Stop 2.0 -palvelu puhdisti palkintopöydän HSL:n Reittiopas-koodaustapahtumassa  

Tapahtumassa koodattu ratikkaralli Tram Challenge julkaistaan lähiviikkoina

Viiden naisen koodaama Stop 2.0 –palvelu voitti molemmat pääpalkinnot HSL:n Reittiopas-koodaustapahtumassa viikonloppuna. Opiskelijanaisten TKT-akat-joukkue koodasi demon, joka pysäyttää bussin oikealle pysäkille ja tunnistaa, millä HSL:n pysäkillä matkustaja on. Se myös kertoo, mitä busseja pysäkiltä on lähdössä. Palvelulla voi valita digitaalisesti etukäteen haluamansa bussin, ja pyytää sitä pysähtymään oikealle pysäkille. Tieto pyynnöstä menee myös kuljettajalle, jos palvelu joskus tulee käyttöön.

Idea palveluun tuli tiimissä koodanneelta Ronja Ojalta, joka on itse sokea.

"Bussi on mennyt monesti ohi tai kuljettaja on unohtanut kertoa, milloin olen omalla pysäkilläni. Olen pitkään ajatellut, että olisi tosi hienoa saada palvelu, jolla bussin saisi pysäytettyä oikeassa paikassa", Oja sanoo.

Toinen joukkueen jäsen Pihla Toivanen haluaa tehdä palveluja, jotka auttavat ihmisiä.

”Minua ärsyttää, että sovellukset ovat usein leluja. Tämä palvelu auttaa oikeasti sokeita.”

Palvelua ei vielä voida ottaa käyttöön, sillä busseissa ja pysäkeillä ei ole palvelun tarvitsemia lähettimiä.

Tram Challenge -peli sai Reittioppaan koodaustapahtumassa kunniamaininnan pelillistämisestä. Tram Challenge julkaistaan lähiviikkoina. Pelissä on tarkoitukena käydä kaikilla ratikkapysäkeillä mahdollisimman nopeasti. Lontoossa sama peli – mutta metrolinjoilla – toimii nimellä Tube Challenge. Suomen ratikkaversioon voi tutustua jo nyt sivulla tramchallenge.com.

Reittiopas-hackathonissa koodasi viikonlopun ajan runsaat 50 avoimesta datasta, kaupungista, liikenteestä ja uudesta Reittioppaasta innostunutta osallistujaa.
HSL:n rakastettu Reittiopas uudistuu, ja sen on tarkoitus valmistua tämän vuoden loppuun mennessä.

”Reittioppaan uudistuksessa mobiilikäyttäjät ovat etusijalla. Loppuvuodesta HSL:llä on tarjota tyylikäs puhelimessa toimiva palvelu, joka kertoo jokaisen liikennevälineen sijainnin reaaliaikaisesti. Turha odottelu ja arvailu on historiaa”, HSL:ssä Reittioppaan uudistusta vetävä projektipäällikkö Petro Tamminen sanoo.

Uutta Reittiopasta tehdään avoimen datan ja avoimen koodin periaatteilla, mikä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi ottaa lähdekoodin käyttöönsä, kiertää, vääntää ja keksiä siitä jotain ennenkokematonta. Uudesta Reittioppaasta ovat innostuneet jo useat liikkuminen palveluna- eli MaaS-toimijat (Mobility as a Service). Reittioppaan alusta ja avoin lähdekoodi tarjoavat mahdollisuuden hyödyntää rajattomasti joukkoliikennetietoa uusissa digitaalisissa liikkumisen palveluissa.

Reittioppaan koodaustapahtuman Helsingin Viikissä järjestivät Helsingin seudun liikenne HSL ja Liikennevirasto yhteistyössä Helsinki Think Companyn kanssa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.