Helsingin seudulla yksi maailman suosituimmista kaupunkipyöräjärjestelmistä

Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräjärjestelmä on yksi maailman suosituimmista, kun vertaillaan, kuinka monta matkaa yhdellä pyörällä tehdään yhden päivän aikana.

Asia selviää Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n julkaisemasta tiedotteesta (linkki tiedotteeseen). HKL on teettänyt selvityksen, jonka avulla suosioon vaikuttavia tekijöitä voidaan tunnistaa.

Helsingissä menestystä selittävät muun muassa edullinen hinta, mahdollisuus palauttaa pyörä myös täydelle asemalle ja se, että pyöräily on Suomessa ”kansalaistaito”. Vertailussa mukana olleet maat ovat painottuneet Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Tänä vuonna kaupunkipyöräjärjestelmä laajenee myös Helsingin pohjois- ja itäosiin, jonne avataan 88 uutta pyöräasemaa. Samalla käyttöön tulee 880 uutta pyörää.

Kommentit

Vielä kun näitä "arjen sankareita" ei tarvitsisi henkensä uhalla väistellä jalkakaytävillä ja jaetuilla kevyenliikenteenväylillä. Ajokortti pakolliseksi kaupunkipyöräilijöille. Nämäkin oli ennen ilmaisia, nyt saa maksaa siitä, että on Alepan liikkuva mainostaulu. Oi tätä edistystä!!!

Pyöräjärjestelmä on kyllä oikein hyvä ja toimiva ja tuo, että täydelle asemalle voi palauttaa on aivan ensiarvoisen tärkeä ominaisuus. Mutta se, että montako matkaa yhdellä pyörällä yhdessä päivässä tehdään ei kyllä mitenkään automaattisesti kerro järjestelmän suosituimmuudesta saati parhaudesta maailmassa vaan siitä, että niitä pyöriä on saatavilla koko ajan liian vähän... Hyvin usein edessä on se tilanne, että esimerkiksi asemien lähistön pyörätelineet ovat tyhjänä.

Tuo on kyllä totta. Ihmiset käyttävät mielellään näitä pyöriä eräänlaisena syöttöliikenteenä asemille, kun ei tarvitse pelätä, että se oma pyörä varastetaan. Niin on meillä täällä Haagassa esimerkiksi. Monet käyttävät mielellään Huopalahden aseman hyviä junapalveluita, mutta asema on täällä aika syrjässä, eikä sinne kaikkialta ole järkevää joukkoliikennettä. Mutta kaupunkipyörällä pääsee jopa sen kilometrin matkan 2-3 minuutissa, kun se kävellen vie ainakin 10. Joka sitten myös näkyy illalla: esimerkiksi Tunnelitien ja Haagan torin asemat ovat täpötäynnä, Huopalahden asemalla ei yhtäkään pyörää. Mikä on sitten myöhään tulevalle kaupunkipyöräilijälle ikävä juttu.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.