Tiheän vuorovälin metroliikennettä Matinkylään asti kokeillaan torstain aamuruuhkassa

Metrossa testataan torstaina 5.4. kello 7–9.30 liikennöintimallia, jossa kaikki metrojunat ajetaan poikkeuksellisesti Matinkylään asti. Kokeilu tarkoittaa sitä, että metrossa on tänä aikana 2,5 minuutin vuoroväli aiempaa pidemmällä osuudella Itäkeskuksen ja Matinkylän välillä.

Liikennöintimallin toimivuutta on aiemmin tutkittu simuloimalla. Torstaiaamun kokeilun tarkoituksena on ennen muuta kerätä lisätietoa liikenteen toimivuudesta tiheämmällä vuorovälillä todellisessa matkustajaliikenteessä. Selvitettävänä on muun muassa se, olisiko liikenne tällöin riittävän sujuvaa.

Tiheämpään liikenteeseen siirtymisestä ei ole vielä tehty päätöstä, vaan liikennettä tilaava HSL ja metroliikennettä operoiva HKL pohtivat sitä vielä erikseen. Siirtyminen Matinkylään ulottuvaan tiheään liikenteeseen olisi mahdollista aikaisintaan syksyllä.

Kaikkien junien ajaminen Matinkylään asti kasvattaisi samaan aikaan liikenteessä olevien junien määrää, ja toisaalta myös kuljettajia tarvittaisiin aiempaa enemmän. Tiheämpi liikenne pidemmällä välillä on myös nykyistä alttiimpaa häiriölle, koska junien kääntöpaikalla pelivaraa olisi nykyistä vähemmän.

Kommentit

Hei,
On hienoa, että te testaatte tiuhempaa metrojen vuoroväliä. Mutta metrojen vuoroväliä vielä suurempi ongelma on liityntäliikenne ja sen harvat vuorovälit / pitkät reitit, jotka kiertävät puoli Espoota.

Olisiko esim. Saunalahden alueen vuorovälejä mahdollista tiivistää ja suunnata kaikki sieltä lähtevät bussit Matinkylä metroasemalle? Nyt osa menee Tapiolaan kiertäen kaikki mahdolliset pikkupaikat tuossa välillä. Julkisilla kulkemalla matka Saunalahdesta keskustaan vie nykyisellä kohtuuttoman paljon aikaa.

Kiitos!

T. Jaana

Hyvinhän se tihennetty liikenne näkyi aamulla sujuvan. Toivottavasti tähän siirrytään syksyllä ja muutenkin kuin ruuhka-aikana.

Näyttää siltä, että metrojunat ajetaan aseman ohi, vuorotellen kummallekin puolelle, ja sitten aiemmin tullut ajetaan lähtölaituriin.

Toinen vaihtoehtohan olisi ajaa junat vuorotellen suoraan kummallekin laiturille (Matinkylää ennenhän on myös vaihde), ja lähettää ne vaan matkaan vuorotellen (että kuljettajalle jää aikaa kävellä junan toiseen päähän). Tällöin Matinkylän aseman jälkeisellä rataosuudella voitaisiin tarvittaessa pitää yhtä junaa varalla jos tarvii tasata liikennettä.

Hyvä vastapaino olisi se, että osan aikaa Tapiolan junat päättyisi jo Ruoholahteen tai Kamppiin. Ilmeisesti palvelusyistä idän haaroille on aina enintään 10 minuutin vuoroväli, mutta aina enintään 5 minuutin vuoroväli Tapiolaan ei sentään ole tarpeellista.

Ja mites junien kääntäminen ilman kääntöraidetta?

Open Street Mapin mukaan molemmissa on kääntöraiteet.

Aivot käteen, idän suunnan haaroilla on asemia 3 kummallakin, kun taas jos junat päätettäisiin Ruoholahteen, olisi yhden linjan varaan jääviä asemia 8.

Se, että yhden linjan varaan jää 8 asemaa, ei tosiaan osan ajasta ole ongelma. HSL:llä on varmasti tarkat tiedot jokaisen lähdön matkustajamääristä, mutta tämä pätisi tyyliin ma-to, su 21.30 alkaen, la-su 10.30 asti.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.