Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.


Kuva: Will Burrard-Lucas / HSL
 

”Jotkut liikkuvat kuin kirahvit pitkillä harppauksilla, toiset lyhyin askelin kuin virtahevot.” Näin kuvailee ihmisten kävelytyylejä luontokuvaaja Will-Burrard Lucas lyhytdokumentissa, joka kuvattiin hänen Suomen-vierailullaan huhtikuussa.

Maailmankuulu brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas tarkensi kahden päivän ajan huhtikuussa kameransa Helsingin seudun kävelijöihin.

Nyt HSL julkaisee Burrard-Lucasin otokset, joihin voi syventyä toukokuun ajan pysäkeillä, metrossa, ratikassa ja HSL:n somekanavissa. Burrard-Lucasin vierailusta on tehty myös lyhytdokumentti, jonka voi katsoa HSL:n Youtube-kanavalla suomeksi ja englanniksi.

Kuviin voi syventyä myös HSL:n Instagram-tilillä. 

Maailman kävelyn pääkaupunki

Burrard-Lucasin kuvat metropolin kävelijöistä ovat osa kampanjaa, jolla HSL edistää kävelyä. HSL:n tavoitteena on kävellä Helsingin seutu maailmankartalle.
Metropolialue on täynnä houkuttelevia kävelyreittejä. Liikkuminen keskustoissa on vaivattominta kävellen. Kävely on myös hyvin olennainen osa joukkoliikenteen matkaketjua.

”Kävelyllä on merkittäviä vaikutuksia ihmisten terveyteen, kaupunkien viihtyisyyteen, päästöihin ja ilmanlaatuun. Helsingin seudulla on hyvät ja turvalliset kävelyreitit. Kävelyn potentiaali on suuri, joten HSL:n tavoite on korkealla: tarkoituksena on nostaa Helsingin seutu maailman kävelyn pääkaupungiksi”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen toteaa.

Lapsista ja nuorista vain noin kolmannes, aikuisväestöstä alle viidennes ja ikäihmisistä muutama prosentti liikkuu terveyssuositusten mukaisesti. Ihmiset istuvat suurimman osan valveillaoloajastaan. Osa väestöstä ei liiku juuri lainkaan.

Liikunnan puute vaikuttaa ihmisten oman hyvinvoinnin lisäksi kansantalouteen, kun liikkumattomuus nostaa sairaanhoitomenoja, laskee tuottavuutta, aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja ennenaikaisia kuolemia. Arviot liikkumattomuuden kansantaloudellisesta merkityksestä vaihtelevat sadoista miljoonista euroista miljardeihin euroihin.

”Useimmat voisivat lisätä helposti liikuntaa arkeensa. Voi kulkea työ-, koulu- ja asiointimatkoja kävellen tai pyörällä. Kävellä voi koko matkan tai osan siitä. Kävelyn voi yhdistää osaksi joukkoliikenteen matkaketjua. Henkilöautolla kuljetaan paljon 1–2 kilometrin matkoja, jotka voisi melko vaivatta kävellä”, Jääskeläinen sanoo.

Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen on hyvä keino vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Myös ilmanlaatu kaupungeissa paranee, kun liikenteen lähipäästöt vähenevät.

”Luontokuvaaja Will Burrard-Lucas oli ensin hämmentynyt pyynnöstämme kuvata ihmisiä. Hän totesi kuitenkin, että pienetkin asiat, joilla pystymme vähentämään hiilidioksidipäästöjä tai parantamaan ilmanlaatua, ovat kokeilemisen arvoisia. On tärkeää saada ihmiset pysähtymään ja ajattelemaan valintojaan. Me HSL:ssä pyrimme vaikuttamaan edistämällä päästötöntä liikkumista”, HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink sanoo.

HSL edistää kävelyä

HSL haluaa kannustaa kaikkia metropolin asukkaita kävelemään enemmän. Kävely herättää kaupungit henkiin ja tukee Helsingin seudun asukkaiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Kävely on myös olennainen osa joukkoliikenteen käyttöä ja tärkeä osa kaupunkilaisen matkaketjua. HSL:n tavoitteena on nostaa Helsingin seutu maailman kävelyn pääkaupungiksi.

Lue lisää: hsl.fi/kävely

Brittiläisen luontokuvaajan Will Burrard-Lucasin kuviin voi tutustua hänen verkkosivuillaan ja Instagram-tilillään:

www.burrard-lucas.com

https://www.instagram.com/willbl/?hl=fi


 

Kommentit

Höselin ns. Asiaķkuusjohtaja. Lukaisepa Ylen sivuilta miten Virossa ilmaisella joukkoliikenteeellä on Tallinnassa tehy tulosta. Höseli pistää rahaa menemään ihan älyttämiin asioihin eikä keskity tärkeimpään asiaan eli asiakkaan palvelemiseen. Uskomatonta toimintaa!

Että sillä lailla, ja tähän siis kupattiin 200 000 euroa, mikäli lehtitietoihin on uskominen? Samaan aikaan todellisuus kävelyn ja pyöräilyn suhteen ympäri kaupunkia on kuitenkin se että lukuisten työmaiden kohdalla ohjataan nuolilla kiertämään "jostakin". Viesti on selvä - tervetuloa autolla, jos haluat päästä suoraan. Tällaiseen hömppään laitetaan rahaa, mutta ei saada kunnollisia aikatauluja nettiin, ei ole varaa kunnollisen reittioppaan ylläpitoon, lippuautomaatit ja sähköiset aikataulunäytöt reistailevat jatkuvasti jne.

Eikä muuten ole ensimmäinen hömppäjuttu tältä laitokselta. Mietin usein missä maailmassa nämä HSL:n tyypit oikein elävät? Eivätkö he ymmärrä tai halua ymmärtää, että käyttävät julkista rahaa? Pitäisikö aikuisen oikeasti käyttää nämäkin rahat esim. TOIMIVAAN matkakortinlukijaan, toimiviin yhteyksiin ja hyvään suunnitteluun. HSL:n pitäisi oikeasti satsata vain ja ainoastaan toimivien yhteyksien suunnitteluun. Kävely on jokaisen oma juttu ja pakottamalla ei saada mitään aikaiseksi. Mikä hemmetin pomottaja Höseli kuvittelee olevansa kampanjoimalla kävelyä. Jokainen meistä valitsee itselleen mieluisat liikuntamuodot ja se ei ole Höselin tehtävä. Järkeä toimintaan kaivataan ja mietin edelleen muutoksia, joita pitäisi tehdä siellä organisaation yläkerrassa.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Sinällään muidenkin kestävien liikkumistapojen edistäminen joukkoliikenteen ohella on luontevaa, mikään liikkumismuoto kun ei ole itsetarkoitus. Muutaman pysäkinvälin matkojen siirtyminen kävelyyn ja pyöräilyyn on ihan hyvä juttu, se nopeuttaa liikkumista ja säästää rahaa, puhumattakaan lyhyiden automatkojen vähentämisestä. Tällainen kampanja tuskin vaan edistää yhtään mitään, verorahat voisi ennemmin kanavoida kaupungeille parantamaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita.

Liikuntamuotoja on todella paljon ja kaikilla ei vain yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua työmatkalla kävelyyn ja pomppimiseen liikennevälineestä toiseen. Pyöräilen paljon mutta en missään tapauksessa lähde stressaamaan itseäni esim. hikiselle baanalle vaan teen sen mieluummin töiden jälkeen. Näin juuri tällä viikolla kahden pyöräilijän yhteentörmäyksen - molemmilla tosi kova vauhti ja siinä rytäkässä meinasi jäädä muutama jalankulkijakin pyörien alle. Ei kovin rentouttavaa. Pyöräilijöiden joukossa on myös paljon henkilöitä, jotka eivät tunnista edes alkeellisia liikennesääntöjä eikä kukaan ota vastuuta vaan keskitytään vain höpö-höpö kuvauksiin. Edelleen näen HSL:n tehtävänä sujuvien liikenneyhteyksien parantamisen ja syy miksi he niin nyt painottavat kävelyä on se, että yhteyksiä on muutettu niin paljon vaihdolliseksi. Itselläni on myös auto käytössä ja liikun sillä paljon ihan vaan siitä syystä, että HSL:n suunnittelu on huonontanut yhteyksiä viime aikoina. Kestävä ajatus on hyvä mutta kun osa meistä tekee tosi pitkiä päiviä ja silloin ei oikeasti mieti kestävyyttä vaan sitä miten pääsisi kotiin nopeimmin = useimmiten autolla. Ja siis liikun päivittäin mutta en työmatkalla.

Höseli on kyllä ihan vitsi toiminnassaan...veronmaksajana ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku kallis valokuvaaja ajattele eri kävelytyyleistä. Minua kiinnostaa vain ja ainoastaan toimivat liikenneyhteydet. Eikö asiakasjohtajalla ole oikeasti mitään muuta tekemistä??? Tänä aamuna 16 km matka kesti reilun tunnin kun ne teidän paskat suunnitellut vaihtoyhteydet eivät vaan kerta kaikkiaan toimi. Höseli - ostakaa peili ja katsokaa mitä näkyy ja kasvakaa aikuiseksi!!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.