Kävely on kuningaslaji - HSL edistää kävelyä

Kävely on luonnollisin, helpoin ja terveellisin tapa liikkua. HSL:n tavoitteena on tehdä metropolialueesta myös kävelyn pääkaupunki. Kävelyä edistetään kampanjalla huhtikuusta alkaen, jolloin myös maailmankuulu luontokuvaaja saapuu kuvaamaan metropolin kävelijöitä luonnollisessa ympäristössään.

”Tavoitteenamme on tehdä metropolialueesta kävelyn pääkaupunki", sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink." Kuva: HSL/Lauri Eriksson

Kävely on erinomaista hyötyliikuntaa, joka ei vaadi erityisvarusteita tai -osaamista. Se on myös hyvin olennainen osa joukkoliikenteen käyttöä. Kävely on keskeisin liityntäpalvelu joukkoliikenteeseen. Siksi sen sujuvuus on oleellista myös joukkoliikenteen toimivuuden kannalta. Kävely on myös kaikkein luonnollisin, helpoin, ympäristöystävällisin ja terveellisin tapa kulkea.

HSL alkaa nyt edistää myös kävelyä. Tänä keväänä alkavan työn tavoitteena on kirkastaa kävelyn merkitystä ja lisätä asukkaiden kävelymyönteisyyttä kampanjoiden avulla. Helsingin seudun kaupungit ja kunnat tukevat HSL:ää kävelyn edistämisessä ja vastaavat erityisesti kävelyinfran kehittämisestä. HSL:n ja Helsingin seudun kävelyviestinnässä on tarkoitus viestiä positiivisesti kävelyn eduista ja kannustaa metropolialueen asukkaita kävelemään.

HSL on laatinut kävelyn markkinointistrategian vuosille 2018–2025.

”Tavoitteenamme on tehdä metropolialueesta kävelyn pääkaupunki. Metropolialue on täynnä houkuttelevia kävelyreittejä sekä kävelykeskustoja, ja verrattuna moniin muihin maailman kaupunkeihin Helsingin seudun keskusta-alueilla pääsee kävelemällä vaivatta paikasta toiseen”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

HSL:n viestinnän pääpaino tulee olemaan arkikävelyssä ja hyötyliikunnassa. Kampanjoinnissa tullaan korostamaan kävelyn terveyttä ja hyvinvointia edistävää vaikutusta.

”Kävely on terveysteko, joka lisää ihmisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Kävelyllä on siis myös kansanterveydellisiä vaikutuksia”, sanoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

Markkinointistrategian tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta kävelyn positiivisista vaikutuksista terveyteen ja metropolialueen elinvoimaisuuteen, muuttaa kaupunkilaisten mielikuvia kävelymyönteisimmiksi ja antaa kävelylle merkitys, korostaa kävelyn roolia olennaisena osana matkaketjua ja tehdä kävelystä aktiivinen arvovalinta.

Osana kävelyn markkinointistrategiaa on laadittu seudullinen kävelyn ilme, jota tullaan käyttämään markkinoinnissa ja viestinnässä, kuten kampanjoissa ja Reittioppaassa, ja se on Helsingin seudun kuntien käytettävissä. HSL:n kampanjointi kävelyn lisäämiseksi alkaa huhtikuussa.

”Silloin paikalle saapuu maailmankuulu luontokuvaaja. Hän kuvaa HSL-alueen kävelijöitä luonnollisessa elementissään: kadulla kävelemässä. Julkistamme kuvaajan nimen myöhemmin”, Jääskeläinen paljastaa.