HSL asentaa majakoita matkan varrelle

HSL:n matkustaja, oletko ihmetellyt, mitä ovat salaperäiset karamellirasian näköiset laatikot, joita on kesän aikana ilmestynyt pysäkkikilpiin sekä busseihin ja ratikoihin? Kyseessä ovat digitaaliset bluetooth-majakat, jotka mahdollistavat sen, että sinulle voidaan jatkossa tarjota matkan varrella puhelimeesi monenlaisia reaaliaikaisia palveluita.

HSL:n majakoiden tehtävänä on yhdistää joukkoliikenteen käyttäjän älypuhelin langattomalla bluetooth -yhteydellä johonkin sovellukseen, jonka hän on puhelimeensa ladannut. Esimerkiksi niin, että jos odotat bussia, ja olet ladannut puhelimeesi HSL:n tutkimussovelluksen, voit jatkossa saada kännykkääsi kysymyksiä, jotka koskevat juuri kyseistä pysäkkiä tai käyttämääsi reittiä.

Voit tulevaisuudessa saada majakoita hyödyntävän tekniikan avulla puhelimeesi ilmoituksen, jos usein käyttämäsi vuoro on myöhässä. Majakat voivat myös auttaa matkustajalaskentojen tekemisessä sekä joukkoliikenteen käyttäjien liikkumistottumusten selvittämisessä.

Myös muut tahot voivat käyttää majakoita hyödyksi omissa sovelluksissaan. Niin ravintolat, kuntosalit kuin kukkakaupatkin voivat mainostaa tarjontaansa omien sovellustensa käyttäjille, kun nämä matkustavat liikkeen ohi.

Jos joku on huolestunut siitä, että majakat ovat uhka yksityisyyden suojalle, HSL:n kehitysasiantuntija Akseli Wiik tyynnyttelee.

”Majakat ovat täysin passiivisia, eivätkä ne kerää matkustajista mitään tietoja”, Wiik sanoo. ”Toinen asia on se, mitä tietoja majakoita hyödyntävät sovellukset käyttäjistään keräävät. Puhelimen käyttäjä tekee päätöksen siitä, millaisia tietoja hän on valmis itsestään luovuttamaan, kun hän hylkää tai hyväksyy sovellusten ehdot niitä ladatessaan.”

HSL on toistaiseksi asentanut majakoita yhteensä noin 1 700 bussi- ja raitiovaunupysäkille sekä busseihin ja raitiovaunuihin. ”Majakoita on tulossa myös metroasemille. Majakoiden sijoittaminen maan alle pitää kuitenkin suunnitella tarkkaan. Metroasemat ovat isoja alueita, jotka on katettava monella majakalla siinä missä bussipysäkille riittää yksi laite”, Wiik sanoo.

Kommentit

”Majakat ovat täysin passiivisia, eivätkä ne kerää matkustajista mitään tietoja”.

Onko tosiaan näin? Eikö majakat juuri laske käyttäjämääriä eri keräävät tietoa? Tallentaako majakka mitään tunnistetietoa Bluetooh-laitteesta?

Järjestelmä on vähän outo, mihin tarvitaan näitä majakoita kun jokaisessa älypuhelimessa on olemassa sijaintitieto. Senperusteella pysäkin sijainti on helppo määrittää, jopa sisätiloissa jos on GPS replikaattori kuten maanalaiset bussiasemat, tunnelit yms. Samalla kun systeemi tietää sijaintisi siihen voi samalla lailla laittaa tilannetietoja ja lähettää kysymyksiä, tarvitaan vain se applikaatio.
Liikennemäärien laskemiseen?!?!, HSLllä on käytössä matkaliput, kortit ym. joiden perusteella voi määrittää paljonko liikennevälineisiin nousee matkustajia, kuka, milloin ja missä kohdassa, jopa sen mistä ovesta on kukakin mennyt sisälle bussiin., tämä ei vaadi mitään erityistä järjestelmää.

Milloin tämä järjestelmä tulee käyttöön?

Aivan erityisesti noita majakoita tarvittaisiin juna-asemilla. Vaikka junat useimmiten kulkevat aikataulussaan, niin silloin kun ne ovat myöhässä, ne monesti ovat paljon myöhässä, ja tiedotus asemilla odottajille myöhästymisen syystä ja kestosta voi olla sattumanvaraista ja epäluotettavaa. Myös tiedotus ongelman laajuudesta eli mitä kaikkia asemia tai junalinjoja ongelma koskee, jää yleensä puuttumaan, jolloin matkan jatkoa on vaikea suunnitella.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.