Ebusco-sähköbussi liikenteeseen Espoon linjalle 11

Espoon sisäiselle linjalle 11 starttaa viikonvaihteessa hollantilainen Ebusco -sähköbussi.

Ebusco-kokeilu on osa Tekesin eBus-hanketta, jossa tutkitaan, miten sähköbussit soveltuvat Suomen vaativiin talviolosuhteisiin.
Tekesin yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat HSL, Veolia Transport Finland Oy, Fortum Oy, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Aalto Yliopisto.

Ebusco on toinen pääkaupunkiseudun sähköbussi, sillä portugalilainen Caetano on ajanut Espoossa viime syksystä alkaen.

”HSL:n tavoitteena on, että pääkaupunkiseudun liikenteessä kulkisi viiden vuoden kuluttua sata sähköbussia, sillä ne ovat tehokas keino päästöjen vähentämiseksi, kun sähkö vaan tuotetaan ympäristön kannalta kestävällä tavalla”, HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo.

Ebusco YTP 1 -bussi ei jätä pakokaasuja peräänsä ja auto kuluttaa virtaa vain 0,90 kilowattituntia kilometrillä, joten sen energiakulut ovat selvästi pienemmät kuin dieselautolla. 
Bussi saa virtansa litium-rautafosfaatti -akuista, jotka latautuvat nopeasti kahdessa ja puolessa tunnissa. Ebuscolla on kehittyneen akkuteknologian ansiosta mahdollista ajaa jopa 250 kilometriä yhdellä latauksella.

Ebusco on 12 metriä pitkä, matalalattiainen kaupunkibussi, jossa on 76 matkustajapaikka sekä tila pyörätuolille.

Ebusco-yhtiö on toistaiseksi kokeillut YTP 1 -bussia Kiinassa, jossa 300 autolla on jo yhteensä 31 miljoonaa ajokilometriä takanaan.

Lisätietoja antavat:
Reijo Mäkinen, HSL:n liikennepalvelut -osaston johtaja, puh. 040 595 0201
Sami Ojamo, johtaja, Veolia Transport Finland Oy, puh. 050 349 4070

Ebusco verkossa

Kommentit

Kuuluukos e-bussiin noustessa leimata kausikortti? On meinaan vähän haasteellista jos bussissa on vähän enemmänkin ihmisiä seisomapaikoilla. Bussin linjanumero kyltti voisi olla myös isompi.

Erinomainen asia. Tällaisia uutisia toivoisi enemmänkin.

HSL:n ja jäsenkuntien tulisi rohkeasti ottaa käyttöön myös johdinautoja. Niiden käyttöä eivät rajoita pakkaset eikä akkujen rajallinen kapasiteetti muutenkaan. Johdinautoja ei myöskään tarvitse tauolla ladata. Niiden lämmittäminen talvella ei liioin aseta ylimääräisiä haasteita.

Johdinautot soveltuvat kuormitetuille linjoille, Ebuscon tapaiset akkubussit taas hiljaisemmille linjoille, kuten metron tai junien syöttöliikenteeseen.

HSL-alueella on siis kysyntää monenlaisille sähköbusseille - junien ja metron työtovereiksi.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.