Metrosta tuttu tapa laajenee juniin: Osta lippu ennen lähijunaan nousua

Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä otetaan 19.6. käyttöön uusi asiakaspalvelumalli. Lipunmyynti lähijunissa loppuu ja konduktöörit alkavat kiertää junissa pareittain. Uudistus koskee sekä HSL-alueen junia että VR:n lähijunia. Samalla VR:n lähiliikennealue laajenee Tampereelle.

Kesäkuun 19. päivä alkaen lippu lähijunaan pitää olla ostettuna ennen junamatkan alkua. Valtaosa junalipuista ostetaan jo nyt muualta kuin junista. Eniten lippuja ostetaan automaateista ja matkakortilla, samoin mobiilin käyttö on vahvassa kasvussa. Junista myytävien lippujen osuus on koko ajan vähentynyt: VR:n lähiliikennealueen junamyynnin osuus koko myynnistä laski viime vuonna 40% prosenttia edellisvuodesta. Myös HSL:n junista myytävien lippujen osuus (1,6%) on laskenut tasaisesti.

Juhannusviikosta alkaen konduktöörit liikkuvat junissa pareittain auttaen ja opastaen sekä katsoen samalla asiakkaiden matkaliput. Ollessaan junassa konduktöörit palvelevat asiakkaita koko junassa, kun aiemmin konduktööri liikkui vain lipunmyyntivaunussa. Käytyään yhden junan läpi, konduktöörit siirtyvät seuraavaan.  Konduktöörit käyvät noin 75 %:ssa junista kuitenkin niin, että vilkkaimmilla reiteillä käydään useimmin. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

– Uuden toimintatavan myötä asiakkaat tapaavat konduktöörimme aiempaa useammin, mikä parantaa henkilökunnan tavoitettavuutta ja lisää asiakkaiden turvallisuuden tunnetta, sekä varmasti vähentää liputta matkustamista, VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä sanoo.

– HSL valmistautuu kilpailun avautumiseen vuonna 2021 ja tavoitteena on Euroopan toimivin lähijunaliikenne. Kesän muutokset ovat askel siihen suuntaan. Asiakkailla on monia vaihtoehtoja lipun hankkimiseen. Matkakortti löytyy lähes miljoonalta Helsingin seudun asukkaalta ja HSL:n mobiililippu yli 350 000 puhelimesta. HSL-alueen junasta lipun voi ostaa entiseen tapaan kortinlukijalta matkakorttiin ladatulla arvolla. Tuomme lisäksi kaikille HSL-liikenteen juna-asemille lippuautomaatit, joista kertalipun voi ostaa maksukortilla, HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink sanoo.

VR:n lähiliikennelipun voi ostaa kätevimmin ajasta ja paikasta riippumatta VR Lähijunat -mobiilisovelluksesta ja uudistuvasta vr.fi-verkkokaupasta. Lippuja Tampereen, Lahden ja Siuntion suuntaan saa myös R-kioskeilta ja asiakaspalvelusta. VR: lippuautomaateista ja asemien lipunmyynnistä saa sekä VR:n että HSL-alueen lippuja

VR:n lähiliikennealue laajenee Tampereelle

Tutkimusten mukaan asiakkaat valitsevat lähijunan, jos yhteydet ovat hyvät, hinta kohdallaan, matkustaminen helppoa ja juna ajallaan. Junaliikenteen täsmällisyys on Euroopan kärkiluokkaa. Vuonna 2016 täsmällisyys oli joka kuukausi vähintään samalla tasolla tai paremmalla tasolla kuin edellisvuonna: vuonna 2016 lähijunat olivat 95,5% täsmällisiä. Vastaavasti VR:n lähiliikenteen hinnat ovat laskeneet keskimäärin 5% vuodesta 2015. VR:n tavoitteena on yhtenäistää nyt laajentuvan lähiliikennealueen hinnoittelu, mistä viestitään tarkemmin lähempänä kesää.

Liikenne nykyisillä lähiliikenteen reiteillä Riihimäelle, Lahteen ja Siuntioon on saman tyyppistä työmatkaliikennettä kuin Riihimäki-Tampere ja Riihimäki-Lahti -rataosilla, joten on luonnollista, että jatkossa lähijunalla pääsee kulkemaan Tampereelle asti. Myös näissä junissa lippu tulee olla jatkossa ennen matkan alkua, ja konduktöörit kiertävät alueen junissa pareittain. Alueen asemille asennetaan lisää lipunmyyntiautomaatteja. Riihimäen ja Lahden välille uudet automaatit asennetaan vuoden 2017 loppuun mennessä, mihin asti junista voi tällä yhteysvälillä vielä ostaa lippuja.

 

 

 

Kommentit

HSL ei ole vieläkään tuonut esiin mitään konkreettista perustetta sille, miksi automaattien käteismaksusta ollaan luopumassa. On vaikea uskoa että kaiken maailman mobiilimaksut ja muut olisivat HSL:lle edes edullisempia kuin suoraan HSL:lle maksettu, selvä käteinen raha - vaikka käteisenkin käsittelystä toki vähän aiheutuu kuluja.

Paljonko esim. R-kioski ottaa välistä myydessään HSL:n palveluita? Kaupallinen toimija tuskin harjoittaa toimintaa ihan pelkästä auttamisen ilosta.

Mistä tässä käteismaksamiseen kohdistuvassa vainossa oikein on kyse?

Miksi konduktöörit eivät voi MYÖS myydä lippuja kiertäessään junissa - vaikkapa sitten vähän kalliimmalla?
Matkustaja saa "palvelua" ja "opastusta", mutta näihin ei lukeudu enää se tärkein eli lipun myynti.
Kaiken kaikkiaan äkkiseltään tuntuu todella sekavalta jatkossa satunnainen junamatkustaminen kaikkine VR- ja HSL-sekoiluineen...

Ei tässä ole mitään järkeä, että käteisellä rahalla ei voi ostaa enää lippuja!

Kartan mukaan valtaosaan asemille tulevista automaateista kelpaa vain maksukortti! Mitä ihmettä.

Korttimaksu ei tarjoa minkäänlaista yksityisyyden suojaa: ensinnäkin kortti tunnistetaan elektronisesti (varmennus ja veloitus). Sen lisäksi seuraavat tiedot jäävät pankin, mutta mahdollisesti myös kaikkien tietoliikenteen välikäsien haltuun määrittämättömäksi ajaksi: missä maksan (paikka), milloin maksan (aika), miten paljon maksan (määrä), miten usein maksan (frekvenssi) - kaikki tämä meistä tallennetaan massiivisiin tietokantoihin.

Jos vielä lisäksi käytät palvelua rekisteröityneenä/kirjautuneena/etukortilla, oli se fyysisessä taikka digitaalisessa muodossa, annat yritykselle erityisen ja nimenomaisen luvan tallentaa ostotapahtumatietosi erilaisiin tarkoituksiin (kuten markkinointi, käyttäytymisanalyysi, profilointi). Kai luit palvelun rekisteri-/tietosuojaselosteen?

Jos minä ihmisenä en halua tulla rekisteröidyksi ja tallennetuksi joka paikassa ja palveluissa, missä kuljenkaan, niin perusoikeuteni siihen täytyy turvata; oikeus yksityisyyteen ja omaan rauhaan, tallentamattomuuteen. Nimettömyys ja tallentamattomaksi tuleminen edellyttää myös käteisen rahan, tai vastaavan, tarjoamista maksutapana.

Tänä päivänä, vaikka tietotekninen kehitys on käsittämättömän pitkällä ja tekninen toteutus olisi ollut mahdollista jo kauan aikaa, ei anonyymiä digitaalista maksutapaa ole edelleenkään kuluttajilla valittavissaan valtaosassa palveluita. Bitcoin-tyyppiset kryptovaluutat ovat tämän saralta tulevaisuutta, mutta koska suuret monikansalliset voittoa tavoittelevat yritykset, kuten VISA ja Mastercard, eivät saa näistä rahaa, ei heitä kiinnosta kertoa kuluttajalle saatavilla olevista vaihtoehdoista pankkikorteille.

Ainoa arkipäivän käytännössä toimiva anonyymi maksutapa on tällä hetkellä käteinen ja sen käyttömahdollisuus tulee HSL:nkin osaltaan turvata, koska yksityisyys on jokaisen perusoikeus.

Tuomme kioskeihin myyntiin kertalipun, joita voi ostaa käteisellä vaikka varastoon. Samoin VR:n lippuja on mahdollisuus saada kioskeista. HSL:n matkakortista voi ostaa haltijakohtaisen kortin ja ladata siihen arvoa. Haltijakohtaista korttia ei ole mahdollista yhdistää henkilöön, koska henkilötietoja ei kysytä missään vaiheessa.

Aika harvassa paikassa noita turistin kertalippuja on myynnissä: esim. Helsingissä vain keskustan Stockmannilla ja Malmilla marketissa.... onkohan tässä nyt ymmärtnyt joku jotain väärin?

Entäs sitten kun kioski on suljettu? Te siis laitatte ihimiset kävelemään. Ja muuten; lain mukaan KÄTEINEN (EURO) on vielä virallinen valuutta, jolla saa ostettua palveluita muualta paitsi EI HSL:ltä. Onko HSL tutkinut, rikotteko lakia ja laitatte matkustajat eriarvoiseen asemaan? Miksi HSL:lle ei siis käy VIRALLIENEN VALUUTTA? Kaikilla ei edeleenkään ole älykännykkää, tietokonetta, tabelettia, pankkikorttia jne. Automaatteihin on siis käytävä joka paikassa KÄTEINEN RAHA.

Kyllähän vähän erikoiselta tuntuu, että lippua ei voi ostaa käteisellä automaatista. Maailmalla paljon matkustaneena olen käyttänyt lippuautomaatteja, joihin käy käteinen, yleensä niin kolikot kuin ns. pienemmät setelit. Tällä viikolla reissusta palatessa tulimme lentoasemalta lähijunalla. Asemalla lipunostoa ihmetteli kaksi japanilaista naista, jotka halusivat käyttää käteistä (nainen nimenomaan sanoi niin). No onneksi vielä konnari myi liput junassa. Suomeen halutaan lisää rahaa tuovia turisteja. Tympeä homma, että turisti pakotetaan käyttämään korttiaan tai mobiililippua, joka varmasti tulee arvokkaaksi erilaisine vierasverkko- ym. maksuineen. Tosin yksi ongelma käteisellä ostamisessa turistilla saattaa toki olla se, että alkuun setelit ovat arvoltaan suuria. Tähän olen törmännyt itsekin.
Lentoaseman juna-asemalla voisi kyllä olla jonkinlainen myynti- ja infopiste niin turisteille kuin muillekin. Tuntuu, että Suomessa on unohdettu, mitä palvelu tarkoittaa. Harmittaa kovasti, kun on nähnyt, miten hommat hoidetaan maailmalla.

Turistit voivat ostaa käteisellä kertalippuja tai matkailijalippuja esimerkiksi R-kioskista. Toki tähän tarvitaan hyvää informaatiota, että matkailijat löytävät tiensä R-kioskiin.

Täällä Suomessa on uskomaton vimma mitä tulee teknologiaan ja digitalisaatioon . Pitää ottaa huomioon , että kaikilla ei ole älypuhelimia eikä tietokoneita eikä myöskään sitä matkakorttia , minkä te luulette kaikkien omistavan.Tässä on sitä paitsi kysymyksessä julkinen palvelu , jota kaikkien pitäisi pystyä käyttämään ! Käteinen raha on käypää Suomen valuuttaa , jota käytetään melko paljon vieläkin. Kansalaisille halutaan vain uskotella että sen käyttö on vähäistä. Mitäs sitten kun tulee isompi tietoliikennekatkos ? Millä muuten aiotte tehdä , kun tapaatte liputtoman matkustajan junassa ? Ilman lippua matkustavaa ette ainakaan pysty rankaisemaan tarkastusmaksulla , koska teillä ei ole mahdollisuutta lipunostoon junassa. Ulos vaan junasta niin kuin olette ilmoittaneet . Varokaa vaan heitteillejättösyytöksiä tämän tapahtuman jälkeen!!!

Lippuautomaatit katoava palvelu.mobiililippu korvaa ne tulevaisuudessa

Olen kuullut, että samassa yhteydessä D-juniin lisättäisiin Tikkurilan pysähdys. Miksi? Se hidastaa matka-aikaan n. 3 minuuttia ja Tikkurilan junatarjonta on muutenkin riittävän laaja. D-junat ajetaan vanhalla kalustolla, jonka nopeus on pienempi, joten tällä hetkellä matka Keravalta Helsinkiin kestää saman verran kuin R-junalla. Vanhoilla junilla pitäisi olla jatkossakin vain vähän pysähdyksiä, jotta ne suoriutuvat matkasta samassa ajassa kuin uudet, sillä muuten näiden junien palvelutaso heikkenee.

Uudella systeemillä voi syntyä ongelmia mikäli haluaa matkustaa vaikkapa HSL-alueelta Riihimäelle eikä HSL:n asemalla ole mestoilla esimerkiksi VR:n automaattia. Lisäksi jos ei pysty käyttämään VR Lähijunat -sovellusta, niin miten sitten voi saada lipun? Tietääkseni HSL:n automaatteihin ei tule mahdollisuutta ostaa lähiliikennelippua HSL-alueen ulkopuolelle?

Hei. Oikeassa olet, että HSL:n automaateista saa ainoastaan HSL:n lippuja. VR:n lippuja voi ostaa esimerkiksi R-kioskista. Tarkempaa tietoa VR:n lähiliikenteen lipuista kannattaa kurkata VR:n sivuilla, josta löytyy tiedot myös eri myyntipisteistä.

Eli 19.6. jälkeen ei voi tehdä viime hetken päätöstä lähteä esim. Rekolasta Hyvinkäälle ellei asemalla ole myös VR:n lippuautomaattia. Tai omistat tietokonetta, oikeanlaista puhelinta tai aseman lähellä on R-kioski joka on auki saman ajan kuin junat kulkee. Jokaisen aseman lähellä ei ole R-kioskia eivätkä ne ole avoinna lähes vuorokauden ympäri. Itselläni on onneksi tietokone, mutta tiedän paljon ihmisiä, joilla ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta.

Hei, spontaanit lähdöt HSL-alueen ulkopuolelle ovat varmasti yksi tämän muutoksen heikoimpia kohtia. Toivottavasti VR:n laajasta lippupaletista kuitenkin löytyisi jokin omaan tarkoitukseen sopiva lippu myös äkkilähtöjen varalle. 

Silkka ylimielisyys heikosti perusteltavia piirteitä kohtaan ei liene HSL:ltä lainmukaista toimintaa. Ennen muutoksen toimeenpanoa HSL on asenneviestinnästään riippumatta velvollinen toteamaan kunnollisen selvityksen muodossa, että matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi. (Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta 11.5.1979/469 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469 ) Muussa tapauksessa HSL laittaa uhkapeliin lipuntarkastusoikeutensa.

"Lippupaletin laajuus" ei taida itsessään soveltua varman ja yksinkertaisen järjestämisen mittariksi.

Missä ovat junansisäiset VR:n itsepalvelulaitteet ja VR:n älykortti yleismaksuvälineeksi? Ellei sellaisia voida osoittaa, alkaako HSL käyttää dominoivaa valta-asemaansa väärin tilanteissa, joissa matkustaja tarvitsee lain mukaisella kohtuuvaivalla jonkin matkalipun, jottei häntä poisteta junasta? Matka saattaa mainiosti ulottua HSL-alueen ulkopuolelle - mitä selvitystä siitä konduktöörit pyytävät?

Lakkautetaanko polkupyörien kuljetusmaksu lähiliikenteen junista kokonaan?

Kävin lukemassa tuon lain ja mitä siellä sanotaan. Tuo kohta: matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi kertoo aika hyvin. Mikäli HSL ja VR ei laita lippuautomaatteja kaikille lähiliikenneasemille niin voidaanko katsoa, että lippujen hankinta on varmaa, jos sen joutuu hakemaan jopa kilometrien päästä R-kioskilta (jos edes auki). Ihmisiltä ei voida vaatia, että on tietokone tai määrätynlainen puhelin käytössä.
Kyllä spontaaniin lähtöön tule olla mahdollista ostaa lippu myös asemilta. Vaikka "lippupaletteja" on olemassa niin kuka ostaa niitä kotiin valmiiksi, jos sattuisi joskus tarvitsemaan ja vielä eri reiteille?

Lähijunien kertalippu vanhenee käyttämättömänä jo kahdessa päivässä; lisätäänkö voimassaoloa?

Spontaanit matkat ylipäänsä ovat ongelma, jos käteisen käyttö lipunmaksussa on millään tavoin haasteellista. Ei silloin ole välttämättä mukana matkakorttia, älypuhelinta tai maksukorttiakaan. Ei spontaani automatkakaan edellytä muuta kuin autoon hyppäämisen ja perille ajamisen, juuri silloin ja sinne kun se kulloinkin on tarpeen.

HSL ei ole esittänyt mitään vakavastiotettavaa perustetta lipunmyynnin lopettamiselle. Silkalta kiusanteolta satunnaiskäyttäjille tämä vaikuttaa.

Tämä on myös yksityisyydensuojakysymys: käteisellä maksetusta matkasta ei jää pysyviä jälkiä mutta korttimaksusta jää pysyvä aikaleima kansainvälisiin tietojärjestelmiin.

Täällä kommentoivien empatiakyvyttömien nörttien mukaan se on voi voi, mitäs elät kivikaudella.

Katsoin tuota karttaa. On hienoa, että HSL-lippuja aletaan myydä joka asemalla. Harmi vaan, että VR:n automaatteja ei ilmeisesti lisätä. Junissa ei myydä myöskään lippuja lähijunamatkoille. Näitä lippuja on nyt vaikea saada. Niissä paikoissa, joissa on R-kioski sen saa ostaa sieltä 1 euron lisämaksulla.

VR on kertonut automaattien lisäämisestä, mutta valitettavasti meillä ei ole tarkempaa tietoa niiden sijoittumisesta.

VR on kertonut automaattien lisäämisestä, mutta valitettavasti meillä ei ole tarkempaa tietoa niiden sijoittumisesta.

Siis kyllähän HSL alueella pitää olla joka asemalla automaatti, jossa saa lipun ostettua käteisellä. Esim. meidän perheen alle 15-vuotiaalla ei ole maksukorttia. Saako muuten konduktöörit jakaa sakkoa vai heittääkö vain ulos junasta?

Ei meidänkään lapsella ole maksukorttia. Olemme hankkineet hänelle matkakortin, kun hän täytti 7. Sinne lataan aina rahaa. Jos sattuisi niin, että siellä ei ole arvoa, hän voi itse ladata R-kioskilla sinne esim 5 euroa.
Matka tulee halvemmaksi ja lapsi ostaa lipun mieluummin näyttämällä korttia lukijalle kuin menemällä junassa etsimään konduktööriä.

Vieläkö tekstiviestillä voi ostaa lipun?

Tekstiviestillä voi ostaa vain Helsingin sisäisen lipun. Sovelluksella voi ostaa muunkinlaisia kertalippuja, mutta se nyt vaan on realiteetti, että osa väestöstä ei pysty tai halua käyttää sovelluksia.

Ihmettelen priorisointia, kun lähijunien henkilökunnan lipunmyynti haittaa kaikista vähiten liikennöintiä muuhun henkilökunnan tekemään lipunmyyntiin verrattuna, ja lähijunien lippuja myyvä henkilökunta on hankalinta ryöstää.

Tulee tästä uudistuksesta mieleen se, kun jokunen vuosi sitten (ennenkuin omistin tietokonetta) kävin kysymässä VR:n lipunmyynnissä eräällä isolla asemalla lähiliikennejunayhteyksiä sunnuntaille niin, että vaihto on Pasilassa. Palvelua en saanut muuta kuin, että mene laiturille niin kyllä junia tulee. Kun pitää olla määrättyyn aikaa määrätyssä paikassa niin ei tuollaiseen voi luottaa. Tämä tarina on tosi!

Lipunmyynnin poistuessa lähiliikennejunista niin tulee olla mahdollisuus ostaa lippu myös käteisellä automaatista. Ulkomailla on lippuautomaatteja jopa junissa ja käteinen kelpaa.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.