Kävely on kuningaslaji - HSL edistää kävelyä

Kävely on luonnollisin, helpoin ja terveellisin tapa liikkua. HSL:n tavoitteena on tehdä metropolialueesta myös kävelyn pääkaupunki. Kävelyä edistetään kampanjalla huhtikuusta alkaen, jolloin myös maailmankuulu luontokuvaaja saapuu kuvaamaan metropolin kävelijöitä luonnollisessa ympäristössään.

”Tavoitteenamme on tehdä metropolialueesta kävelyn pääkaupunki", sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink." Kuva: HSL/Lauri Eriksson

Kävely on erinomaista hyötyliikuntaa, joka ei vaadi erityisvarusteita tai -osaamista. Se on myös hyvin olennainen osa joukkoliikenteen käyttöä. Kävely on keskeisin liityntäpalvelu joukkoliikenteeseen. Siksi sen sujuvuus on oleellista myös joukkoliikenteen toimivuuden kannalta. Kävely on myös kaikkein luonnollisin, helpoin, ympäristöystävällisin ja terveellisin tapa kulkea.

HSL alkaa nyt edistää myös kävelyä. Tänä keväänä alkavan työn tavoitteena on kirkastaa kävelyn merkitystä ja lisätä asukkaiden kävelymyönteisyyttä kampanjoiden avulla. Helsingin seudun kaupungit ja kunnat tukevat HSL:ää kävelyn edistämisessä ja vastaavat erityisesti kävelyinfran kehittämisestä. HSL:n ja Helsingin seudun kävelyviestinnässä on tarkoitus viestiä positiivisesti kävelyn eduista ja kannustaa metropolialueen asukkaita kävelemään.

HSL on laatinut kävelyn markkinointistrategian vuosille 2018–2025.

”Tavoitteenamme on tehdä metropolialueesta kävelyn pääkaupunki. Metropolialue on täynnä houkuttelevia kävelyreittejä sekä kävelykeskustoja, ja verrattuna moniin muihin maailman kaupunkeihin Helsingin seudun keskusta-alueilla pääsee kävelemällä vaivatta paikasta toiseen”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

HSL:n viestinnän pääpaino tulee olemaan arkikävelyssä ja hyötyliikunnassa. Kampanjoinnissa tullaan korostamaan kävelyn terveyttä ja hyvinvointia edistävää vaikutusta.

”Kävely on terveysteko, joka lisää ihmisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Kävelyllä on siis myös kansanterveydellisiä vaikutuksia”, sanoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

Markkinointistrategian tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta kävelyn positiivisista vaikutuksista terveyteen ja metropolialueen elinvoimaisuuteen, muuttaa kaupunkilaisten mielikuvia kävelymyönteisimmiksi ja antaa kävelylle merkitys, korostaa kävelyn roolia olennaisena osana matkaketjua ja tehdä kävelystä aktiivinen arvovalinta.

Osana kävelyn markkinointistrategiaa on laadittu seudullinen kävelyn ilme, jota tullaan käyttämään markkinoinnissa ja viestinnässä, kuten kampanjoissa ja Reittioppaassa, ja se on Helsingin seudun kuntien käytettävissä. HSL:n kampanjointi kävelyn lisäämiseksi alkaa huhtikuussa.

”Silloin paikalle saapuu maailmankuulu luontokuvaaja. Hän kuvaa HSL-alueen kävelijöitä luonnollisessa elementissään: kadulla kävelemässä. Julkistamme kuvaajan nimen myöhemmin”, Jääskeläinen paljastaa.

Kommentit

Kävelyn edistäminen edellyttää, että jalkakäytävät ovat kävelijöiden käytettävissä ilman pyöräilijöiden tunkeutumista jalkakäytäville. Odotan kauhulla kaupunkipyöräkauden alkua.
Millä tavalla HSL aikoo opastaa kaunkipyörien käyttäjät pois jalkakäytäviltä?
Vaaditaanko kaupunkipyörien käyttäjiltä liikennesääntöjen tuntemista?
Tullaanko kaupunkipyörän käyttöoikeus perumaan liikennesääntöjen rikkojilta, kuten käyttösäännöt edellyttävät?

HSL todella edistää pakollista kävelyä ja jopa yksityisautoilua älyttömillä päätöksillään. Palauttakaa Mankin junaseisake käyttöön.

Hei! HSL arvioi Mankin ja Luoman seisakkeiden tai alueelle sijoittuvan uuden seisakkeen tai aseman avaamista, kun alueen maankäyttö edistyy. Nyt seisakkeiden käyttöönotto kasvattaisi useimpien matkustajien matka-aikoja. Luoman ja Mankin käyttäjämäärät olivat hyvin pieniä ennen sulkemista.

HSL pysyköön tehtävässään ja keskittyköön siihen, että julkinen liikenne saataisiin takaisin edes jonkinlaiseen ruotuun. Eivät kaikki voi siirtyä kävelijöiksi, mielestäni 19 km matka on siihen pikkuisen liian pitkä.

Hei! Tavoitteena on muun muassa parantaa kävelyn infrastruktuuria ja kehittää parempia kävelymahdollisuuksia niille, jotka haluavat kävellä ja joille kävelymatka on kohtuullinen. 

Uskomatonta, että samaan aikaan kun HSL:n perustehtävä metropolin joukkoliikenne ontuu pahimman kerran, HSL keskittyy kävelyn edistämiseen ja kannustaa metropolialueen asukkaita kävelemään. Eikö olisi syytä – ja kiireellisesti – ennen seudullisen kävelyn ilmeeseen panostamista kirkastaa seudullisen joukkoliikenteen (eritoten metron ja liityntäliikenteen) ilme ja toimivuus! Tämäkö olikin syy naapurikaupunkien joukkoliikenteen tason heikennyksiin? Kävely sinänsä on kuninkuuslaji ja kannatettavaa!

HSL uudistaa palvelut.
Ennen meni bussi 20 minuutin välein, nyt se kulkee tunnin välein, jos junaan haluaa ajallaan, on sitten käveltävä 1,3 km.

Uskomatonta, että samaan aikaan kun HSL:n perustehtävä metropolin joukkoliikenne ontuu pahimman kerran, HSL keskittyy kävelyn edistämiseen ja kannustaa metropolialueen asukkaita kävelemään. Eikö olisi syytä – ja kiireellisesti – ennen seudullisen kävelyn ilmeeseen panostamista kirkastaa seudullisen joukkoliikenteen (eritoten metron ja liityntäliikenteen) ilme ja toimivuus! Tämäkö olikin syy naapurikaupunkien joukkoliikenteen tason heikennyksiin?
Kävely sinänsä on kuninkuuslaji ja kannatettavaa!

Voisitte keskittyä siihen, että joukkoliikenne olisi nopeaa, luotettavaa ja houkuttelevaa.
Kävellen tosin olet nopeammin perillä kuin HSL:n maisemabussi-kauppakeskus-metro-kauppakeskus-maisemabussi -viritelmillä.

Niinpä. Ratikoiden vuorovälit ovat pidentyneet, metrossa on henkilöstövaje ja busseissa teknisiä vikoja. Kävelemme.

Teidän tehtävä on julkisen liikenteen parantaminen tai siis pitäisi olla ja kaikki muu on turhuutta. Liikunnan edistäminen on jonkun muun kuin HSL:n tehtävä. Uskomatonta toimintaa verorahoilla ja höpinää, joka ei oikeasti johda mihinkään. Varmaan joudutte palkkaamaan kävelypäällikön - teillähän päällikköjä riittää. Kertoisitteko höpinän lomassa milloin matkakortinlukija on valmis ja toimiva? Nyt se ei sitä ole.

Höseli se sitten jaksaa...Lähiöissä on jo pakotettu ihmiset kävelemään kun samanaikaisesti Mäkelänkadun ja Hämeentien laiskat eivät kävele metriäkään vaan pysäyttävät pitkän linjan busseja ajaakseen yhden pysäkin välin. Jälleen kerran HSL....voisitteko miettiä tarkasti mitä höpöjuttuja teette ja kirjoitatte Tämä vain ärsyttää kun joutuu väkisin kävelemään vaikka aikaa ei olisi. Kasvakaa aikuiseksi - tämä on samaa sarjaa kuin keskustele vierustoverin kanssa. Kaikki eivät tällaista halua ja oikeasti missä todellisuudessa teidän porukka elää?? Vai ettekö tosiaan tiedä millaista matkustajien todellisuus on teidän suunnittelun takia?

Hei! Tavoitteena on muun muassa parantaa kävelyn infrastruktuuria ja kehittää parempia kävelymahdollisuuksia niille, jotka haluavat kävellä.  

”Tavoitteenamme on tehdä metropolialueesta kävelyn pääkaupunki, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink"

-> Tässä tavoitteessanne olette kyllä hyvää vauhtia onnistumassa, kun joukkoliikenneyhteydet on rukattu jo niin surkeiksi, ettei ole paljoa vaihtoehtoja. Onnittelut, Mari Flink! Hienoa työtä, olet varmasti bonuksesi ansainnut!

Höselillä maksetaan bonuksia riippumatta työn tuloksista, riittää kun on paikalla ja suunnittelee jotakin ihku kivaa ja vähän jakelee ilmapalloja. HSL ei ole markkinointiyhtiö, se ei ole mikään kansantaloudellinen yksikkö, jonka tehtävä on liikunnan edistäminen vaan sen pitäisi ainoastaan suunnitella verorahoilla toimiva joukkoliikenne niin että se palvelisi meitä kaikkia.

Voisikohan HSL edes koittaa keskittyä perustehtäväänsä ja siihen syyhyn, miksi asiakkaiden ja veronmaksajien kukkarosta tälle lafkalle aika hirvittävät summat rahaa revitään, eli julkisen liikenteen hoitamiseen. Se nyt melko huonosti hitailla vaíhdollisilla yhteyksillä hoidettu homma kun tuntuu jäävän taka-alalle, kun milloin tulee jotain kärvelyroskaa ja milloin fillarointisoopaa tiedotustuutista ulos. Ihan turhaa rahanhukkaa nämä lässytyskampanjat.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.