Lipunmyyntimerkit poistuvat HSL-alueen asemilta kevään 2015 aikana

HSL ja VR poistavat keltaiset lipunmyyntimerkit HSL-alueen lähijunaliikenteen asemilta. Merkkien poistamisella junan pysähtymispaikkaan saadaan joustavuutta ihmisvirtojen, vuorokauden ajan ja muiden muuttuvien olosuhteiden mukaan. Merkit poistuvat HSL-alueen asemilta kevään 2015 aikana. Muutos ei koske VR:n vyöhykeliikennettä väleillä Kirkkonummi-Karjaa, Kerava-Riihimäki, Kerava-Lahti ja Riihimäki-Lahti.

Muutoksella vastataan myös asiakkaiden esittämiin toiveisiin. Merkkien poistaminen lyhentää kävelymatkoja asemilla ja yhä useammin junaa voi odotella katoksen suojissa. Lipunmyyntimerkkien poistamisen jälkeen konduktöörit myyvät lippuja junissa vanhan käytännön mukaan lipunmyyntivaunuissa. Junan pysähtyessä asemalla konduktöörit ovat vastaanottamassa asiakkaita lipunmyyntivaunun kohdalla.

Matkalippujen junamyynti on tällä hetkellä hyvin pieni osa HSL:n lippujen kokonaismyynnistä. HSL:n lippujen myynti lähijunissa päättyy vuoden 2016 lopussa.

 Kuva poistuvasta kyltistä

Kommentit

Miten VR tai HSL luulee vanhuksien, lastenvaunuilla liikkuvien tai muuten hitaampien ehtivän kurkkia, missä vaunussa se konduktoori on? Ihmismassa on usein sitäpaitsi niin sankkaa, ettei siitä mitään ja ketään erota. Siinä sitä sitten jää junasta. Taitaa junamatkustelu tätä käytäntöä silmällä pitäen vähetä. Vielä, kun lipunmyynti loppuu kokonaan junissa 2016.

Jee! Nyt on monta asemaa missä junat tosiaan pysähtyy ihan tyhmissä kohdissa.

Tämä on hyvä uutinen, mikäli vr ottaa käyttöön takaisin ne radalla olevat merkit: 1,2,3,4 jotka kertoivat missä kohtaa juna pysähtyy riippuen siitä minkä pituinen juna on kyseessä. Vielä kun lisäävät junan pituuden aikataulunäyttöihin, niin vähemmänkin junaa käyttävät osaavat odottaa oikeassa kohdassa.

Kun juna koostuu kaksivaunuisista yksiköistä (Sm1, Sm2, Sm4), vain yhdessä vaunussa on lipunmyynti. Kun lipunmyyntivaunun pitää pysähtyä merkin kohdalla, muut 1-7 vaunua eivät välttämättä ole parhaassa mahdollisessa paikassa matkustajavirtoja ja kulkuyhteyksiä ajatellen.

Flirt-junissa (Sm5) on neljä vaunua, joista kahdessa keskimmäisessä myydään lippuja. Jos kaksi yksikköä on kytketty yhteen, niistä vain takimmaisessa on lipunmyyntivaunut. Kehäradalla käytetään vain Flirt-kalustoa, joten pysähtymispaikka voidaan sovittaa sen mukaisesti, mutta esimerkiksi Huopalahdessa tuli ongelma, kun Helsinkiin ajettaessa kahdesta yksiköstä takimmainen (jossa lipunmyyntiosastot olivat) jäi katoksen ulkopuolelle, jolloin yhden yksikön junankin olisi pitänyt pysähtyä samassa paikassa.

Keravan ja Espoon linjoilla käytetään sekä Sm1/2- että Sm5-kalustoa, joten yhteisen pysähtymispaikan määrittäminen erimittaisille junille on erittäin vaikeata.

Hyvä kysymys kuitenkin on, eikö sähköiseen laiturinäyttöön voisi laittaa vaunukaaviota kuten kaukojunillekin.
Ongelma kuitenkin poistuu sitä kautta, että vuoden 2016 lopussa junista ei voi ostaa lippuja enää mistään vaunusta. Toivottavasti laitureille saadaan riittävästi lipunmyyntiautomaatteja.

Vaihdan päivittäin Leppävaarassa junaa, vaihtoaika on 2 minuuttia. Nyt tiedän tarkalleen, minkä vaunun mistä ovesta minun täytyy sännätä ulos, jotta ehdin juosta ne Leppävaaran aseman ainoat portaat alas, jotta ehdin vaihtojunaan.

Miten voin jatkossa tietää, mikä vaunu pysähtyy siihen rappusten eteen? Jos juutun löntystelevän ihmismassan taakse, missaan ihan varmasti vaihdon ja joudun odottelemaan seuraavaa junaa 15 minuuttia..

Eli vuoden 2016 lopussa jokaisella juna-asemalla on oltava lippuautomaatteja, yksi ei sitten riitä tai härdelli on valmis. Kännykkäliput saatava käyttöön koko HSL-vyöhykkeellä niin on joustoa lipunostamisessa. Satunnaismatkailijahan tässä eniten kärsii, matkakortiton paikkakuntalainen. No toivon mukaan tämä osaltaan kannustaisi kaikkia silloin tällöin matkaajia(pari matkaa/vuosi) hankkimaan matkakortin.

Saksassa on ollut 40 vuotta lipunmyyntiautomaatit ratikoissa, kuljettajarahastuksesta ei Suomessa olla päästy eroon vieläkään. Junien osalta pummilla matkustaminen on helppoa kuin heinänteko, sillä konduktöörit eivät ole tarkastaneet lippuja lähijunissa vuosikausiin. Saksassa tarkastajat tulevat siviileissä, Suomessa kirkkaissa asuissa, jotta heidät varmasti huomataan. Kyllä on pummeilla entistäkin paremmat ja lokoisat päivät!

HSL tekee lähiliikenteestä mahdottoman käyttää poistamalla konduktöörit junista.

Tässä ei ole mistään muusta kyse kuin siitä, että ensin lähtee kyltit ja sitten henkilökunta.
konduktöörit turvaavat myös junamatkan turvallisuuden ja vaihtoyhteydet kun juna kulkee myöhässä tai on talvi ;)
2016 vuodesta alkaen ketään ei kiinnosta myöhästytkö vaihtoyhteydestäsi vai et.

www.uhanalainen.fi

Kaikki kunnia konnareille, poikkeuksetta raudanlujia ammattilaisia. Mutta osaatko kertoa, miksi Helsingin metroa voidaan liikennöidä ilman junaisäntiä tai -emäntiä? Jos HSL-alueen lähijunaradat aidosti varattaisiin vain lähijunien käyttöön, kyseessä olisi täysin metroon verrattavissa oleva liikennemuoto. Ja eikö olisi pikemminkin syytä kehittää infraa ja liikennöintitapoja sellaisiksi, että junat kulkevat aikataulussaan vuodenajasta riippumatta? Jos juna on rikki tai kymmeniä minuutteja myöhässä, ei se konduktöörikään oikeasti ihmeisin pysty.

Jos täsmällinen liikennöinti konduktööreillä tai ilman ei onnistu VR:ltä, lienee syytä kilpailuttaa HSL-alueen junaliikenne ja antaa vastuu esimerkiksi HKL:lle tai MTR:lle.

VR voisi palauttaa takaisin vanhan käytännön, että lipunmyyntivaunun paikka on aina junayksikön Helsingin puoleisessa päässä. Miksi hyvä käytäntö piti ylipäänsä muuttaa, ja ruveta sähläämään näiden laiturikylttien kanssa?

Junien lipunmyyntiosasto/alue sijaitsee HSL –alueen junissa Helsingistä pois päin kulkevissa junissa junan (Helsingin pään) taaimmaisessa yksikössä ja Helsinkiin saapuvissa junissa vastaavasti junan taaimmaisessa yksikössä. Jos junassa on useampi yksikkö, sijaitsee lipunmyynti aina taaimmaisessa yksikössä.

Mistä sen enää tietää missä juna pysähtyy? Esim. Tikkurilassa on pitkä asemalaituri. Mikäli odotaa junaa pohjoispäässä, niin kiire tulee jos aikoo ehtiä junaan. Lisäksi HSL on VR:n kanssa soppimassa lyhyemmästä pysähdysajoista, joten ihanaa varmaan HSL:n mielestä kun huonojalkaiset ja rollaattorilla liikkuvat vanhukset eivät ehdi junaan. Jaa, onkohan HSL:n tarkoituksena saada vanhukset pois joukkoliikenteen käyttäjistä? Ainakin siltä vaikuttaa

No ajatteleppa vaikka Kehärataa kun lähetään takasinpäin Helsinkiin... Eikä VR liity asiaan juuri mitenkään. VR =/= HSL

Tämä tietää sitten HSL:lle lisää rahaa, kun sakkoja tulee. Nyt on helppo seistä lipunmyyntivaunun kohdalla, mutta tulevaisuudessa juostaankin sitten hiki hatussa laiturin päästä päähän, arvaten, missä lipunmyyntivaunu sijaitsee. Kas kun eivät poista lipunmyyntivaunusta kertovat merkit.
TYPERÄÄ HSL, TYPERÄÄ

näkyyhän se siinä junan kyljessä, ja tuossahan juuri sanottiin että lipunmyynti lakkaa joka tapauksessa myöhemmin jolloin ei enää ole mitään lipunmyyntivaunujakaan.

Jos on oikea uutinen, julkaisupäivä on väärä. Ja sitäpaitsi päätös on väärä.

Nyt on ollut helppo laskea etukäteen lipunmyyntimerkistä minne asti kävelee, että pääsee keskustaan mennessä aivan keulaan ja muilla asemilla lähelle oikeaa ovea. Todella tyhmää.

Poistuvatko konnarit kokonaan 2016 jälkeen lähijunista?

En käsitä tätä päätöstä. Nuo kyltit ja niiden myötä vakioidut junien pysähtymispaikathan ovat kaikkien kulkijoiden etu ja niiden poistaminen haittaa sekä junien päivittäis- että satunnaiskäyttäjiä, mutta ei hyödytä ketään.

Päivittäin matkustava (joka ei tarvitse lipunmyyntiä, koska kulkee matkakortilla) voi nykyään asettua laiturille valmiiksi juuri siihen kohtaan, johon tietää halutun vaunun/oven pysähtyvän, jotta pääsee kyytiin ja pois mahdollisimman sujuvasti ja ilman tungosta. Se on suuri mukavuustekijä joka päivä aamu- ja iltaruuhkassa matkustaville. Tämä etu menetetään ja matkustajat pakotetaan juoksentelemaan ympäri laitureita, jos junat alkavat pysähtyä mihin sattuu.

Harvoin matkustava (eli sellainen, jolla ehkä saattaa olla tarve ostaa lippu junasta) tietää nykyään, mihin kohtaan laituria on tarpeen asettua, jotta pääsee lipunmyyntivaunuun. Ilman kylttejä ei enää tiedä ja joko ei ehdi siirtyä junan jo pysähdyttyä lipunmyyntivaunun kohdalle tai huomaamattaan nousee väärään vaunuun, jossa lippuja ei myydä.

Ainoa "positiivinen" vaikutus tästä taitaa olla lainkuuliaisten satunnaismatkustajien tarkastusmaksujen lisääntyminen. Harkitsisitteko kuitenkin vielä uudestaan?

Samaa mieltä. Tiedän asemmalle tullessa aina, että tähän kohtaan juna pysähtyy jos siinä on yksi vaunu ja tähän kohtaan jos siinä on useampi vaunu, tämä tieto on hyvin hyödyllinen, kun junasta pois jäädessäni en halua kävellä koko kilometrin laituria toiseen päähän, jatkossa juna voikin sitten pysähtyä ihan minne haluaa.
En ymmärrä miten HSL voi kommentoida tämän lyhentävän kävelymatkoja laiturien ulostulolle. Laitureilla on yleensä aina vähintään kaksi ulostuloa, jos juna ajetaan aina kiinni toiseen ulostuloon jää toiseen ulostuloon hirveästi käveltävää.

On myöskin selvää, että harvoin junilla matkustavien matkustamisesta tulee hyvin hankalaa, kun pitää arpoa että missäs lipunmyyntivaunu on. Varsinkin ruuhka-aikana junassa kulkeminen on hyvin hankalaa, saati jos junassa on vielä 3 tai 4 yksikköä. Mietin myös kehäradan kohdalla, miten matkalaukkujen kanssa junassa ruvetaan kulkemaan päästä päähän.
On myös todella huono peruste että lipunmyyntivaunu on siellä missä konnari on. Odottaako juna siis, kun vanhus on junan etupäässä ja näkee että konnari on 4. vaunussa vasta. Jos vanhus nousee kyytiin ensimmäiseen vaunuun, hän matkustaa pummilla ja 100€ lasku odottaa, jos hän rupeaa viimeiseen vaunuun kävelemään ei juna odota ja entäs sitten seuraava juna. Sehän voi ajaa ihan eri paikkaan ja vanhus ei taas kerkeä konnarin luokse.

Kaikki olisivat iloisempia, jos juna pysähtyy aina samaan kohtaan (toki pienet muutokset vaunujen mukaan), mutta nuo että juna voi olla 50-100 metriä sinne tai tänne, ei ei ei.

Siis ollaanko nämä kyltit vaihtamassa lipunmyyntiautomaatteihin tai edes parempiin sähköisiin opastetauluihin, vai poistetaanko kyltit täysin vastineetta?

Suosittelen perehtymään lakiin joukkoliikenteen tarkastusmaksusta, 4 § ja 7 §.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469

Kyseinen laki ei vaadi "junan pysähtymispaikkaan joustavuutta" - mitä ennakoimatonta kaaosta moinen joustavuus sitten tarkoittaakin - vaan vaatii, että matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi [ja niiden käyttö yksinkertaiseksi].

Jos käteisellä lippunsa ostavan matkustajan edellytetään hakeutuvan viipymättä lipunmyyntivaunuun, tieto lipunmyyntivaunun sijainnista on PAKKO kertoa matkustajille ennen junan ovien avautumista. Käytännössä joustavuutta lipuntarkastuksissa voidaan lisätä varaamalla matkustajille ylimääräinen minuutti kävellä junan läpi lipunmyyntivaunuun, JOS (johonkin) lipunmyyntiosastoon pääsee kaikkialta junasta (mahdollisen tungoksen haittaamatta!).

Miten on, HSL?

Jep, HSL ei siis voi sakottaa minua jos matkustan pummilla ja sanon "En löytänyt tai päässyt lipunmyyntivaunuun". Useamman junayksikön läpihän ei ole kulkua ja ulkokautta kiertäminen kuulostaa jo niin huvittavalta, kun voisi vain pienen ilmoituslapun pitää siellä ulkona.
Ne junan kyljessäkään lukevat "Ei lipunmyyntiä" -ilmoitukset eivät paljoa lohduta, eiväthän ne kerro missä se sitten on.

XD eli nyt lyhyet junat saavat pysähtyä ihan mihin vaan päin laituria ja juoksutella matkustajia kun kukaan ei tiedä mihin se pysähtyy? Uudet lipunmyyntikyltithän tulivat pääradan asemille vasta alle vuosi sitten!

Oliko tää aprillipila vai ei?

Kyllä kyseessä on ihan oikea uutinen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.