Uudella sopimuksella päivitetään maaliskuussa 2016 allekirjoitettua siirtymäkauden sopimuksen hinnoittelua. Uusi hinta sopimukselle on noin 27 miljoonaa euroa aiempaa pienempi. Halvempi hinta perustuu sopimuksen muutoslausekkeisiin ja ennen muuta siihen, että alkuperäisessä sopimuksessa oli varauduttu useisiin riskeihin, jotka eivät kuitenkaan toteutuneet. Lisäksi junaliikenteen matkustajamäärät ja suorite ovat kasvaneet.
HSL:n ja VR:n väliseen sopimukseen sisältyy HSL-lähijunien operointi ja kunnossapito.
”Kehäradan avaamiseen ja muihin junaliikenteen muutoksiin liittyi riskejä, jotka eivät toteutuneet siinä mitassa kuin olimme VR:n kanssa ennakoineet. Toisaalta junien matkustajamäärät ja suorite ovat kasvaneet viime vuosina selvästi”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Sopimukseen kirjattava 27 miljoonan euron alennus jaetaan jäljellä olevalle sopimuskaudelle alkaen vuodesta 2018.