Tuusula tulee mukaan HSL:ään

Tuusula liittyy HSL-kuntayhtymään vuoden 2018 alussa. Tuusulan kunnan valtuusto päätti asiasta kokouksessaan 13.2. Lopullisen sinetin asia saa HSL:n hallituksen ja nykyisten jäsenkuntien hyväksynnän jälkeen.

”Toivon, että HSL tuo parannusta tuusulalaisten joukkoliikenteeseen. Se on ollut jo pitkään kuntalaisten toivelistalla. HSL:n jäsenyys liittää Tuusulan jatkossa tiiviimmin osaksi Helsingin seutua ja parantaa palvelujen ja työpaikkojen saavutettavuutta. Näen HSL:n yhtenä tärkeänä Tuusulan vetovoimatekijänä”, Tuusulan kunnanhallituksen puheenjohtaja Sanna Kervinen sanoo. 

Merkittävä osa tuusulalaisten matkoista suuntautuu HSL-alueelle. HSL:n matkakortista on hyötyä erityisesti niille, jotka käyttävät liityntäyhteyttä HSL-alueen joukkoliikenteeseen. HSL:n matkakortti kelpaa kaikissa busseissa, metrossa, lähijunissa, raitiovaunuissa ja jopa Suomenlinnan lautalla. Myös 7–16-vuotiaiden lasten ja opiskelijoiden lippujen hinnat laskevat merkittävästi.

”HSL-jäsenyyden myötä osa Tuusulan yhteyksistä muuttuu vaihdollisiksi siten, että bussi vie Kehäradan tai pääradan juna-asemalle. Samalla molempien ratojen laaja vaikutusalue tulee tuusulalaisten ulottuville. HSL pyrkii edistämään Ruskeasannan aseman rakentamista. Asema palvelisi nimenomaan Tuusulan asukkaita sekä liityntäbussien pysäkkinä että autojen liityntäpysäköintipaikkana”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Liityntäliikenteessä voidaan tarjota tiheämpi vuoroväli samalla bussimäärällä, koska bussien ajoaikaa ei kulu Helsingin ruuhkissa. Etelä-Tuusulan tarjontaa on mahdollista lisätä etenkin illalla, yöllä ja viikonloppuisin järjestämällä liikenne bussi–juna -yhdistelmällä. Suorat bussilinjat Hyrylän ja Helsingin keskustan välillä on tarkoitus säilyttää arkiruuhkassa aamulla ja iltapäivällä.

HSL:ään liittyminen kasvattaa Tuusulan joukkoliikenteen rahoitustarvetta, mutta on merkittävä investointi joukkoliikenteen kehittämiseen ja kunnan vetovoiman kasvattamiseen. HSL:n menot kohdennetaan jäsenkunnille joukkoliikenteen käytön mukaan. Tuusulan osuus kattaa laajentuneet joukkoliikenteen palvelut sekä HSL:n matkustajainformaation, Reittioppaan ja muut sähköiset aikataulupalvelut. Lipputuloilla katetaan noin puolet HSL:n toimintamenoista ja kuntaosuuksilla noin puolet. Alustavien kuntaosuuslaskelmien mukaan Tuusulan kunnan maksuosuus vuonna 2018 on noin 3 miljoonaa euroa.

Bussien reitteihin ja aikatauluihin ei tule muutoksia vielä vuoden vaihteessa. Tuusulan bussiliikenne hoidetaan aluksi voimassa olevien liikennöintisopimusten mukaan, mutta sopimukset siirretään vuoden vaihteesta HSL:lle. Tuusulan liikenteen ja linjaston suunnittelu aloitetaan liittymispäätöksen jälkeen. Työ alkaa kuntalaisten liikkumistarpeiden ja toiveiden kartoittamisella viimeistään kesälomakauden jälkeen. Linjaston muutostarpeet selvitetään tämän pohjalta vuoden 2017 aikana yhteistyössä Tuusulan kunnan kanssa. Ensimmäiset muutokset liikenteeseen tehdään vaiheittain vuosien 2018 ja 2019 aikana.

Kommentit

Kuten tiedotteessakin todetaan, Tuusulan linjaston suunnittelu alkaa vasta liittymispäätöksen jälkeen. Tuusulan valtuusto hyväksyi liittymisen omalta osaltaan kokouksessaan 13.2. Asia menee vielä HSL:n hallituksen ja jäsenkuntien hyväksyttäväksi. Työ alkaa kuntalaisten liikkumistarpeiden ja toiveiden kartoittamisella. Linjaston muutostarpeet selvitetään vuoden 2017 aikana yhteistyössä Tuusulan kunnan kanssa. Ensimmäiset muutokset liikenteeseen tehdään vaiheittain vuosien 2018 ja 2019 aikana. Vielä ei siis ole vastauksia yksityiskohtaisiin, tulevaa linjastoa koskeviin kysymyksiin.

Toivotaan,ettei käy niinkuin Keravalla.kaikki bussiuhteydet pantiin uusiksi ja nykyisin et pääse enää mihinkään kuin 2-3 kertaa vaihtamalla bussia.Päivässä on tunteja ,ettei bussit kulje.Uhteydet terveysasemalle ja peijakseen on tehty huonojalkaiselle todella vaikeaksi.Ilman autoa olevalle on Kerava todella hankala paikka asua !!!!

Aletaanko suunnitella heilurilinja[sto]a Tuusula - päärata (esim. Korso) - Sipoo? Ulottuisiko tällainen linja[sto] luontevasti myös Porvooseen ja Pornaisiin HSL-alueen ulkopuolelle?

Onko jo mietittynä, milloin eräiltä Keravan linjoilta poistuu naapurikaupungin sisäisen HSL-lipun kelpoisuus Tuusulan alueella? Kelpaavatko tällöin jo ostetut kausiliput voimassaolonsa loppuun jonkin siirtymäajan? Irtisanotaanko ne?

Tulisiko Tuusula kuulumaan samaan vyöhykkeeseen kuin Kerava-Sipoo - vai muodostaisiko Tuusula oman uuden eri vyöhykkeensä pitäen silmällä Nurmijärven, Järvenpään ja Pornaisten tulevaisuutta? Mitä Tuusulan kunta on edellyttänyt esimerkiksi Vantaalle matkustamisen hinnoittelulta?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.