Raitiolinjalle 7 uusi reitti Pasilassa 12.8. alkaen

12.8. alkaen raitiolinjat 2 ja 7 palaavat kulkemaan Länsi-Pasilaan, kun kiskotyöt Pasilan aseman joukkoliikenneterminaalissa valmistuvat. Linjan 7 reitti muuttuu samassa yhteydessä. Jatkossa linja ajaa Messukeskuksen kautta vain ajaessaan Radanrakentajantieltä kohti Länsi-Pasilaa. Länsi-Pasilasta kohti Länsiterminaalia ajetaan suoraan Pasilansillalta Asemapäällikönkatua ja Ratamestarinkatua Radanrakentajantielle.

Linjan 7 uusi reitti 12.8. alkaen

Kommentit

Mielestäni on outoa, että erittäin tarpeellinen ja toimiva suora reitti Messukeskukselta Sörnäisten metrolle häviää.

On erittäin harmillista, ettei 7 ratikka enää käänny Pasilan asemalle. Onko muutoksessa huomioitu esteettömyyttä lainkaan? Siirryn Länsi-Pasilasta Pasilan asemalle päivittäin. Pysäkki Asemapäälliköntiellä hankaloittaa ja pidentää merkittävisti kulkemista asemalle, asemalta pohjoiseen meneviin busseihin, kirjastoon jne.

Todella surkeaa, että keskeiseen liikenteen solukohtaan (Pasilan asema) ei pääse lännestä helpolla siirtymällä. Tuleeko linjan 2/7 raitiovaunu jatkossa pysähtymään Asemapäällikönkadun sillalle, kun laituri ja asemarakennus valmistuvat?

Hei, tämänhetkinen tilanne on väliaikainen ja kestää noin kaksi kuukautta ennen Pasilan aseman joukkoliikenneterminaalin avaamista. Linjojen 2 ja 7 päätepysäkki siirtyy tällöin nimenomaan juuri tuohon Asemapäällikönkadun sillalle, uuden Pasilan aseman eteen, jolloin raitiovaunupysäkin ja rautatieaseman välillä on sujuva ja esteetön kulkuyhteys.

Raitiovaunut ovat messuviikonloppuina jo Länsi-Pasilan päätepysäkillä aivan täynnä. Messukeskuksen vierailijat todennäköisesti ottavat sen ratiovaunun, jolla nopeiten pääsee keskustaan ja se on länteen päin kulkeva 7.

Miksi siisi Länsi-Pasilan suuntaan kulkevasta ratiolinjasta on haluttu tehdä viharatikka?

Reittioppaan mukaan 2X kulkee myös ensi viikolla Postitalolta Pasilaan. Onko kyseessä painovirhe? Tuo 2X:n päätepysäkki Pasilassa on muuten varsin oivalla paikalla...

Hei, reitti kyllä näkyy edelleen Reittioppaassa mutta sillä ei ole yhtään lähtöjä.

Kuka (tai ketkä) teillä siellä noita reittejä suunnittelee? Eivät ainakaan ne, jotka itse käyttävät raitiovaunuja. Vuosi vuodelta aina vaan hullummaksi menee, eikä asiakkaita kuunnella ollenkaan. Ja jos huomataan ettei jokin uudistus/uusi linja toimi, sitä ei muuteta - paitsi aina vaan hullumpaan suuntaan. Tuntuukin, että asiakkaat ovat näissä ainaisissa uudistuksissa vaan hankaloittamassa liikennettä.

Miksi raitiolinja 7 ei voi enää jatkua mannerheimintielle ja kiertää keskustan ja hakaniemen kautta pasilaan?
Mannerheimintien raitiovunut ovat ruuhka-aikoihin ja muulloinkin aivan tukossa kun raitiolinja 7 lopetti. Välillä ei mahdu Hesperian pysäkiltä lainkaan kyytiin. Vuorovälejä 5 ja 10 linjoilla on tihennettävä. Miksi näin ei tehty? Linja 2 ei korvaa 7 linjaa mannerheimintiellä. Palauttakaa 7 Mannerheimintiellle.

Varmasti yritätte tehdä parhaanne raitiolinja uudistuksissanne, mutta toivoisin, että ette yrittäisi olla niin lennokkaita, vaan miettiä reittejä ihan tavallisen työmatkaajan, lastenurheilumatkaajien näkökulmasta. Olette tainneet unohtaa, että aina kannattaa käyttää maalisjärkeä, ihan noita raitiolinjojakin suunnitellessanne

Hei, kiitos palautteesta. Tälläkin muutoksella pyritään sujuvoittamaan raitiolinjan kulkua ja tekemään siitä parempi kulkuväline nimenomaan kaikille matkustajillemme. Onko tässä muutoksessa jotain, mikä erityisesti harmittaa? Vien mielelläni palautteen eteenpäin.

Linjan 9 reitti ei ole riittävä Sörnäisiin menijöille. Vaihto itäänpäin metroon huononee huomattavasti. Lisäksi vaihtoa varten Mäkelänkadulle päin, esimerkiksi runsaiden kantamusten kanssa, joita messuilta usein tulee, joutuu menemään Länsi-Pasilaan asti 7 pysäkille!

Hei, 12.8. alkaen pääsee siis Itä-Pasilasta kulkemaan Kallion suuntaan sekä linjoilla 7 ja 9 ja Sörnäisten kautta linjat kulkevat näillä näkymin alkuvuodesta 2020. On totta, että Messukeskukselta Kallion suuntaan pääsee jatkossa kulkemaan vain linjalla 9. Kävelymatka Messukeskukselta lähimmälle linjan 7 pysäkille Kallion suuntaan on jatkossa noin 400 metriä.

Mä alan olemaan entistä vakuuttuneempi siitä, että nämä teidän suumnitelmat piirretään jossain lastentarhassa. Annetaan lapsille eri värisiä kyniä, ohjeistuksena, piirtäkää kivoja ympyröitä tähän karttaan.
Kun entistä hullumpia reittejä tulee koko ajan.

Hei, kiitos palautteesta. Mikä tässä reittimuutoksessa harmittaa?

Olihan tuossa hyviä perusteluita tullut.
Teidän järkyt muutokset elokuussa 2017, sen jälkeen ei ole toiminut mikään. Lisää samaa settiä tulossa.
Jos joku reitti on hyväksi havaittu sekä tuttu ihan ulkopaikkakuntalaisillekin, niin on ihan pakko tehdä muutoksia muutoksen vuoksi.
Eihän nyt matkustajaliikenteen tarvitse toimivaa olla.

Suunnassa itään vaihto raitiovaunusta 7 bussiin 69 tai junaan muuttui moninkertaisesti harmittavammaksi.

Saanko kysyä, miksi tähän on päädytty? Täysin typerää, että yhteyksiä messukeskukselle heikennetään, kun molemmin puolin pysäkeillä on varmasti käyttöä. Jatkossa siis suuri joukko ihmisiä kävelee Messujen loputtua Radanrakentajantien pysäkille, jotta pääsisi esim. Sörnäisiin? Mitä järkeä siinä on? Eikö myöskin linjojen 2 ja 7 päätepysäkki pitänyt muuttua suoraan Pasilan aseman eteen rakentuvaan pysäkkiin? Sellaiselle olisi käyttöä.

Hei, kyseessä on välivaihe liittyen tulevaisuuden linjastoon, jolloin 2 ja 7 erotetaan toisistaan. Tulevaisuudessa linjan 2 päätepysäkki siirtyy Messukeskukselle. Itä-Pasilan sisälenkin kiskojen poisto liittyy Pasilan muihin rakennushankkeisiin. Lisäksi lenkin poisto sujuvoittaa raitioliikenteen kulkua. Kuten tähänkin asti, Messukeskukselle järjestetään tarvittaessa lisäliikennettä raitiovaunuilla suurien tapahtumien yhteydessä. Jälleen 12.8. alkaen pääsee Messukeskukselta kulkemaan Kallion suuntaan raitiolinjalla 9.

Miten lisäliikenne mahdutetaan kakkosen päättärille? Onko tiedossa ohitusraiteita?

(Sivumennen sanoen, aika vinkeä olisi oma sivuraide messuratikalle suoraan Messukeskuksen pihalle.)

Hei, vielä ei ole suunnitelmia tulevaisuuden liikennöinnin lisäliikennemallista.

Kuulostaa hassulta että purkutöihin lähdetään ennen kuin on suunnitelmia tulevaisuuden käytölle. Lisäksi mainitsette "Kuten tähänkin asti, Messukeskukselle järjestetään tarvittaessa lisäliikennettä raitiovaunuilla suurien tapahtumien yhteydessä." Onko tämä tyhjä lupaus, jos suunnitelmia ei kerran ole? Eli on mahdollista, että sitten kun tarvetta seuraavan kerran on, toteatte vain lakonisesti, että ei enää pysty?

Hei, lähitulevaisuudessa lisäliikenteen osalta jatketaan kuten nytkin. Tarkkoja suunnitelmia ei ole siis vielä sille ajalle, kun raitiolinjan 2 päätepysäkki siirtyy, mutta tästä ei ole vielä tarkempaa aikatauluakaan.

Hei, olen lähettänyt kysymyksen eteenpäin ja palaan saatuani vastauksen. Linjojen 2 ja 7 päätepysäkki siirtyy Pasilan asemalle lokakuun lopussa, kun joukkoliikenneterminaali valmistuu. Siihen saakka päätepysäkki sijaitsee edelleen Länsi-Pasilassa vanhalla paikallaan.

Messukeskus on aika merkittävä kohde...

Hei, Messukeskukselta pääsee kulkemaan jatkossakin linjalla 7 Länsi-Pasilan suuntaan ja linjalla 9 Kallion ja keskustan suuntaan. Tapahtumien yhteydessä Messukeskukselta järjestetään lisäliikennettä tarpeen niin vaatiessa, kuten aiemminkin.

Mutta, jos ei ole tarvetta mennä keskustan tai Kallion suuntaan niin tuosta ei ole hyötyä. Tässä hankaloitetaan myös liikennettä Pasilan kirjastoon.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.