Matkakortti on ylivoimainen

HSL:n joukkoliikennematkoista 92 prosenttia maksetaan matkakortilla; näistä kausilippujen osuus on 77 ja arvolippujen 15 prosenttia. Kertalipuilla tehdään vain noin 8 prosenttia matkoista. Tiedot selviävät juuri valmistuneesta HSL:n lipunmyynnin kehittämisselvityksestä, jossa kuvataan lipunmyynnin nykytilaa ja linjataan kehittämissuuntia tuleville vuosille.

HSL:n lipputulot olivat vuonna 2013 noin 280 miljoonaa euroa. Lipunmyynnin kustannuksista suurimman osan muodostavat lipunmyynnin palkkiot, joita maksettiin hieman yli 6 miljoonaa euroa. Jatkossa tavoitteena on myydä enemmän lippuja itsepalveluna, mikä parantaa lipunmyynnin kustannustehokkuutta.

”Kustannustehokkuuden ohella on pidettävä mielessä asiakkaiden tarpeet. Myös jatkossa asiakas voi valita itselleen sopivan ostopaikan ja -tavan. Lippuja voi ostaa automaateista ja netistä, mutta myös henkilökohtaista palvelua on tarjolla”, Matkustajapalvelut-osaston johtaja Pirkko Lento HSL:stä linjaa.

Asiakkaat lataavat nykyisin matkakorttinsa enimmäkseen myyntipisteissä, joissa saa henkilökohtaista palvelua. Näitä ovat R-kioskit, useat muut kioskit, kauppaketjut ja VR:n palveluasemat. HSL:n ja sen jäsenkuntien järjestämissä matkakortin palvelupisteissä myydään lippuja, tehdään henkilökohtaiset matkakortit, perustetaan asiakkuudet ja hoidetaan erilaiset selvitystilanteet.

Matkakortin voi ladata myös HSL:n ja VR:n lippuautomaateissa. Itsepalvelumyynnin osuus matkakorttien latauksista kasvaa merkittävästi, kun matkakortin kausilippujen ja arvon ostaminen verkkokaupassa tulee mahdolliseksi vuonna 2017. Käyttöönoton aikataulu liittyy käynnissä oleviin isoihin matkakortti- ja lippujärjestelmän uudistushankkeisiin. Kertakäyttöisten vuorokausilippujen sekä aikuisten ja lasten matkakorttien hankkiminen netistä tulee mahdolliseksi jo tänä vuonna. HSL:n automaatit uusitaan nykyistä helppokäyttöisemmiksi vuoden 2015 loppuun mennessä.

Kertaliput automaatista ja mobiililla

Kuljettajien lipunmyyntiä pyritään vähentämään, mikä lisää liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta sekä parantaa kuljettajien turvallisuutta. Asiakkaita kannustetaan hankkimaan kertaliput lippuautomaateista ja mobiilippuina. Raitiovaunuissa kuljettajien lipunmyynti loppuu kokonaan näillä näkymin vuonna 2016, kun vaunuihin saadaan lippuautomaatit. Lippuautomaatteja tulee lisää myös vilkkaille pysäkeille, asemille ja joukkoliikenteen vaihtopaikkoihin.

Nykyisen tekstiviestilipun rinnalle tulee uusi mobiilikertalippu, jonka koekäyttö alkaa kuluvan vuoden aikana. Ensimmäisessä vaiheessa kertalippu tilataan kuvana älypuhelimeen. Kuvalippu on nykyistä tekstiviestilippua helpompi tarkastaa, ja sen käyttöaluetta voidaan myöhemmin laajentaa seudulliseksi.

HSL:n hallitus hyväksyi lipunmyynnin kehittämisohjelman 2014–2020 kokouksessaan 25.3.2014.

Lisätietoa:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Matkustajapalvelut-osaston johtaja Pirkko Lento, puh. 050 380 7033

Helsingin seudun lipunmyynnin kehittämisselvitys -raportti
 

Kommentit

No nyt kun kaikki on niin hyvin, niin voisitte vielä korjata hinnastoon ymmärrettävät termit. Sivun https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat laskuri on oikein selkeä, mutta kun sivulta erehtyy katsomaan hinnastoa (https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_lippujen_hinnat2014.pdf) niin sormi menee suuhun, kun termit eivät täsmää laskurin kanssa. Kaikkein hämmentävin on termi "yleiskausilippu". Mitä ihmettä se tarkoittaa?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.