HSL ja HKL testaavat tiheämpää metroliikennettä Matinkylään asti ruuhka-aikaan 28. maaliskuuta

HSL ja HKL testaavat tiheämpää metroliikennettä Matinkylään asti ruuhka-aikaan 28. maaliskuuta

Kolme neljästä metrojunasta ajetaan Matinkylään asti torstaina 28.3. sekä aamu- että iltaruuhkassa. Tarkoituksena on selvittää etenkin, kuinka altista nykyistä tiheämpi metroliikenne olisi häiriöille.

Normaalisti Matinkylään ajetaan joka toinen metrojuna, mikä tarkoittaa, että ruuhka-aikaan Matinkylään saapuu ja sieltä lähtee junia viiden minuutin välein.
Torstaina 28.3. tarkoituksena on, että aamu- ja iltaruuhkassa joka toinen normaalisti Tapiolaan päättyvä juna ajaakin Matinkylään asti, jolloin Tapiolan ja Matinkylän väliselle osuudelle muodostuu vaihtelevasti 2,5 minuutin ja 5 minuutin vuorovälejä. Tunnin aikana Matinkylään ajetaan kuusi junaa normaalia enemmän.

Edellisen kerran vastaava kokeilu tehtiin 30. elokuuta 2018. Tämänkertaisen kokeilun tarkoituksena on testata vastaavaa liikennöintimallia matkustajaliikenteessä talvisemmissa olosuhteissa.
 

Kommentit

En ymmärrä miksi juna pitää viedä kääntöraiteelle. Junat voisivat tulla vuorotellen eri raiteille ja lähtetä takaisin kohti Helsinkiä. Laitetaan junaan kuljettaja kumpaankin päähän - varmasti halvempi kuin mikään kääntöraide.

Kääntöraide toimii juuri mainitsemallasi periaatteella. Ongelma vain on siinä, että junien käyttämät kulkureitit risteävät kun ne vaihtavat raiteelta toiselle eli juna ajaa toisen edestä ja estää sen pääsyn asemalle. 2,5 minuutin vuorovälillä junat eivät ehdi ajaa raiteelta toiselle estämättä toisen junan lähtöä.

Hei
tää se on uskomatonta ettei edelleenkään tehdä sellaisia muutoksia että kaikki vuorot ajaisi Matinkylään saakka joka olisi ainoa oikea ratkaisu

Varmasti ajettaisiin jos kääntöraiteella kerkeäisi kääntämään junia 2,5 min välein.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.