Linjan 550 bussien pakokaasut puhdistuvat

HSL ryhtyy leikkaamaan Helsingin katukuilujen typpidioksidi-pitoisuuksia käytännön toimilla. Korkeimpia pitoisuuksia on mitattu Eliel Saarisen tien tunnelissa Huopalahden asemalla linjalla 550. HSL:n ympäristöbonuksen turvin operaattori asennuttaa linjan kaikkiin 37 bussiin pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet.

”HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen ilmanlaatuun vaikuttavista lähi- ja hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Se ei onnistu ilman uusinta ajoneuvoteknologiaa, parhaimpia polttoaineita sekä sähkön hyödyntämistä”, osaston johtaja Reijo Mäkinen HSL:stä sanoo.

Eliel Saarisen tien tunnelissa typpidioksin vuosiraja-arvo (40 µg/m3) on ylittynyt useampana vuonna. HSL on neuvotellut linjaa 550 liikennöivän Helsingin Bussiliikenne Oy:n kanssa puhdistusjärjestelmän asentamisesta. Järjestelmä vähentää hiukkaspäästöjä 95 prosenttia ja typen oksideja jopa 94 prosenttia. VTT:n testaama järjestelmä perustuu hiukkassuodattimiin ja pakokaasujen SCR-puhdistuslaitteistoon, jonka pelkistimenä toimii urea. Laitteiston toimittaa kotimainen Proventia Emission Control Oy.

Helsingin Bussiliikenteelle korvataan 209 050 euroa vuodessa puhdistimien käyttöönotosta ja ylläpidosta.