Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat 10.8. - reiteissä ja linjanumeroissa muutoksia

Lauttasaaren bussien reitit uudistuvat 10. elokuuta 2020, kun HSL:n liikenne palaa talvikauden aikatauluihin. Edellinen suuri muutos Lauttasaaren bussilinjastoon tapahtui, kun metro laajeni Ruoholahdesta länteen. Nyt bussilinjastoon tehdään ensimmäiset suuremmat muutokset metron liityntälinjaston käyttöönoton jälkeen.

Lauttasaaren bussilinjasto koostuu kolmesta linjasta: 21, 22 ja 22B. Lisäksi Lauttasaaressa liikennöi edelleen arkisin Espoon suunnan liityntäbussi 104 (Lauttasaari–Haukilahti) sekä yölinja. Yölinjan linjanumeroksi vaihtuu 21N (aiemmin 20N). Linjan reitti pysyy muilta osin nykyisellään, mutta se alkaa kulkea Itälahdenkatua pitkin Melkonkadun sijaan.

Alkuperäisessä suunnitelmassa oli mukana myös Katajaharjun ja Vattuniemen välinen linja, mutta sitä ei perusteta koronaviruksen aiheuttaman HSL:n heikentyneen taloustilanteen takia. Linjanumeroiden vaihtuessa kannattaa omien linjojen valinnat HSL-sovelluksessa ja HSL.fi-sivuilla päivittää vastaamaan uusia linjoja.

 

Muutokset linjoittain

Linja 21: Kamppi (M) – Vattuniemi – Lauttasaari (M)

Linja tarjoaa Vattuniemestä yhteyden Lauttasaaren metroasemalle ja kauppakeskukseen sekä lisäksi suoran bussiyhteyden Vattuniemestä Ruoholahteen ja Kamppiin.

Linjalla käytettävät pysäkit: Kamppi, Lapinrinne, Länsiväylä, Salmisaari, Lauttasaaren silta, Pajalahdentie, Heikkiläntie, Vattuniemenkuja, Nahkahousuntie, Melkonkuja, Itälahdenkatu, Särkiniementie, Hevosenkenkäpuisto, Gyldénintie (M), Lauttasaari (M)

Linjan reittikadut: Lapinrinne, Ruoholahdenkatu, Porkkalankatu, Lauttasaaren silta, Lauttasaarentie, Meripuistotie, Vattuniemenkatu, Melkonkuja, Itälahdenkatu, Wavulinintie, Särkiniementie, Tallbergin puistotie, Gyldénintie, Lauttasaarentie

Linjan 21 aikataulu 10.8.2020 alkaen (pdf-tiedosto)

Linja 22: Punavuori – Ruoholahti (M) – Lauttasaari (M) – Katajaharju

Linja muodostaa Katajaharjusta yhdessä 22B:n kanssa yhteyden Lauttasaaren metroasemalle ja kauppakeskukseen sekä suoran yhteyden Ruoholahteen ja eteläiseen kantakaupunkiin. Linja käyttää uutta päätepysäkkiä Punavuorenkadulla. Se ajaa Lauttasaaren suuntaan Fredrikinkatua pitkin ja Punavuoren suuntaan Albertinkatua pitkin.

Linjalla käytettävät pysäkit: Punavuorenkatu, Iso Roobertinkatu, Fredrikinkatu (vain Katajaharjun suuntaan), Hietalahdentori, Hietalahti, Itämerenkatu, Ruoholahti (M), Salmisaari, Lauttasaaren silta, Lauttasaari (M), Gyldénintie (M), Lauttasaaren kirkko, Kuikkarinne, Takaniementie, Viklakuja, Vaskiniementie, Koivusaarentie, Katajaharju. Punavuoren suuntaan ajetaan Albertinkatua pitkin.

Linjan reittikadut: Punavuorenkatu, Fredrikinkatu (Katajaharjun suuntaan), Bulevardi, Hietalahdenranta, Mechelininkatu, Itämerenkatu, Länsisatamankatu, Porkkalankatu, Lauttasaaren silta, Lauttasaarentie, Gyldénintie, Tallbergin puistotie, Isokaari, Lauttasaarentie, Katajaharjuntie. Punavuoren suuntaan ajetaan Albertinkatua pitkin.

Linja 22B: Lauttasaari (M) – Katajaharju

Linja muodostaa yhdessä perusversionsa 22 kanssa tiheän yhteyden Katajaharjusta Lauttasaaren metroasemalle ja kauppakeskukseen.

Linjalla käytettävät pysäkit: Lauttasaari (M), Gyldénintie (M), Lauttasaaren kirkko, Kuikkarinne, Takaniementie, Viklakuja, Vaskiniementie, Koivusaarentie, Katajaharju

Linjan reittikadut: Lauttasaarentie, Gyldénintie, Tallbergin puistotie, Isokaari, Lauttasaarentie, Katajaharjuntie

Linjojen 22 ja 22B aikataulut 10.8.2020 alkaen (pdf-tiedosto)

Yölinja 21N: Asema-aukio - Vattuniemi - Lauttasaari - Katajaharju

Yölinjan 21N aikataulu 10.8.2020 alkaen (pdf-tiedosto)

 

Kartta Lauttasaaren bussilinjoista 10.8.2020 alkaen

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/lauttasaari_linjastoluonnos_25052020_low.png

 

Muuttuvat reittiosuudet tarkemmin

Muutokset Eirassa

Linjan 21 osuuden Ruoholahdesta eteenpäin korvaava linja 22 käyttää päätepysäkkinään uutta Fredrikintorin pysäkkiä (H1173) joka sijaitsee Punavuorenkadulla. Reittiosuus Punavuoren ja Eiran välillä poistuu käytöstä.

Reittiosuus Punavuoresta Eiraan poistuu käytöstä

Muutokset Vattuniemessä

Linja 21 kulkee Vattuniemessä Itälahdenkatua molempiin suuntiin eli kohti Kamppia ja Lauttasaaren metroasemaa. Heikkilänaukion pysäkit (H1062 ja H1074) poistuvat käytöstä ja niitä korvaavat uudet Wavulintien pysäkit Itälahdenkadulle.

Linja 21 kulkee Vattuniemessä Itälahdenkatu molempiin suuntiin

Muutokset Ruoholahdessa

Linja 21 Lauttasaari (M) - Vattuniemi - Kamppi kulkee Ruoholahdessa suoraan Porkkalankatua Kamppiin. Ruoholahden metroasemaa lähimpänä olevat pysäkit linjalla ovat Länsiväylän pysäkit Porkkalankadulla. Linja 22 Katajaharju-Lauttasaari (M) - Punavuori kulkee sen sijaan jatkossa Itämerenkatua metroaseman ohi. Linjan 20 käytössä ollut päätepysäkki Ruoholahdenrannassa (H1157) hotellin edustalla poistuu kokonaan käytöstä.

Linja 21 Ruoholahdessa Porkkalankatua ja linja 22 Itämerenkatua

 

Näin linjasto suunniteltiin

Lauttasaaren bussilinjasto uudistui edellisen kerran tammikuussa 2018, kun metron liityntälinjasto otettiin käyttöön. Nyt oli aika tehdä linjastolle kevyt perusparannus. Projektin tavoitteena oli löytää ratkaisuja nykyisen linjaston ongelmakohtiin ja samalla tehdä liityntäliikenteestä entistä sujuvampaa.

Olemme pyrkineet pitämään asiakkaat mukana suunnittelun kaikissa vaiheissa. Linjaston suunnittelussa verkkokeskustelualustana on käytetty projektille perustettua blogia, jossa suunnittelijamme ja asiakkaamme ovat voineet keskustella linjaston suunnittelusta.

Linjaston suunnittelun ensimmäinen askel oli Lauttasaaressa liikkuville toteutettu liikkumiskysely, joka oli avoinna verkossa kahden viikon ajan elo-syyskuussa 2019. Liikkumiskyselyn avulla selvitettiin, millaisia matkoja Lauttasaaressa tehdään. Saimme kyselystä pohjatietoja linjaston suunnitteluun.

Syyskuussa 2019 järjestimme myös asukastyöpajan, jossa kahdeksan Lauttasaaressa liikkuvaa pohtivat Lauttasaaren uusia linjoja yhdessä suunnittelijoidemme kanssa ja esittivät toiveita ja kehitysehdotuksia.

Lauttasaaren uuden linjaston luonnos julkaistiin marraskuun lopussa 2019, minkä jälkeen keräsimme siitä palautetta kolmen viikon ajan. Palautetta kerättiin blogialustan lisäksi myös HSL:n verkkosivujen palautejärjestelmän sekä puhelimitse ja palvelupisteissä toimivan asiakaspalvelun kautta.

Linjastoluonnosta esiteltiin myös asukastilaisuudessa HSL:n pop up -infopisteellä kauppakeskus Lauttiksessa 3. joulukuuta 2019.

HSL:n hallitus hyväksyi Lauttasaaren uuden bussilinjaston kokouksessaan 11. helmikuuta 2020.

Takaisin ylös

Kommentit

Sinireunaiseen karttaan on jostakin syystä merkitty Albertinkadulle kaksi pysäkkiä linjalle 22.

Hei, kiitos hyvästä huomiosta. Ylimääräinen pysäkki Albertinkadulta nyt poistettu eli jäljelle jäävä on Iso Roobertinkadun pysäkki.

Tällä linjastouudistuksella yhteydet Vattuniemen koululle on tehty todella hankalaksi. Myös Vattuniemen itälaidan asukkailta on tehokkaasti blokattu sujuva pääsy metroon ja rautatieasemalle.

Alun perin suunnitelmassa ollut sisäinen linja Katajaharjun ja Vattuniemen välillä olisi ollut edes pieni helpotus, mutta nyt täytyy kulkea 21:llä kilometrikaupalla väärään suuntaan.

Nyt suunnitelma pitää tarkastella uudelleen, kun olennainen elementti poistettiin.

Muuttakaa linjastoa siten, että Kampista Vattuniemeen ajetaan Lauttasaarentietä pitemmälle, Gyldenintietä, Tallbergin puistotietä itään ja sitten Vattuniemenkatua. Vattuniemenkadun suunnasta taas tulisi kääntyä Tallbergin puistotielle ja jatkaa Gyldenintien kautta Lauttasaarentielle. Tämä parantaisi sisäisiä yhteyksiä ja metron liityntäliikennettä eikä merkittävästi hidastaisi Kamppiin menoa ja edelleen olisi vaihdoton bussiyhteys Kamppiin sitä tarvitseville.

Jos pelätään sekaannuksia yhteisillä pysäkeillä Gyldenintiellä, bussi voisi ajaa Lauttasaarentieltä päätepysäkiltä Lemissaarentien risteyksen kautta Särkiniementielle kuten 65A ja 66A.

Hei, pahoittelut ettei Lauttasaaren sisäistä linjaa voitu tällä kertaa perustaa. Joukkoliikenteen kysyntä laski nopeasti kevään aikana koronaepidemian vuoksi. Matkustajamäärien lasku on vaikuttanut merkittävästi HSL:n lipunmyyntiin ja talouteen. Koronaepidemialla on myös suuria vaikutuksia kaikkien HSL:n jäsenkuntien talouteen. Bussiliikenteen sopeuttamisella tavoitellaan yleisen taloustilanteen heikentymisen edellyttämiä säästöjä operointikustannuksista syysliikenteessä 2020-2021.

Vattuniemen uusi koulu todellakin muuttaa liikkumista Lauttasaaren sisällä ja luo uutta kysyntää Katajaharjun ja Vattuniemen ala-asteen välille. Tähän kulkemiseen vaihtoehtoina ovat bussin vaihtaminen Gyldenintiellä tai kävely metroasemalta Tallbergin puistotietä. Linjan 21 erilaisia reittejä tarkasteltiin mys osana linjastoa. Linjan 21 reitin pidentäminen kulkemaan molemmissa suunnissa metroaseman kautta vaikuttaisi tarvittavaan bussien määrään ja/tai vuoroväliin ellei linjan reittiä lyhennettäisi esimerkiksi Kampista Ruoholahteen. Vattuniemen kysynnän takia vuoroväliä ei voida kuitenkaan harventaa ja toisaalta suora yhteys Kamppiin taas oli lauttasaarelaisten merkittävin yksittäinen toive.

Kuinka saatoitte pettää koululaiset! Laukaniementieltä Vattuniemenkuja 4: n kouluun siirrettyjen koulumatka tehdään nyt entistä hankalammaksi. Bussinvaihto edelleen ja pitkä lenkki aamuruuhkassa Vattuniemen kautta. Ajattelitteko yhtään koululaisia?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.