Luoman ja Mankin seisakkeita ei oteta uudelleen junaliikenteen käyttöön

HSL ei avaa uudelleen Luoman ja Mankin seisakkeita, jotka ovat olleet pois käytöstä keväästä 2016 lähtien. Seisakkeiden käyttöönotto kasvattaisi useimpien matkustajien matka-aikoja. Lisäksi Luoman ja Mankin käyttäjämäärät ovat liian pieniä, jotta seisakkeiden avaaminen kannattaisi.

Luoman ja Mankin avaamisen haitat olisivat selvästi suuremmat kuin hyödyt, HSL toteaa  pohjanaan omat tutkimuksensa sekä Liikenneviraston ja VR-Yhtymä Oy:n lausunnot.    

Seisakkeiden käyttöönotto heikentäisi merkittävästi liikenteen sujuvuutta rantaradalla, joka on jo nyt erittäin kuormitettu. Useimpien matkustajien kokonaismatka-ajat kasvaisivat. Junaliikenteen häiriöt lisääntyisivät, jos radalla kulkisi junia eri nopeuksilla.    

Seisakkeiden ympäristössä asuu liian vähän väkeä, jotta niiden avaaminen olisi taloudellisesti kannattavaa. Kilometrin säteellä Mankin seisakkeesta asuu noin 2 500 henkeä. Valtaosalla heistä on alle kilometrin matka Kauklahden asemalle, jonne on Mankista suora bussiyhteys.
Luoman seisakkeen ympäristössä asuu noin 640 henkeä. Luomasta kulkee liityntäbusseja sekä  Masalaan, Kirkkonummelle, Jorvakseen että Kauklahteen.

HSL laski seisakkeiden matkustajamäärät ennen niiden sulkemista. Mankista nousi kyytiin keskimäärin 115 ja Luomasta ainoastaan 49 henkeä päivässä.

Liikennevirasto kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen, että Luoman ja Mankin avaaminen edellyttäisi investointeja laitureiden kunnostamiseen sekä matkustajainformaatioon arviolta 1 - 2 miljoonaa euroa seisaketta kohden. Sekä Mankissa että Luomassa radan yli kuljettiin samassa tasossa kiskojen kanssa, joten seisakkeiden käyttöönotto olisi matkustajille turvallisuusriski. 

HSL arvioi Mankin ja Luoman seisakkeiden tai alueelle sijoittuvan uuden seisakkeen tai aseman avaamista, kun alueen maankäyttö edistyy. Bussiliikenteen palvelutasoa arvioidaan ja kehitetään tarvittaessa.

Kommentit

Erikoista, että juuri auki olleiden asemien uudelleen avaaminen maksaisi yhtäkkiä 1-2 miljoonaa euroa per asema. Eli HSL:n kannalta mieluummin kaikki hienot pelit ja pensselit tai ei mitään, ja koska rahaa ei ole kaikkeen, niin ei sitten mitään? Varmasti jos asukkailta kysyttäisiin, kelpaisivat junapysähdykset entiseen malliin ilman kalliita infra-investointejakin. Infrasta puheen ollen, ei ole kauaa siitä kun Luoman seisakkeelle rakennettiin liityntäpysäköintipaikoitus, nyt on siis molemmilla seisakkeilla parkkipaikat, joille voi ajaa ihailemaan ohittavia junia.

Myöskään mitään turvallisuusongelmaa ei ole kun katsotaan onnettomuustilastoja. Siinä ne tasoristeykset ovat aina olleet ja ovat edelleen, oli asemat auki tai kiinni. Tasoristeyksissä on asiallisesti puomit, valot ja kellot. Kuten jo sanottua, jos asut "väärällä" puolella rataa, joudut nyt ylittämään radan molempiin suuntiin matkustettaessa.

> Sekä Mankissa että Luomassa radan yli kuljettiin samassa tasossa kiskojen kanssa, joten seisakkeiden käyttöönotto olisi matkustajille turvallisuusriski.

Ne tasoristeykset ole edelleen siellä ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Kun käyttää tuota bussia 911 ja asuu rautatien eteläpuolella Luoman alueella, arvaatkaas mitä tapahtuu?

Jos taas tarkastellaan oikeassa kohtaa suhteessa bussipysäkeihin asuvia, en näe missään laskettuna auki turvallisuusriskiä siitä että kumipyöräliikenne kuljettaa 49 matkustajaa enemmän. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että 5 km ajaminen henkilöautolla on turvallisempi vaihtoehto kuin vasemmalla ja oikealle katsominen tuleeko junaa ja rautatien ylittäminen sen jälkeen.

> Luoman ja Mankin avaaminen edellyttäisi investointeja laitureiden kunnostamiseen sekä matkustajainformaatioon arviolta 1 - 2 miljoonaa euroa seisaketta kohden

Tämä voi olla pätevä perustelu, mutta voin sanoa kun asuin itse haja-asutusalueella rautatien läheisyydestä että kahden kannon varassa oleva lautakin olisi kelvannut ohi ajavien junien sijaan.

Mielestäni jos 2 asemaa on tuolta alueelta pakko lopettaa, lopettaisin Mankin sijasta Jorvaksen. Mankkiin rakennetaan koko ajan uutta. Lisäksi sekä Luoma että Jorvas sijaitsevat 911:n varrella, eli Mankkiin ei tarvittaisi korvaavaa bussia.

Mankki ja Luoma lakkautettiin jo 1,5 vuotta sitten. Eli se korvaava bussikin (ilmeisesti) on jo, jos sellainen tarvitaan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.