Metron matkustajaliikenne Matinkylään alkaa lauantaina 18.11.2017

Pääkaupunkiseudun metroliikenne laajenee lauantaina 18.11.2017, kun metron uusi, Ruoholahden ja Matinkylän välinen osuus avataan matkustajille.

”Olemme saaneet metroliikennettä operoivalta HKL:ltä tiedon, että metroliikenne Matinkylään voidaan käynnistää. On hienoa, että voimme viimein tarjota raideliikennettä myös Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

”HKL:n asettamat edellytykset matkustajaliikenteen käynnistämiseksi täyttyivät, kun jo aiemmin toteutuneiden kriteereiden eli onnistuneiden koeajojen ja järjestelmien koekäytön lisäksi puutteet on nyt joko korjattu tai joidenkin osalta toteutusajankohdasta sovittu lähipäiville. Muun muassa eilen torstaina ja tänään perjantaina on Matinkylässä tehty virtamuuntajien asennuksia”, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

HKL jatkaa tulevan viikon aikana metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Asemilla tehdään esimerkiksi koneistojen, laitteiden ja järjestelmien tarkastuksia, huoltoja ja koekäyttöjä. Samoin koeajot koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka. Tavoitteena on hyödyntää viimeisetkin päivät mahdollisimman täysimääräisesti metroliikenteen luotettavuuden varmistamiseksi.

"Tärkein asia on, että saamme metron palvelemaan asukkaita ja asiakkaita sekä koko seudun kestävää kasvua. Helsinki ja Espoo ovat Suomen talouden vetureita, ja taloudellisessa mielessä on tärkeää, että länsimetron kasvu- ja kehityskäytävään syntyy entistä kilpailukykyisempi ympäristö myös yrityksille ja työpaikoille", sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

”Käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista, jossa jokainen asema ilmeellään vahvistaa alueensa identiteettiä. Rakennushankkeena länsimetro on yksi vaativimmista Suomen historiassa. Metron laajentuminen on piristysruiske koko pääkaupunkiseudun kehitykselle. Espoo elää nyt ennennäkemätöntä kehitysvaihetta. Radan varrella on syntynyt tuhansia uusia asuntoja ja työpaikkoja sekä uusia palvelumuotoja, joista esimerkkinä Koulu palveluna -kokeilu.  Rakentaminen jatkuu Matinkylä–Kivenlahti-osuudella, jossa louhinnoista on tehtynä lähes 94 prosenttia”, toteaa Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.

Kaksi metrolinjaa

Matkustajaliikenne alkaa lauantaina 18.11. heti aamuliikenteen alusta. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen aivan kuten nykyäänkin. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä ja alkuillasta sekä lauantaina päiväaikaan junat kulkevat vajaan neljän minuutin välein. Sunnuntaisin ja muina aikoina metron vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella on viisi minuuttia.

Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat 3.1.2018

Kun metroliikenne Matinkylään alkaa ensi viikon lauantaina, HSL:n joukkoliikenteessä ei tapahdu muita muutoksia. Bussilinjat Lauttasaaressa ja Espoossa jatkavat kulkuaan nykyiseen malliin 2.1.2018 asti. Sen jälkeen bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä.

3.1.2018 alkaen Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat seutulinjat korvautuvat liityntäbusseilla metroasemille ja Etelä-Espoon linjasto uudistuu kokonaisuudessaan. Lauttasaaressa kaikki linjat joko päättyvät Lauttasaaren metroasemalle tai kulkevat sen kautta. Muutoksia tulee myös Lehtisaaren, Kuusisaaren ja Kauniaisten bussiliikenteeseen. Kirkkonummelta kulkevat seutulinjat taas päättyvät 3.1. alkaen Matinkylän bussiterminaaliin.

”Metro kulkee Matinkylään asti noin puolentoista kuukauden ajan samanaikaisesti nykyisten bussilinjojen kanssa. Näin matkustajat saavat aikaa totutella uuteen yhteyteen, ja toisaalta me voimme varmistua sen toimivuudesta ennen kuin bussien reitit uudistuvat”, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Lisätietoa liikenteen muutoksista saa HSL:n verkkosivuilta osoitteesta hsl.fi/länsimetro.

Kommentit

Sunnuntailiikenteestä sen verran, että eikö Mellunmäestä voisi juna lähteä aikaisemmin kuin 6.20. Tällä suunnalla asuu aika paljon viikonlopputyöläisiä. Ei pelkästään Espoon suunnalla, josta ensimmäinen juna lähtee aikaisemmin.

Ei, mutta tuosta 6.20 lähdöstä alkaen pitää olla 5 minuutin vuoroväli Itäkeskuksen ja Tapiolan välillä. Nykyinen aikataulurakenne on saatu aikaan yksinkertaisesti jatkamalla Vuosaaren lähdöt Matinkylään ja Mellunmäen Tapiolaan, eikä se aina ole ihan järkevä sen takia. Esimerkiksi sunnuntaina aamulla liikenne voisi alkaa nykyistä aikaisemmin ja Mellunmäen junat päättyä Kamppiin hyvinkin pitkän aikaa, ehkäpä jopa kauppojen aukeamiseen kello 11/12 asti. Samoin nyt kun on olemassa tämän tyyppinen kantakaupungin läpäisevä yhteys, se voisi kulkea myöhemminkin, mutta edelleenkään ei tarvita 5 minuutin vuoroväliä Kampista länteen.

Ja HSL-alueeltahan löytyy hyvin järkevä ratkaisu Helsingin ja Hiekkaharjun väliltä, jossa hiljaiseen aikaan menee puolen tunnin välein Kehäradalta tuleva juna ja Keravalta tuleva juna pysähtyy kaikilla asemilla toisin kuin yleensä. Näin tarjonta on olemassa, mutta vastaa kysyntää, ja linjoja on lisäksi muutettu hieman.

Miten olette ajatelleet koko Länsi-Espoon vaihtavan metroon ennen tammikuuta? Silloin vasta bussit vievät Ison Omenan terminaaliin. Nyt bussit jäävät Länsiväylälle. Pitääkö kävellä koko vanhan ja uuden ostarin halki?

Toiseksi varmistaisin, että T-vuorot jatkuvat tammikuuhun normaalisti. Työmatkani on Soukasta Lauttasaareen. Jatkanko siis metrosta välittämättä Hanasaareen ja vaihdan T-bussiin vai jatkanko Soukan bussilla peräti Ruoholahteen, josta ”takaperin” Laruun?

Tarkoitus ei olekaan vaihtaa ennen tammikuuta, tai jos vaihtaa, niin vanhaan tapaan esim. Ruoholahdessa tai Kampissa. Bussit, mukaanlukien T-vuorot, jatkavat normaalisti.

Voidaanko linjan 21 Erottajalle aloittaessa alkaa ajaa linjaa 20 Jätkäsaaren Bunkkerille, josta ilman merkittävää kävelyä on muutoin vaikea tavoittaa Ruoholahden metroasemaa?

Hei,

sitten kun siirrytään liityntälinjastoon, niin linjan 20 päätepysäkki tulee olemaan Ruoholahdessa. Linjan reittiä on varauduttu pidentämään Länsisatamaan asti. Länsisatamaan avautui uusi terminaali ja linja 20 palvelisi laivamatkustajia tarjoamalla vaihtoyhteyden Ruoholahden metroasemalle sen aikaa, kunnes raitiolinjaa 8 voidaan jatkaa satamaan asti. Liityntälinjan 20 reitti muuttuu Länsisatamaan sitten, kun rakennustyöt Länsisatamassa ovat edenneet siihen pisteeseen, että linja 20 voi liikennöidä siellä sujuvasti.

Jätkäsaaren itäosassa kaipaa sujuvaa joukkoliikennettä myös matkustajia, kuten asukkaita. Länsimetro on kai tarkoitettu heillekin. Bussi 20 voisi mainiosti jatkaa Ruoholahdesta heti ilman satamaakin Rionkadun paikkeille, josta reitti jatkuisi aikanaan satamaan.

TODELLA ISO VIRHE: vain yksi Metroreitti eli "kahdeksikko". Matinkylä- Vuosaari/Mellunmäki.
Homma olisi pitänyt suunnitella "rastiksi" eli vanha metro olisi saanut vispata omaa vanhaa rataansa ja uusi omaansa ja risteyskohta vaikka Kamppiin tai ihan mihin vaan.
Eli nyt KUN tulee ongelmatilanne esim. Matinkylässä, niin metro pysähtyy myös Vuosaaressa ja Mellunmäessä.
Omina linjoinaan toimien (kun toinen sippaa) jopa puoli Helsinkiä pääsisi töihin tai sieltä pois, nyt ei kukaan.
Voisiko joku nimetä suurkaupungin, jossa metroliikenne on suunniteltu tällä tavalla?

Tarkoitat siis että linja jatkuu yhtenäisenä läpi kaupungin? Eiköhän niitä ole suunnilleen jokaisessa maailman suurkaupungissa.

Eiköhän HKL:ssä ole valmiina suunnitelmat poikkeusliikennöintiin vaikkapa Ruoholahden tai Kampin kääntöraidetta käyttäen, jos jossain lännempänä tulee ongelmaa.

Hieman hauska juttu muuten, että Siemens ennusti jo toukokuussa 2014, että Länsimetro saataisiin käyttöön vasta juuri nyt marraskuussa 2017.

Monelta lähtee ensimmäinen metro kohti Mellunmäkeä arkisin?

Hei,

Tapiolasta ensimmäinen metro lähtee Mellunmäkeen arkisin klo 6:00.

Mellunmäkeen pääset kuitenkin jo aiemmin, sillä voit kulkea Matinkylästä Vuosaareen menevällä metrolla Itäkeskukseen ja vaihtaa siellä toiseen metroon. Aamulla Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä kulkee yksittäisiä vuoroja ennen kuin Tapiola-Mellunmäki-metrolinja aloittaa liikenteen.

Ensimmäiset ja viimeiset lähtöajat näet täältä: https://www.hsl.fi/lansimetro/lansimetron-liikenne

Vielä ehtii tapahtua vaikka mitä ja aloitustakin ehditään siirtämään:)

Vasta sitten uskotaan kun se oikeasti liikkuu matkustajien kanssa, sen verran surkuhupainen farssi on tämä ollut

Milloinkahan Länsimetro alkaa näkyä Reittioppaassa?

Länsimetron aikataulut tulevat näkymään Reittioppaassa lähipäivinä.

Liityntälinjojen aikataulut julkaistaan PDF-muodossa runsas kuukausi ennen uusien linjojen aloitusta. Samoihin aikoihin aikataulut alkavat näkyä Reittioppaassa.

Niin, ja vielä: onko varmasti riittävästi ämpäreitä jaossa lavvantaina, hä!?

Hei, ämpäreitä HSL ei ole ajatellut 18.11. jakaa, mutta Matinkylässä vietetään avajaisjuhaa klo 10-16 ja Lauttasaaren ja Tapiolan asemilla on jaossa karkkia. Kaikilla uusilla asemilla kiertää oppaita. Lisätietoja tulee HSL:n sivuille ensi viikolla.

Toivottavasti karkit ovat uusia, ne reilun vuoden takaisiin avajaisiin hankitut ovat jo vanhentuneet ;)

Huraa! Siis tasan vuoden ja 95 päivää myöhässä. Paljolta rahan menolta ja porulta olisimme säästyneet jos oltaisiin rakennusurakkaa konkreettisesti aloitettaessa suoraan ilmoitettu, että valmista on, pai te vei, Suomen satavuotissynttäreihin mennessä!

Jengi olisi sitten ottanut sen aikataulun annettuna ja olleet siihen tyytyväisiä. Linnanjuhlissa koko kansa olisi voinut paukutella kollektiivisia henkseleitaan hyvin suoritetusta työstä. Ulkomailla oltaisiin taas oltu huuli pyöreänä että eikö nuo suomalaiset saatanan missään epäonnistu. Seuraavana suvena olisi taas roudattu maailmalta tuhansia insinöörejä ja kaupunginisiä katsomaan miten temppu oikein tehdään. Valtava imagobuustaus - joka varmasti olisi näkynyt myös kassassa - menetettiin siis ihan hölmöstä syystä joka ei olisi ollut kenellekään mikään issue ennen kuin siitä sellainen tehtiin kovaan ääneen.

Ei voi kuin toivoa, USKOA, että PALJON ollaan tämän fiaskon myötä otettu ongeen. Julkisen häpeäpaalutukset pitäisi kyllä hyvityksenä järjestää Senaatintorilla torvisoittokunnan kera tässä tulevan pimeimmäin talven aikaan...

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.