Metroon tarvitaan tiheämpi vuoroväli 2020-luvulla

Metron matkustajamäärät kasvavat ensi vuosikymmenellä aiempaa ennakoitua nopeammin, kertoo Helsingin seudun liikenteen (HSL), Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) ja Länsimetro Oy:n tekemä selvitys.

HSL on suunnitteluohjeessaan määritellyt metron kuormitukselle ylärajat, ja selvityksen perusteella ne saavutetaan jo 2020-luvun alkupuolella. Länsimetron Kivenlahden-linjalla Tapiolan molemmin puolin maksimikuormitus saavutetaan ennusteen mukaan vuonna 2022 ja Kalasataman ympäristössä vuonna 2024.

Ennusteet perustuvat Länsimetron avautumisen 2016 jälkeiselle liikennöintimallille: metrolinjojen yhteisellä osuudella (Tapiola–Itäkeskus) on ruuhka-aikaan kahden ja puolen minuutin vuoroväli, junat kulkevat kahden yksikön mittaisina ja puolet junista käyttää pääteasemanaan Tapiolaa.

Metroliikenne mitoitetaan vuorokauden ruuhkahuipun mukaan. Nykyisin metrossa on eniten matkustajia arkiaamuisin Kulosaaren ja Kalasataman asemien välillä Helsingin keskustaa kohti matkustettaessa. Länsimetron myötä vastaavaa kuormitusta ennustetaan myös Espoon arkiaamuihin nopeammin kuin edellisessä, vuonna 2012 julkaistussa selvityksessä.

Syitä aiempia ennusteita voimakkaammalle matkustajamäärien kasvulle on useita. Uusi lippu- ja taksajärjestelmä halventaa tulevaisuudessa matkoja esimerkiksi Matinkylästä ja Tapiolasta Helsinkiin. Lisäksi Etelä-Espoon maankäyttösuunnitelmat voivat kasvattaa matkustajamääriä.

Yksi ratkaisu riittävän kapasiteetin turvaamiseksi on tihentää metron vuoroväliä 2020-luvun alkuvuosina niin, että se on molemmilla linjoilla neljä minuuttia ja linjojen yhteisellä osuudella (Tapiola–Itäkeskus) kaksi minuuttia. Lännessä vaihtoehtona olisi myös toisen linjan kääntöpaikan siirtäminen Tapiolasta Finnooseen tai Kivenlahteen, jolloin lyhyempi vuoroväli jatkuisi pidemmälle länteen, mutta ratkaisu olisi kallis.

Kalasataman ympäristössä kuormituksen rajat ylittyvät nykyisen ennusteen mukaan vuonna 2024, mutta jos Kruunuvuorenselän ylittävä raitiotie valmistuu ennen sitä, vuonna 2016 käyttöön otettava liikennöintitiheys riittäisi arviolta noin vuoteen 2030 asti.


Lisätietoja:
Tero Anttila, johtaja, Joukkoliikennesuunnitteluosasto, HSL, p. 050 555 2932
Arttu Kuukankorpi, ryhmäpäällikkö, Linjasto- ja aikataulusuunnittelu, HSL, p. 040 505 2226
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, HKL, p. 040 520 6710
Matti Kokkinen, toimitusjohtaja, Länsimetro Oy, p. 050 3471558
 

Kommentit

Toivottavasti vuoteen 2020 mennessä jatkettaisiin yömetroa.

Miksei voitaisi keksiä jotain järkevää, kuten hyödyntää Helsingin puoleisten asemien kapasiteettia fiksummin? Luotaisiin kaksi linjaa, Vuosaari-Matinkylä ja Mellunmäki-Kamppi/Ruoholahti, joista ensinmainittu kahdella yksiköllä ja toinen kolmella.
Toinen vaihtoehto olisi ajaa kuten alunperin on suunniteltu (junat kahdella yksilöllä Helsingistä Espooseen), mutta lisätä lisäksi ruuhkien ajaksi ruuhkalinja, lyhimmillään ja halvimmillaan vaikkapa Itäkeskus-Ruoholahti, jota ajettaisiin kolmella yksiköllä.

Sitä on ihmetelty. Miksi helsinkiläisten on maksettava espoolaisten ja etenkin hra Loukon toilailuista. Pitkät metrot Helsingin puolelle, lyhyillä Espooseen!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.