojen matkustajamäärät, sillä ei ole millään tavoin järkevää sekään, että paikassa jossa on hyvät odotustilat, pidetään linjat, joissa on vähäiset matkustajamäärät ja että vastaavasti linjat, joissa on erittäin paljon matkustajia, laitetaan laiturille, jossa ei ole minkäänlaista järkevää odotustilaa. Linjan 81 bussien käyttöaste on erittäin suuri läpi päivän ja busseissa kulkee paljon mm. koululaisia, eläkeläisiä, vauvoja ja liikuntarajoitteisia. Jos he kaikki odottelevat bussia länsipäädyn metron sisäänmenossa, niin silloin eivät metrolla kulkevat pääse sisään eikä ulos koska sisäänkäynti on täyteen ahdettu lastenvaunuilla ja rollaattoreilla. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää odottaminen paljaan taivaan alla ja se ei tule toteutumaan huonolla säällä.

Jos uudistus toteutuu suunnitelmienne mukaisesti, niin ISO katos on aivan ehdoton vaatimus, ilman sitä ratkaisu ei tule toimimaan millään tavoin. Ilman sitä syntyy kaaos.

Toivon siis, että käytte suunnitelman läpi uudemman kerran kaikkien ketjussa olevien kommenttien pohjalta.

Kiitos.

Hei, kommentit otetaan kyllä huomioon ja toimitamme kommentit asiaosaisille tahoille tiedoksi mahdollisia toimenpiteitä ja parannuksia varten

Minusta parempi vaihtoehto on siirtää Itäkeskukseen menevät eli 80 ja 82 laiturille 12.

Hei, esitettyyn ratkaisuun on päädytty tarkastelemalla eri linjojen vuoromääriä ja toisaalta niiden palvelemia alueita. Esimerkiksi Roihuvuorta palvelevilla linjoilla 80 ja 82 on yhteensä 12 vuoroa ruuhkatunteina ja samassa paikassa yhdessä linjan 551 päätepysäkin kanssa ne ruuhkauttaisivat aluetta liikaa. Eli ratkaisuissa täytyy ottaa huomioon erittäin tarkasti myös niiden laajemmat liikenteelliset vaikutukset.

Onko nyt ymmärrettävä, että linjan 81, Länsi-Herttoniemestä metrolle, aiemman päätärin, laituri 2 sijaan
meidät kuskataan tuonne laituriin 12 joka on kauimpana kaikista jatkoyteyksistä. Olisi kiva tietää
kuka/ketkä vihaavat vanhan Herttoniemen asukkaita noin paljon, että pitää oikein kunnolla kiusata?

Hei, vaihtaminen onnistuu myös metroaseman länsipäädyn sisäänkäynnin kautta. Tätä sisäänkäyntiä käyttävät mm. linjojen 58 ja 551 matkustajat joiden lähtöpysäkki eli laituri 16 sijaitsee laiturin 12 vieressä.

Hei, Kai teillä on sitten tieviitat valmiina Herttoniemenrantaan ja Kulosaareen menijöille sekä vierailijoille, jotka sinne haluavat matkustaa, jotta löytävät erilleen muista sijoiten 81 pysäkin. Vau piitääkö varuiksi jo nousta bussiin Länsi Herttonieemen kautta, jotta ei missaa bussia. :)

Hei, alueelle ei ole tällä hetkellä tulossa lisää kiinteitä opasteita. Toki itse muutoksesta tiedotamme asemalla. Sinällään terminaaliin ei tässä yhteydessä tule uusia laitureita eli linjat käyttävät olemassa pysäkkejä. Helpoiten eri linjojen ja laitureiden sijainnit löytyvät asemakohtaisista lähialuekartoista, jotka löytyvät HSL.fi sivuilta sekä asemien julistepaikoilta.

Hei, Miksi ihmeessä juuri linja 81;n laituripaikkaa piti siirtää tuonne kauas muista pysäkeistä ja tosi typerään paikkaan. Ehdottamasti on bussipysäkille rakennettava myös katos, jos kerran tuonne kauas siirretään, eikä siellä ole katosta. Muutenkin saa välillä juosta kiireellä metrosta, että ehtii bussiin, kun muutenkin kulkee muihin linjoihin verrattuna harvemmin. Osa linjan 81 käyttävistä voivat myös käyttää Laajasaloon päin meneviä busseja ja nyt bussi 81 on muista linjoista erillään. Varmaan sitten tihennätte 81:n aikatauluja, kun muihin linjoihin verrattuna 81 kulkee harvemmin. Miksei 84 ja 88 voinut sinne siirtää, eikä 81:stä tai Itäkeskukseen meneviä linjoja, kun kuitenkin metrollakin pääsee. Nyt ei ole tätä asiaa mietitty loppuun asti.

Hertan vierestä pääsee myös metroon, eli ei tämä yhtään vaikeuta tai hidasta. Hyvä muutos mielestäni.

Lisäkysymys koskien linjan 81 muutosta: rakennetaanko myös laiturille 12 kunnollinen katos, jonka suojassa voi bussia odottaa?

Pysäkkikatosten sijoittamisesta päättävät alueen kaupungit ja kunnat yhteistyössä HSL:n kanssa mm. matkustajamäärien perusteella. Herttoniemen metroasemalla käynnistyy lähitulevaisuudessa rakennushankkeita, joissa juuri kyseinen alue rakennetaan uudestaan, joten tästä syystä alueella ei ole pysäkkikatosta. Kannattaa kuitenkin välittää katostoiveet myös HSL:n palautekanavan kautta niin ne voidaan välittää myös kaupungille.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.