HSL käynnistää 22.10. neljä suoraa bussilinjaa Espoonlahdesta Helsinkiin

Espoonlahden alueelta liikennöi 22.10. alkaen neljä bussilinjaa, jotka vievät matkustajat arkisin ruuhka-aikoina Kamppiin asti Matinkylän metroaseman sijasta. HSL avaa suorat linjat keventääkseen metron ruuhkahuippuja ja taatakseen Espoonlahden alueelle riittävät liikenneyhteydet siihen asti, kunnes metron jatko Kivenlahteen valmistuu.

Espoonlahden suunnasta liikennöi maanantaista 22.10.alkaen arkisin ruuhka-aikoina neljä Kamppiin asti vievää bussilinjaa. Uudet linjat ovat 143A Soukka-Iivisniemi-Kamppi, 146A Kivenlahti-Kamppi, 147A Espoonlahti-Laurinlahti-Soukka-Kamppi sekä 164A Saunalahti-Kivenlahti-Kamppi.

Linjat liikennöivät arkisin noin klo 6-9.30 ja noin klo 14-18.30. Reitit noudattavat lähestulkoon metroa edeltänyttä linjastoa eivätkä bussit kulje Espoon metroasemien kautta, jotta matkustusaika olisi mahdollisimman lyhyt. Bussit kulkevat 10-15 minuutin vuorovälein linjasta riippuen.

Lue lisää suorien bussilinjojen reiteistä ja aikatauluista

”Kampiin asti liikennöivien linjojen tavoitteena on tasoittaa metron ruuhkahuippuja. Metron käyttäjämäärät ovat kasvaneet Espoossa arvioitua nopeammin, joten junissa on ollut täyttä varsinkin Tapiolan ja Matinkylän välillä”, HSL:n Joukkoliikenne-osaston johtaja Tero Anttila sanoo. ”Espoonlahden suunnan valitsimme siksi, että haluamme tasoittaa ruuhkahuippuja mahdollisimman tehokkaasti ja liityntälinjat Matinkylään ovat pitkiä. Alue on tiheästi rakennettu, joten bussit eivät jää vajaakäytölle.”

”Suorien bussilinjojen käynnistämiseen vaikutti myös metron jatkorakentamisen aikataulu. Haluamme taata Espoonlahden alueelle riittävät liikenneyhteydet siihen saakka, kunnes metro Kivenlahteen valmistuu. Liikenne alkaa näillä näkymin vuonna 2023.”

Uudet linjat tulevat HSL:n Reittioppaaseen viikolla 39. Linjojen aikataulut tulevat pysäkeille vaiheittain 10.10. alkaen.

Muutoksia liityntälinjoihin

Kun Kamppiin asti ajavat bussit aloittavat, Espoonlahden suunnan liityntälinjojen ruuhka-aikojen vuorovälejä harvennetaan linjoilla 143, 146 ja 147. Linja 124 jaetaan niin, että joka toinen vuoro liikennöi Saunaniemeen tunnuksella 124K. Linjan 165 ruuhka-aikojen ulkopuolisen liikenteen vuorovälejä tihennetään, joten Saunalahden yhteydet Kauklahden suuntaan paranevat.

”Espoonlahden palvelutaso kasvaa kokonaisuudessaan nykyisestä vuoromäärästä”, Tero Anttila sanoo. ”Espoonlahden ja Kampin väliä kulkee muutoksen jälkeen ruuhkasuunnassa eli aamulla Espoonlahdesta Kamppiin päin ja iltapäivällä Kampista Espooseen päin, 18 vuoroa tunnissa.”

  Kysymyksiä ja vastauksia uudistuksen taustoista

Kommentit

Nyt on uudet linjat testattu heti aamusta. Hauskasti Espoonlahdesta Kamppiin ja takaisin mahdollisimman nopeasti palaten meni noin 50 minuuttia, siinä missä liittymäbussi + metro - kombolla tuossa ajassa olisi vasta ehtinyt Kamppiin ja ehkä Ruoholahteen tai Lauttasaareen paluumatkalla eli parannus on kyllä aika kiitettävä.

Itsellä myös meni mukavasti. Vain 3-4 minuuttia kauemmin kuin omalla autolla olisi mennyt. Kotiovelta kellokortille 15 min nopeammin kuin bussi-metroyhdistelmällä. Eikä tarvinnut stressata vaihtojen kanssa.

Voi voi voi,

Espoosta menee moottoritie Kamppiin. Noilla uusilla linjoilla matka-aika 16min. Metrolla 40min.

Miksi Espoolaiset pakotetaan tähän typeryyteen?

Oikaistaan metro Lauttasaaresta Tapiolaan ja suorat bussit Kamppiin. Otaniemi jääköön superratikan piiriin...

Naurettavaa että E-Espoo saa nopeita bussilinjoja, mutta Niipperistä jokainen linja kiertää nykyään joka hlvtin pikkukadun ja paikan! 566 pitää saada jatkossakin kulkea kehä kolmosta ja 324 pitää saada takaisin! Jos nyt autolla Stadiin matka 20-25 min ja bussilla 60-70 min niin aikamoista... Nyt oikeasti HSL, järki käteen! Kaikki nopeat linjat vaihdettu kiertämään!

No niin, nyt det samma Olarista (entinen 121), Latokaskesta jne, kiitos!

On aivan turha perustaa mitään suoria yhteyksiä espoolaisille
Ovat itse halunneet metron ja käyttäkööt sitä.
Toivottavasti espoo maksaa noidenkin yhteyksien kustannukset 100% itse. Ei ole muiden kuntien maksettava espoolaisten virheitä

En ole koskaan halunnut mitään metroa. Sen lobbasi tänne Helsinki laskemalla hinnan tahallaan alakanttiin, jotta sai suoran yhteyden Itä-Helsingistä Keilaniemeen ja Otaniemeen. Sitä hintaa me nyt maksamme, me jotka emme koskaan ole äänestäneet ehdokasta, joka äänesti Metron puolesta.

Kyllä sen Espoon metron lobbasi ja alimitoitti täysin Espoon kaupunki ja valtuusto itse. Loukon johdolla ja espoon valtuuttetujen takia nyt on epäonnistunut ratkaisu.

Aivan liian lyhyet laiturit. Kiitos Espoon valtuusto. Helsingin puolella ollaan ongelmissa, kun kapasiteetti on jo lähes loppu Kulosaaren sillalla. Kiitos lyhyt metrot Espoon valtuusto.

Sanoisin, että mersua ei voi saada Ladan hinnalla, kuten tuo moottoritien penkereille haulikkokuviolla lähiöitä siroitellut kaupunki kuvittelee. Taas katse omaan napaan Espoolaiset ja etenkin Espoon valtuusto.

"Matinkylään päättyvän metron kapasiteetti on ruuhkahuipuissa koetuksella, joten suoria linjoja
tarvitaan helpottamaan tilannetta, kunnes metro Kivenlahteen valmistuu."

Häh. :D Miten jatko Kivenlahteen vaikuttaisi metron kapasiteettiin tai kuormitukseen? Vuoroväli Tapiolasta länteen tulee olemaan sama 5 min kuin nyt ja matkustajat samat kuin nyt, osa vain on noussut Tapiolan länsipuolella kyytiin eri asemilta kuin nyt.

"HSL on valinnut Espoonlahden alueen, koska sieltä on pitkä matka Matinkylän metroasemalle ja
alue on tiiviisti rakennettu. Suorien bussilinjojen käyttöaste on Espoonlahdessa selvästi korkeampi
kuin muualla eteläisessä Espoossa. Lisäksi metron jatkeen avaamisen viivästyminen vaikuttaa
erityisesti Espoonlahdessa."

Ja realiteettina on varmasti myös se, että linjat on helppo lakkauttaa arviolta vuonna 2023, kun alueelle tulee jatke. Jos Länsiväylän pohjoispuolisille alueille avattaisiin suora linja, sen lakkauttaminenhan olisi kiusallista jossain aivan toisaalla avautuvan jatkeen takia. Nyt Kivenlahden jatkeen valmistuttua voidaan tehdä puhtaalta pöydältä päätös, ajetaanko Länsimetron vaikutusalueelle suoria linjoja vai ei.

HSL miettii parhaillaan, millä mallilla Kivenlahteen liikennöidään, joten vuoroväli voi olla myös jotain muuta kuin viisi minuuttia. Mutta päätöksiä asiasta ei siis vielä ole tehty.

 

 

Kun Kivenlahden kääntöraiteet aikanaan valmistuu, siellä voidaan kääntää junia tiheämmällä vuorovälillä kuin 5 min.

Myös Matinkylässä voidaan kääntää kahden ja puolen minuutin vuorovälillä kolme junaa neljästä, mutta ei kaikkia junia.

Länsimetro Oy:n kertoman mukaan Kivenlahden kääntöraiteiden rakenne on sama kuin Matinkylässä nyt, eli sielläkään ei voida kaikkia junia kääntää. Matinkylässä näitä "ylijäämäjunia" ei voida kääntää, koska Matinkylän kääntöraiteista tulee osa uutta linjaraidetta.

Ei voi kun ihmetellä miten tämä joukkoliikennesuunnitelma on voinut mennä läpi. Hyvää ei saa halvalla ja jos sille tielle kuitenkin lähdetään, päädytään luultavasti maksamaan enemmän kuin se vakaa ja kaiken kattava suunnitelma olisi maksanut. Hei säästetään kunnallisessa terveydenhuollossa ja rajoitetaan ihmisten hoitoon pääsyä niin siitä yhdestä lääkärikäynnistä tulee hyvin pian kymmenen. Suo siellä vetelä täällä.

Valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuutta matkustella taksilla, kun julkinen liikenne ei toimi.

Paskan teitte.

Niin, mites Keski-Espoo jossa uudet bussilinjat ovat yksi rikkonainen sillisalaatti ja jossa ollaan täysin tyhjänpäällä, jos ja kun VR ei toimi?

Hei, kuten tiedotteessa kerroimme, päätökseen valita Espoonlahti vaikutti muun muassa se, että alueella on taattava riittävät liikenneyhteydet siihen asti, kunnes metroliikenne Kivenlahteen alkaa, näillä näkymin vuonna 2023. Keski-Espoon tilanne rantaradan kanssa on joka tapauksessa parempi. Sitä ei toki voi kiistää, etteivätkö junaliikenteen häiriöt ole ikäviä ja harmillisia etenkin matkustajille myös HSL:lle.

 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.