Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta

HSL laatii vuosittain liikennöintisuunnitelman, jossa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset. Suunnitelma kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. HSL kerää nyt asiakkaiden kommentteja kauden 2019–2020 liikennöintisuunnitelmaluonnoksesta. Kommentointiaikaa on sunnuntaihin 9.12. asti.

Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitetyt muutokset tulevat pääsääntöisesti voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 17.6.2019 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 12.8.2019. Liikennöintisuunnitelma perustuu HSL:n vuoden 2019 talousarviossa varattuun rahoitukseen sekä vuosien 2019–2021 toiminta- ja taloussuunnitelmaan.

Linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510

Runkolinjojen 500 ja 510 perustaminen on yksi isoimpia liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitettyjä muutoksia. Runkolinja 500 korvaa Helsingin sisäisen linjan 58 ja runkolinja 510 korvaa seutulinjan 551 syysliikenteen alkaessa elokuussa 2019. Linja 500 kulkee reitillä Itäkeskus(M)–Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Munkkivuori ja linja 510 reitillä Herttoniemi(M)–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Tapiola–Westendinasema.

Runkobussilinjoja nopeutetaan useilla toimilla, joiden yhteisvaikutuksella saadaan liikennöinnistä nopeampaa ja täsmällisempää. Runkolinjoilla on käytössä avorahastus, jolloin kyytiin voi nousta myös keskiovesta. Pysäkkiväliä harvennetaan paikoin – runkolinjoilla tavoiteltava pysäkkiväli on keskimäärin noin 600 metriä.

Molempien runkolinjojen vuoroväli on ruuhka-aikana 6 minuuttia ja arjen päiväliikenteessä 12 minuuttia. Iltaisin ja viikonloppuisin linjat kulkevat 15–20 minuutin välein.

Liikennöintisuunnitelmilla on oma nettisivu

Liikennöintisuunnitelmia varten on perustettu oma nettisivu, jonne kootaan tulevien vuosien suunnitelmat.  Voit antaa palautetta suunnitelmasta kirjoittamalla kommenttisi Liikennöintisuunnitelma 2019–2020-sivulle. Palautetta voit jättää 9.12.2018 saakka.

Pääset sivulle tästä.

HSL:n suunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tarkastelevat liikennöintisuunnitelmaa niiden valossa.

HSL:n hallitus käsittelee liikennöintisuunnitelmaa kokouksessaan 22. tammikuuta 2019.

Kommentit

Kommentointi tämän uutisen perään on päättynyt, toivomme, että kaikki mielipiteet, kysymykset ja terveiset suunnitelmaan liittyen kirjoitetaan jatkossa Liikennöintisuunnitelma 2019-2020 -sivun perään: 

https://www.hsl.fi/liikennointisuunnitelmat/liikennointisuunnitelma-2019-2020

Kommentit, jotka on tähän mennessä kirjoitettu uutisen perään, eivät kuitenkaan mene hukkaan, sillä HSL:n suunnittelijat ottavat myös ne talteen.

Toivottavasti tihennystä linjoille 84 ja 88 saataisiin pikaisemmpin. Bussit todella täysiä ruuhka-aikojen ulkopuolella pitkästä vuorovälistä johtuen.

Millä tavalla ylästöstä pääsee yhdellä bussilla meilahteen töihin 2022 jälkeen kun 415 laukkautetaan? Entä tikkurilaan suoralla bussi linjalla jos 571 lakkautetaan ? Järki käteen linja suunniteluissa, ei kaikki asu juna-asemien vieressä. Mitä järkeä on nojautua kehärataan kun junat eivät kulje talvella pakkasten takia, syksyllä lehtien takia ja kesällä ukkosten takia. En halua ylästöläisenä nojautua tulevaisuudessa kehärataan. Haluan tulevaisuudessakin päästä ylästöstä suorilla bussilinjoilla tikkurilaan, myyrmäen suuntaan, lentoasemalle, meilahden suuntaan..... ei voi olla liikaa vaadittu.

Toteutuuko toiminta- ja taloussuunnitelmassa kuvattu muutos, jossa linjojen 787K ja 788K viikonloppuvuorot lakkautetaan?

Onko liikennesuunnittelussa otettu ollenkaan huomioon ihmisisiä jotka tulevat k junalla kehäradan pohjoispuolelta? Junat ovat jatkuvasti myöhässä ja nyt vielä matka-aikaa aiotaan pidentää ilman varsinaisia hyötyjä. Junat eivät kulje tiheämmin vaan edelleen ollaan yhden, myöhästelevän junan varassa. Kaiken tämän lisäksi lippujen hinnat vielä tullaan nostamaan uudistuksen myötä. Vieläkö ihmettelette miksi yksityisautoilu alkaa olla erittäin houkutteleva vaihtoehto.

1. Bussilinjan 23 vuorovälit olisi tihennettävä. Olisi hyvä jos välit olisivat ruuhka-aikoina 10 min. niin bussit eivät olisi niin täynnä, eikä joutuisi odottamaan niin kauan.
2. Bussi 843 on positiivinen uutinen, mutta toivoisimme ainakin kaksi vuoroa myös sunnuntaisin, yksi aamulla/aamupäivälla, ja yksi kuuden maissa.