HSL ja HKL testaavat marras–joulukuussa tiheämpää metroliikennettä Matinkylään

Matinkylään ajetaan ruuhka-aikoina normaalia tiheämpää metroliikennettä maanantaista 11.11. alkaen 13.12. asti. Ruuhka-aikoina (noin kello 7–9.30 ja 14.30–18.30 maanantaista perjantaihin) kolme neljästä metrojunasta ajetaan Matinkylään asti. Normaalisti Tapiolasta Matinkylään jatkaa joka toinen juna.

Kokeilun myötä Matinkylän metroliikenteeseen muodostuu ruuhka-aikaan vuorotteleva 2,5 minuutin ja 5 minuutin vuoroväli.

Aiemmin HSL ja HKL ovat testanneet tiheämpää metroliikennettä Matinkylään yksittäisinä koeajopäivinä. Nyt tehtävä kokeilu on ensimmäinen, joka kestää pidempään. Kokeilun tavoitteena onkin saada laajempia kokemuksia tiheämmän vuorovälin toimivuudesta.

HSL ja HKL selvittävät kokeilulla sitä, miten liikennöintimalli toimii ja miten altis se on liikenteen häiriöille. Lisäksi tarkastellaan matkustajamäärien kehittymistä ja sitä, miten matkustajat ovat jakautuneet eri lähdöille etenkin Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

Kokeilulla pyritään saamaan kokemuksia tulevaisuuden metroliikenteen suunnittelemisen tueksi. HSL on varautunut toiminta- ja taloussuunnitelmassaan 2020–2022 lisäämään Matinkylästä lähteviä metrovuoroja ruuhka-aikoina.

Ihmisiä Keilaniemen metroasemalla

Kommentit

Mielestäni jokainen metro voisi ajaa Matinkylään asti. Se on nimittäin mahdollista vaikka toisin väitetään. Matinkylään saataisiin 2.5 minuutin vuoroväli seuraavalla tavalla: Vuosaaresta tulevat junat ajavat Matinkylän raiteelle 1, Mellunmäestä tulevat raiteelle 2. Tämä vaatisi Matinkylää edeltävien sivuraiteiden käyttöönottoa, jossa siis junat voivat vaihtaa raidetta. Eli kun esim. juna Vuosaaresta saapuu Matinkylään raiteelle 1, sitä ennen juna kohti Vuosaarta on ehtinyt lähteä raiteelta 1 ja tehnyt siten raiteen vapaaksi. Näin saapunut juna seisoo 5min ennen lähtöään kohti itää ja tämä kierto jatkuu. Niittykumpu-Matinkylä välillä junat saattaisivat odottaa hieman, että laituri vapautuu, mutta onhan tämä ratkaisu parempi kuin 100 milj. euron uusi kääntöraide Matinkylään! Miten HSL teidän liikennesuunnitelijanne ovat voineet unohtaa tällaisen ratkaisun, jonka tavallinen taapertaja täällä maalaisjärjellä päätteelee?

Mielestäni jokainen metro voisi ajaa Matinkylään asti. Se on nimittäin mahdollista vaikka toisin väitetään. Matinkylään saataisiin 2.5 minuutin vuoroväli seuraavalla tavalla: Vuosaaresta tulevat junat ajavat Matinkylän raiteelle 1, Mellunmäestä tulevat raiteelle 2. Tämä vaatisi Matinkylää edeltävien sivuraiteiden käyttöönottoa, jossa siis junat voivat vaihtaa raidetta. Eli kun esim. juna Vuosaaresta saapuu Matinkylään raiteelle 1, sitä ennen juna kohti Vuosaarta on ehtinyt lähteä raiteelta 1 ja tehnyt siten raiteen vapaaksi. Näin saapunut juna seisoo 5min ennen lähtöään kohti itää ja tämä kierto jatkuu. Niittykumpu-Matinkylä välillä junat saattaisivat odottaa hieman, että laituri vapautuu, mutta onhan tämä ratkaisu parempi kuin 100 milj. euron uusi kääntöraide Matinkylään! Miten HSL teidän liikennesuunnitelijanne ovat voineet unohtaa tällaisen ratkaisun, jonka tavallinen taapertaja täällä maalaisjärjellä päätteelee?

Mahtava muutos ainakin omalla kohdallani!

Ihan hyvä, mutta eipä paljon lämmitä illalla ja yöllä matkustavia, etenkään liityntäliikennettä käyttämään joutuvia! Jos metrovuoroja tihennetään - ja vain ruuhka-aikoina - eikä bussivuoroja, helpottaa se metroruuhkia, mutta mitä hyötyä muille matkustajille? Matinkylän metroasemalta lähtee viimeinen vuoro ennen puolta yötä ja Tapiolasta vartin vaille 23. Julkisilla pitää päästä kulkemaan kaikkina aikoina kohtuullisesti ja nykyistä tasapuolisempi liikenteen kehittäminen olisi enemmän kuin toivottua!

Ihan hyvät vuorovälit on jos ei niitä häiriöitä oteta huomioon,ihmettelen vaan jos helsingistä ollaan rakentamassa metropoli kaupunkia niin minkätakia vähän pikkukakkosen jälkeen lakkaa kulkemasta kyllä isossa maailmassa kulkee lähestulkoon läpi yön edes sinne 03.00 asti pääsis yövuorolaiset himaan,,,,

23-04 välisenä aikana metrolla on yölinjasto käytössä. Näiden linjojen lähtöpaikkoina toimii Rautatientori (idän suunta) Asema-Aukio (lännen suunta) ja Kamppi (lännen suunta). Kyseinen yölinjasto noudattaa jos ei täysin, niin melkein samaa reittiä metron kanssa, ja jokaiselle asemalle varmasti löytyy vähintään yksi linja millä matkata!

Laittakaa pidemmät stoget niin ei tarvii noiden vuorovälien kanssa pelleillä.

Ois varmaan muuten hyvä, mut ku Lauttasaari-Matinkylä välillä laiturit on vaan 90 metrin pituisia, ja sit sekää ei vissii toimis käytännössä kaikissa metroissa et ovet aukeis vaan tietyissä vaunuissa (samaan tyyliin kun Lontoossa esim.)

Niin, olikin tarkoitettu piikiksi metron rakennuttajille.
Onko unohtunut sellainen asia että piti tehdä lyhyemmät laiturit ja sen myötä lyhyemmät junat käytössä= vähemmän mahtuu porukkaa kulkemaan.
Mut eihän ne rakennuttajat metroilla ajele...

Aivan, mut tääkin liitty muistaakseni jollain tavalla siihen että alun perin piti tulla automaattimetroja liikenteeseen

Ovien osittainen avaaminen ei toimisi jo ihan senkin takia, että tunneliin jäisi kokonaisia vaunuja, ja M100-junissa ei ole kulkua vaunujen välillä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.