HSL palkitsi bussilinjastoa hienosti visualisoivan kartan

HSL sai Paikkatietomarkkinoilla Helsingissä kunniamaininnan avoimen paikkatiedon hyödyntämisestä.

HSL palkitsi tiistaina kartan, joka tarjoaa muutamalla silmäyksellä kokonaiskuvan HSL:n laajasta bussilinjastosta. Kartan suunnittelija Elmo Allén palkittiin vuoden HSL-matkoilla Helsingin messukeskuksessa Paikkatietomarkkinoilla.

Bussien peruslinjaston visualisoiva kartta helpottaa erityisesti vaihtoja bussista toiseen.

”Vastaavia karttaesityksiä on HSL-alueella nähty aiemmin vain raideliikenteestä. Nyt Elmo Allénin karttaesitys bussilinjoista auttaa hahmottamaan esimerkiksi yksittäisen linjan koko reitin kerralla”, sanoo HSL:n paikkatietoasiantuntija Markku Huotari.

Palkinto on osa Suomen kartografisen seuran Kartta 2016 –haastetta. Palkintoraadin mukaan Elmo Allénin kartalla on kaikista Kartta 2016 -haasteen töistä selvästi eniten hyödyntämismahdollisuuksia arkielämässä.

Allénin suunnittelemaan karttaan voi tutustua täällä: http://elmoallen.name/busmap/

HSL uudistaa lähivuosien aikana omaa karttatuotantoaan. HSL:n oma karttailme tulee vastedes näkymään kaikissa joukkoliikenteen digitaalisissa ja painetuissa kartoissa. Uutta karttailmettä esitellään myös Paikkatietomarkkinoilla 8.–9.11. Helsingin Messukeskuksessa. Se on myös nähtävissä pian uudistuvassa reittioppaassa, jonka kokeiluversioon voi tutustua osoitteessa beta.reittiopas.fi.

Myös Helsingin seudun liikenne HSL palkittiin Paikkatietomarkkinoilla. HSL sai paikkatietoalan kunniamaininnan avoimen paikkatiedon hyödyntämisen edistämisestä. Palkinnon myönsi paikkatietoalan yhdistys ProGIS ry.

HSL:ää kiiteltiin siitä, että HSL:n datat ja niihin liittyvät rajapinnat ovat jo pitkään olleet avoimia ja kaikkien hyödynnettävissä. HSL:n avoimen joukkoliikennedatan ympärille onkin syntynyt paljon sovelluksia ja HSL on järjestänyt tapahtumia, joilla on kannustettu kehittäjiä hyödyntämään HSL:n avointa dataa.

Muun muassa viime keväänä järjestetyssä HSL:n Reittiopas-koodaustapahtumassa noin 50 kehittäjää koodasi kolmen päivän ajan uusia joukkoliikennesovelluksia. Tapahtuman voitti kuuden opiskelijanaisen koodaama Stop 2.0, joka auttaa näkövammaisia matkustajia välittämään digitaalisen pysähtymispyynnön lähestyvälle bussille. Palvelua tullaan pilotoimaan HSL-alueella.

Kommentit

Kartasta puutuu ainakin yksi uusi espoon linja

Tää karttahan on iha mahtava! Miks kukaa ei oo aijemmin tollasta tehny!?

Koska linjakartat ovat HSL:n perinteinen osaamattomuusalue. Jokaisella muulla suurkaupunkiseudulla Euroopassa on jo vuosia ollut tarjolla pelkistetty skeemakartta bussilinjoista. Sen sijaan HSL on vuodesta toiseen painattanut läjittäin vaikealukuisia topografisia karttoja, joissa bussilinjat kiemurtelevat vapaasti maastossa, jolloin yksittäisen linjan tarkkaa reittiä voi olla vaikeaa hahmottaa. Esteettömyys = 0. Painettuja karttoja on vieläpä tarvittu kolme erilaista: omansa Helsingille, Espoo-Kauniainen-Kirkkonummelle sekä Vantaa-Keravalle. Hyvä, että HSL nyt ymmärsi ulkoistaa kartoitustehtävän asiaa osaavalle taholle. Tulos miellyttää silmää.

Vanhat reittikartat ovat toimineet hyvim, koska niistä on nähnyt myös reitin pysäkiltä perille. Vaihtokarttana tuo uusi on ihan hyvä ja varmaan ulkopaikkakuntalaisellekin helpompi.

Kuvaamasi asiakastarve on toki (ollut) olemassa. HSL:n topografisten karttojen tarkkuus ei vain yleensä ole riittävä opaskarttana käytettäväksi. Tavanomainen ratkaisu "suuressa maailmassa" on tarjota jokaisella katospysäkillä paikallisen kunnallisen opaskartan suurennos paikallissuunnistusta varten. Sen lisäksi katoksessa on toki skemaattinen linjakartta joukkoliikennelabyrintissä suunnistusta varten.

Nykyisellä älypuhelinaikakaudella topografisen karttainformaation saanti omaan päätelaitteeseen olisi mahdollista myös ilman HSL:n osallistumista prosessiin.

Puuttuva elementti on jo pitkään ollut HSL:n bussilinjaston skemaattinen linjakartta, jonka perusteella voisi järkevästi hahmottaa linjaston rakennetta sekä linjojen välisiä vaihtopisteitä.

Reittiopas (myöskään uusi beta-versio) ei usein tuota nopeimpia tai luotettavimpia matkaketjuja, sillä kone ei huomioi todellisia liikenneolosuhteita. Reittiopas ei esimerkiksi tiedä, että 565:n lähtö Espoon keskuksesta arkisin kello 16.49 saapuu päivittäin Martinlaaksoon vasta 5 - 12 minuuttia HSL:n arvioimaa saapumisaikaa myöhemmin. Matkustaja olisi aiemmin Martinlaaksossa käyttämällä Espoon keskuksesta kello 16.52 lähtevää linjan 566 vuoroa. Ja saattaisi ehtiä johonkin sellaiseen vaihtoyhteyteen, joka 565:n kyydissä jäisi saavuttamatta.

Työperäisille pendelöijille on tärkeää, että käytettävissä on sekä selkeää linjakarttamateriaalia, että linjakohtaisia taulukkoaikatauluja. Näiden avulla on mahdollista hahmottaa sellaisia toimivia matkaketjuja, joita Reittioppaasta (vast.) ei saa houkuteltua ulos edes laajennetuilla asetuksilla. Poikkeustilanteissa on myös helpompaa selvittää vaihtoehtoiset yhteydet taulukkoaikataulujen ja skemaattisen linjakartan perusteella.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.