Kutsuplus vie Tapiolaan ja Itäkeskukseen

HSL:n Kutsuplus-palvelua on 2. tammikuuta alkaen tarjolla entistä laajemmalla alueella.

Lännessä palvelualue ulottuu Tapiolan Etelätuulentielle ja Pohjantielle asti. Itä-Helsingissä Kutsuplus-alue laajenee Itäkeskukseen ja Myllypuroon. Bussien käyttöön tulee reilusti yli sata uutta pysäkkiä.

Kutsuplus-bussien käytössä olevat pysäkit löytyvät kartalta osoitteesta kutsuplus.fi/pricing, jossa on myös hintalaskuri. Pysäkit saa näkyviin lähentämällä karttaa. Laskurin avulla voi tarkastella erilaisten matkojen hintoja rekisteröitymättä palveluun.

Kutsuplus palvelee myös uudenvuodenaattona samoin kuin uudenvuodenpäivän ja loppiaisen välisinä arkipäivinä klo 6–23. Matkoja voi tilata klo 5.45 alkaen.

Kutsuplus-palvelualue 2.1.2014 alkaen

kutsuplus.fi

Kommentit

reitti pitäisi kulkea myös mellunmäkeen asti,kuten metrokin.Itäväylää pitkin Mellunmäentielle,silloin minäkin voisin käyttää palvelua.Käyttäisinkin usein,ettei tarvitse kulkea kolmella härvelillä Mellunmäestä Eiraan.Toivon pikaista muutosta reittiin.

Ehdotan, että tullessaan Tuhkimontieltä Roihuvuorentielle 802 kääntyisi Untuvaisentielle kääntöpaikalle ja kävisi siellä.

Kartta ei aukaise pysäkkejä, eikä kartalla pysty liikkumaan mitenkään. Zoomata voi, mutta ei pääse omalle lähtöalueelle eikä päätepysäkille katsomaan siellä sijaitsevia pysäkkejä. Tosi outoa - Reittioppaan kartat ja muu palvelu toimii loistavasti, eikö tätä saisi siirrettyä Kutsuplussan puolelle?

Pysäkkiluetteloa ei ole, vaikka sitä tekstissä luvataan. Olisi kiva nähdä suunnilleen pysäkki esimerkiksi Leppävaarassa, ettei menisi ihan arvailuksi. Ja omakin lähtöpysäkki ilman, että joutuu pysäkin numeroita lähtemään livenä tiirailemaan.

Mitä tarkoittaa, että hinta muuttuu vuorokauden ajan mukaan? Jos menet kyläilemään Leppävaaraan ja arviohinta on nyt netin tiedon mukaan 7,45e, paljonko matka maksaa, jos lähdet kylästä vähän ennen klo 23? Ja milloin matka pitäisi silloin tilata, että varmasti ehdit kyytiin ennen palvelun päättymistä?

Seutumatkassa kutsuplussa kannattaa myös taloudellisesti. Muutama kymmenen senttiä lisää arvolla ostetun seutulipun hintaan ja pääset ilman vaihtoja suoraan liikkumaan.

Missään ei näy, kauanko kestää bussin tuleminen, kun tilaat nyt ja lähtö olisi heti kohta. Kutsuplus ei ole taksi, mutta jotain arviota toivoisin jo etukäteen ennen varsinaista tilaamista.

Paljon on vielä epävarmoja kohtia - toivon lisää infoa pikaisesti.

Tiedotetta on muokattu 8.1., mutta linkki "kutsuplus-palvelualue 2.1.2014 alkaen" vie edelleen karttaan, jota voi kyllä zoomata, mutta mitään hintoja tai pysäkkejä ei tule näkyviin.

Hintalaskuri ja pysäkit löytyvät Kutsuplussan verkkopalvelusta osoitteella
kutsuplus.fi/pricing
tai sivun kutsuplus.fi painikkeella Hinnat.

Niinhän tuossa tiedotteessa sanotaan...

Karttaa zoomaamalla esiin tulee Kutsuplussan käytössä olevat pysäkit. Jos zoomailet vaikka Lintuvaarassa, ei pysäkkejä luonnollisesti näy koska Kutsuplus ei siellä kulje. Kartalla voi liikkua hiirellä.

Pysäkkiluetteloa ei tosiaan ole, enkä itse löydä tekstistä edes sitä kohtaa, missä sellaista luvataan.

Hinta on joka vuorokaudenaikana sama eli 3,50e + 0,45e/km, mutta järjestelmän laskema reitti voi vaihdella vuorokaudenajan mukaan - esimerkiksi Maunulasta Pohjois-Haagaan on tavallisesti nopeinta mennä Kehä I:tä pitkin, mutta ruuhka-aikana pikkutiet voivat olla nopeampia kuin Kehä I. Jos järjestelmän laskema reitti muuttuu, myös hinta muuttuu, koska reitin pituus on eri. Matka pitää tilata niin, että se on perillä viimeistään kello 23. Jos yrität tilata liian myöhäiseen lähtöaikaan, järjestelmä ilmoittaa, ettei autoja ole saatavilla. Voit vaikka kello 22 kokeilla, mikä on myöhäisin aika, jolloin matkan vielä voi aloittaa.

Jos rekisteröidyt ja haet matkoja, näet, milloin bussi olisi lähtöpysäkillä. Tämän voi siis tehdä vaikka matkaa ei tilaisikaan - lähtöajan ja perilläoloarvion näkee jo ennen tilauksen vahvistamista.

Kartassa ei ole mitään "pricing"-osastoa. Voisitteko edes yrittää saada aikaan tiedotteen, joka olisi oikein.

Siinä menivät sitten syksyllä luvatut Kalasataman kutsubussit Kulosaaren siltaa pitkin "virtuaalipysäkkimme" yli. Menee tosiaan yli hilseen.

Monta kertaa olisin jo halunnut kokeilla Kutsuplussaa, mutta aikomus on kilpistynyt kahteen asiaan: joko matkatarve olisi ollut Pohjois-tai Itä-Helsingissä, jossa Kutsuplus ei kulje, tai sitten alkoi surettaa ylimääräinen kustannus, kun on jo voimassa oleva kausilippu. Jos matkustajia halutaan saada Kutsuplussaan enemmän, kannattaisi varmaan miettiä, miten kausilippulaisetkin saataisiin innostumaan. Kutsuplussan ideahan on ihan sinänsä ihan mahtava!

Ei tarvitse laajentua mihinkään espoon peräkyliin => tapiola yms..ennenkuin koko Helsinki on saatu tämän toiminnan alle

Itäkeskus ja Tapiola ovat suunnilleen yhtä kaukana Helsingin keskustasta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.