Asiakkaat innoittavat HSL:n muotoilua

Helsingin seudun liikenne (HSL) hyödyntää muotoilua monipuolisesti. Yli miljoonan päivittäisen matkan joukkoliikenne - liikennevälineet, asemat, matkustajainformaatio ja viestintä - edellyttää yhtenäistä suunnittelua. HSL:n yhtenäinen ja selkeä visuaalinen ilme luo perustan helppokäyttöiselle joukkoliikenteelle. Muotoilua tehdään yhteistyössä monien muotoilun ammattilaisten sekä asiakkaiden kanssa.

HSL haluaa tarjota asiakkailleen strategiansa mukaisesti sujuvat matkat ja selkeää palvelua. ”Loistavan asiakasarvon ja asiakaskokemuksen tuottaminen edellyttää uudenlaista yhdessä tekemistä ja uuden luomista. Tuloksena syntyy toivottavasti yhtenäinen kaupunkikuva ja selkeä joukkoliikenteen palvelukokemus”, sanoo Mari Flink, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja.

”Tavoitteenamme on synnyttää palveluja, jotka tuottavat asiakkaille lisäarvoa ja vastaavat heidän todellisiin tarpeisiinsa”, kertoo HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström. Osa HSL:n asiakaslähtöistä ajattelua on ensi keväänä lanseerattava asiakasohjelma ja erilaiset asiakaskokemuksen kehittämishankkeet.

"Tällä hetkellä keräämme aktiivisesti ymmärrystä muun muassa siitä, millaisia mobiilipalveluita joukkoliikenteen asiakkaat haluavat tulevaisuudessa", Ekström kertoo.

HSL järjestää asiakkailleen ja sidosryhmilleen muotoiluseminaarin keskiviikkona 10.9. Seminaarin puheenvuoroissa HSL:n yhteistyökumppanit avaavat näkökulmia HSL:n asiakaslähtöiseen muotoiluun ja suunnitteluun. Seminaari on osa Helsinki Design Weekin virallista ohjelmaa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
 
HSL:n muotoiluseminaarin ohjelma
ke 10.09. klo 15-17 Teurastamon kellohallissa.
Seminaarissa on esillä mm. HSL:n muotoilu, strategia, uudet hankkeet, hyvä asiakaskokemus ja asiakasarvon muodostuminen.

Tilaisuudessa julkaistaan myös HSL:n Tyyliopas eli graafiset ohjeet verkossa. Tyyliopas löytyy osoitteesta www.hsl.fi/tyyliopas
 
Tilaisuudessa mukana:
HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink
HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström
Kokoro&Moi, luova johtaja Teemu Suviala
Design Reform, toimitusjohtaja Reijo Markku
Palmu, toimitusjohtaja Esa Rauhala
Mainostoimisto 358, Product and service designer Olli Laaksonen
Valokuvaaja Lauri Eriksson