Sähköpotkulaudat kurvaavat kaupungin kaduille ja kutsuliikenne palaa ketteränä kokeiluna

HSL:n IdeaLab-kilpailun voittajat julkistettiin tiistaina. Voittajiksi on valittu kutsukyytipalvelua tarjoava ViaVan Technologies B.V. sekä Samocat Sharing Oy, joka tuo yhteiskäyttöiset potkulaudat ja sähköpotkulaudat Helsingin kaduille. Uusien liikkumispalvelujen pilotteja päästään näillä näkymin kokeilemaan HSL-alueella ensi vuonna.

HSL-alueen joukkoliikenteeseen tulee pian kaksi uutta liikkumisvaihtoehtoa: kutsulla saapuvat kyydit ja kaupunkipotkulaudat. HSL aloittaa molempien pilotoinnin ensi vuonna yhdessä IdeaLab-kilpailun voittaneiden yritysten kanssa.

IdeaLab-kilpailun voittivat ViaVan Technologies B.V. ja Samocat Sharing Oy. Tänään tiistaina ratkenneessa HSL:n IdeaLab-kilpailussa on ollut jaossa miljoona euroa kehitysrahaa uusiin liikkumisen kokeiluihin. Kilpailun tuomaristo palkitsi voittajat ja HSL:n hallitus sinetöi valinnat hankintapäätöksellään tiistaina.

HSL aloittaa neuvottelut pilottien toteutuksesta voittajien kanssa heti.  Jos kaikki menee suunnitellusti, uudet liikkumispilotit alkavat ensi vuonna. Pilottien toteutuminen varmistuu, kun HSL ja voittajat allekirjoittavat hankintasopimukset tämän vuoden aikana.

 

Taksin ja joukkoliikenteen parhaat puolet

 

HSL ja ViaVan Technologies B.V. kokeilevat yhdessä uudenlaista kutsuttavaa kyydinjakopalvelua Espoon alueella. Pilotin työnimi on Espoo on Demand.

Pilotti täydentää HSL:n joukkoliikennettä tuomalla joustavan kyydinjakopalvelun helpottamaan etenkin alueen työmatkalaisten ja asukkaiden liikkumista. Pilotti aloitetaan kahdeksalla ajoneuvolla ja kyyti maksaa alustavien kaavailujen mukaan vitosen.

”Palvelussa yhdistyvät eri liikennemuotojen parhaat puolet: kyyti ovelta ovelle – tai vaikka lähimmälle metroasemalle – onnistuu lähes yhtä joustavasti ja nopeasti kuin taksilla tai omalla autolla. Kyytien yhdistelyn johdosta matka on edullinen eikä asiakkaan tarvitse etsiä pysäköintipaikkaa tai maksaa parkkimaksuja”, sanoo IdeaLab-tuomariston jäsen Jouni Wallander Solita Oy:stä.

Espoo On Demand -palvelussa matkustaja tilaa kyydin mobiilisovelluksella määrättyyn paikkaan. Asiakas voi tilata kyydin joko etukäteen tai juuri silloin kun tarve iskee. Ajoneuvo noutaa matkustajan lähistöllä olevalta virtuaaliselta bussipysäkiltä. Taustajärjestelmän algoritmit yhdistelevät matkustajat ja reitit siten, että matkustaja pääsee mahdollisimman nopeasti määränpäätään lähinnä olevalla virtuaalipysäkille.

 

Kaupunkipotkulaudat potkaistaan vauhtiin ensi kesänä

 

HSL ja Samocat Sharing Oy tuovat ensi kesänä taitettavat potkulaudat ja sähköpotkulaudat ensimmäistä kertaa laajamittaisesti asukkaiden ja matkailijoiden testattavaksi HSL-alueelle.

”Kevyet ja helppokäyttöiset potkulaudat täydentävät loistavasti HSL-alueen joukkoliikennettä ja suuren suosion saavuttanutta kaupunkipyöräpalvelua”, sanoo tuomariston jäsen Tiina Kähö Smart & Clean –säätiöstä.

Potkulaudat ovat näppärä lisä lyhyille, alle kahden kilometrin matkoille.

”Palvelu on hieno esimerkki tulevaisuuden micromobility-palveluista. Potkulauta on kätevä kulkutapa matkan ensimmäisille tai viimeisille kilometreille. Kokoontaittuvan laudan voi myös helposti ottaa mukaan vaikka metroon tai bussiin”, sanoo Tiina Kähö.

Alustavan suunnitelman mukaan 50 potkulauta-asemaa sijoitellaan etenkin keskusta-alueille.

Palvelua käytetään ainakin pilottivaiheessa erillisellä sovelluksella.

”Ihmiset ovat rakastuneet HSL-alueen kaupunkipyöriin. Kaupunkilaisten yhteiset potkulaudat jatkavat samaa hyvää menoa: omin voimin liikkuminen on nautinnollista ja terveellistä ja asioiden jakamisella vähennämme tarvetta ostaa omaksi ja kuluttaa ympäristöä”, sanoo HSL:n osastonjohtaja Mari Flink.

Maailmalla potkulautoja on testattu ja Espoossakin on ollut pieni kokeilu.

”Nyt tarkoituksena on selvittää, toimisiko tämä koko HSL-alueella. Ehkä tämä inspiroi ihmisiä potkaisemaan itsensä tukka hulmuten kesäiltaan – ja jättämään auton useammin kotiin.”

 

Pilotista pysyväksi palveluksi? HSL etsii uusia ratkaisuja liikkumiseen

 

HSL:n kesäkuussa käynnistyneellä IdeaLab-kilpailulla etsittiin kiinnostavia ja HSL:n palveluita uudistavia liikkumisen ratkaisuja. Kilpailuun lähetettiin 26 hakemusta.

”Etsimme kilpailulla palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden arjesta ja liikkumisesta helppoa ja sujuvaa. Näyttää siltä, että onnistuimme hienosti”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL:n IdeaLab-kilpailu herätti paljon kiinnostusta sekä Suomessa että ulkomailla.

”Saimme monipuolisia ja tosi laadukkaita ehdotuksia, joista toivottavasti voittajien lisäksi saadaan muitakin eri tavoilla jalostumaan uusiksi palveluiksi HSL-alueelle. Näyttää siltä, että oli juuri oikea valinta toteuttaa tämä haastemuotoisena ja antaa osallistujille vapaus tarjota erilaisia toimivia ratkaisuja nykyisten liikkumisen palvelujen täydentämiseksi. Olemme saaneet kisasta valtavasti positiivista palautetta yrityksiltä”, kisaa vetänyt HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo sanoo.


 

Kommentit

Sähköpotkulaudat on juuri sitä mitä tarvitaanki. Muualla Euroopassa reissussa ollessa on tullut käytettyä ja kaivannut tännekin samanlaista ratkaisua. Toivottavasti toki hinnoitellaan käytön mukaan minuuttitaksalla eikä kaupunkipyörämaista järjestelmää.

Jos potkulaudat tarjotaan keskustan alueelle, voisiko niiden hinnoittelussa huomioida täällä asuvat? Alue on pieni ja kuljetusvölinettö tarvitsee vain satunnaisesti, siksi esim.kaupunkipyörien hinnoittelu on aivan älytön. Pitäisi voida maksaa vain käytöstä. Samasta syystä lopetan myös ratikoiden käytön sillä pari pysäkinväliä hintaan 2,80 on sikamaista.

Eikös tuo Viavanin palvelu ole ihan samanlainen kuin Kutsuplus aikoinaan? Miksi sitä pitää nyt uudestaan lähteä kokeilemaan? Eikö olisi voinut vain antaa yritysten tuoda palvelu tarjolle eikä enää järjestää kokeiluja?

Joo. Ja ymmärtäisin jos kyse olisi siitä että Kutsuplus toimi aikoinaan huonosti ja tämä on jollain tavalla parempi konsepti, mutta Kutsuplushan toimi kuin junan vessa ja poliitikot päätti että 30 €/matka on liikaa tukea HSL:n liikenteessä. Että mihin muuhunkaan kokeilu voi päättyä kuin siihen, että kiva juttu mutta liian kallista?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.