HSL neuvottelee uudesta siirtymäkauden sopimuksesta VR:n kanssa

HSL neuvottelee VR:n kanssa uudesta lähijunaliikenteen sopimuksesta siirtymäkaudelle vuosille 2016–2021 ennen kilpailutetun liikenteen alkamista. Neuvottelujen pohjana on VR:n HSL:lle toimittama tarjous, joka tuottaisi merkittäviä säästöjä ja nopeuttaisi vanhan kaluston poistumista kesään 2017 mennessä.

Jos HSL hyväksyy tarjouksen, lähijunaliikenteen kilpailutus siirtyisi kolmella vuodella eteenpäin. Uusi sopimus VR:n kanssa korvaisi nykyisen huhtikuusta 2016 alkaen ja kestäisi kesään 2021, jolloin kilpailutettu liikenne alkaisi.

Mikäli neuvottelut eivät johda HSL:n tavoitteiden mukaiseen aiesopimukseen huhtikuun loppuun mennessä, lähijunaliikenteen tarjouskilpailun valmistelu jatkuu suunnitellulla aikataululla. Tällöin kilpailutettu liikenne käynnistyy kesäkuussa 2018.

VR:n ehdotus tuottaisi HSL:lle reilun viiden vuoden sopimuskaudella yhteensä noin 30 miljoonan euron säästön nykyhintatasoon verrattuna. Säästö on samansuuruinen kuin HSL:n arvioimat kilpailutuksen tuomat hyödyt: 15 prosentin hinnanlasku nykytasosta. VR:n tarjous on luonteeltaan kiristyvä eli suurimmat taloudelliset hyödyt syntyvät sopimuskauden loppupuolella.

”Siirtymäkauden sopimus voi tarjota kilpailutuksen hyödyt HSL:n matkustajille aikaistetulla aikataululla. Pidempi valmistautumisaika myös alentaa riskejä. Jos kilpailutus toteutetaan vasta rataverkon, liikenteenhoidon ja lippujärjestelmän muutosten jälkeen, olosuhteet mahdollisille tarjoajille ovat nykyistä vakaammat”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

HSL:n tavoitteena on, että VR:n junaliikenteen täsmällisyys, turvallisuus ja asiakaspalvelu säilyvät uudessa sopimuksessa korkealla tasolla. Saatavat säästöt vähentävät osaltaan lipun hintojen korotuspaineita. Junien liikennöintiin sopimuksella ei ole vaikutusta. Uudessa sopimuksessa VR on lisäksi valmis sitoutumaan muutoksiin, jotka edistävät jatkossa kilpailun toteutumista. Yhtenä esimerkkinä on Ilmalan varikon käytön avaaminen myös muille toimijoille.

”VR:n tarjous on hyvä esimerkki siitä, miten HSL:n toimet kilpailun avaamiseksi tuottavat jo nyt konkreettisia hyötyjä matkustajille”, Rihtniemi sanoo.

Kommentit

HSL:n älyttömät sanktiot myöhästymisistä aiheuttaa sen, että liikennöitsijä tekee tyhmiä ratkaisuja... Asiakkaat eivät hyödy hsl-politiikasta.
Liikennevirasto aiheuttaa suuren osan myöhästymisiä. Tämän laskun maksaa vr, asiakkaat jne.

11.2.2015:
17:11 - 17:59 - Lähijuna M Vantaankoskelle, klo 17:29 peruttu.
17:11 - 18:27 - Lähijuna M Helsinkiin, klo 17:57 peruttu.
17:02 - 22:09 - Lähijuna M Vantaankoskelle, klo 21:39 peruttu.
17:01 - 17:49 - Lähijuna M Vantaankoskelle, klo 17:19 peruttu.
17:01 - 18:17 - Lähijuna M Helsinkiin, klo 17:47 peruttu.
17:01 - 18:54 - Lähijuna A Leppävaaraan, klo 18:24 peruttu.
17:01 - 19:17 - Lähijuna A Helsinkiin, klo 18:47 peruttu.
17:01 - 19:49 - Lähijuna M Vantaankoskelle, klo 19:19 peruttu.
17:01 - 20:17 - Lähijuna M Helsinkiin, klo 19:47 peruttu.
17:01 - 20:54 - Lähijuna A Leppävaaraan, klo 20:24 peruttu.
17:01 - 21:17 - Lähijuna A Helsinkiin, klo 20:47 peruttu.
17:01 - 22:37 - Lähijuna M Helsinkiin, klo 22:07 peruttu.
16:31 - 17:17 - Lähijuna M Helsinkiin, klo 16:47 peruttu.

Don VR on esittänyt ehdotuksen josta ei voi kieltäytyä... Nyt olisi ollut tuhannen taalan paikka selvittää kilpailuttamalla mitä se lähijunaliikenne oikeasti maksaa. En ymmärrä miksi HSL ylipäätänsä neuvottelee tämän rosvon kanssa.

Ihan samaa ihmettelen mäkin. VR vie HSL:ää kuin pässiä narussa. VR:llä laiminlyödään HSL:n oman kaluston kunnossapitoa, henkilöstöpolitiikka on perseestä. Eniten tässä kaikessa kärsivät matkustajat. Liikenneviraston dokkareista selviää et myöhästymiset ovat liki kymmenkertaistuneet syksyn 2013 ja loppuvuoden 2014 välillä ja syyt ovat puhtaasti VR:stä johtuvista eli kaluston hajoamisesta tai henkilökunnasta johtuvista syistä, käytännössä VR:n työvuorojen kiristyksistä ja varahenkilökunnan vähentämisistä.

Joka päivä lähijunalla matkustavana voin kyllä sanoa, että ehdottomasti yleisimmät myöhästymisen syyt ovat Liikenneviraston toiminnasta johtuvat vaihde- ja jänniteviat :D

Rautateillä työskentelevänä voin sanoa ettei pidä edes paikkaansa. Tietäjä on kirjoituksesta päätellen myös joku kollegoistani ja komppaan ihan 100%:sti hänen kirjoitustaan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.