HSL:n myyntipisteverkosto laajenee vuodenvaihteesta alkaen

HSL:n myyntipisteverkosto laajenee vuoden 2020 alusta alkaen. Muutoksen myötä HSL:n myyntipisteverkosto laajenee nykyisestä 265 myyntipisteestä lopulta vaiheittain yli 550:een. Asiasta päätti HSL:n hallitus kokouksessaan 17. syyskuuta.

HSL-kortteja voi alkaa ostaa ja ladata nykyisten myyntipisteiden – pääosin R-kioskien – lisäksi myös HOK-Elannon ja Varuboden-Oslan (S-ryhmä) sekä Keskon (K-ryhmä) myyntipisteissä.

”Kilpailutuksen myötä myyntipisteverkostomme laajenee merkittävästi, kun saamme R-kioskien lisäksi mukaan melkein kaikki seudun päivittäistavarakaupat”, sanoo HSL:n asiakkuus ja myynti -osaston johtaja Mari Flink.

Uudet myyntipistetoimittajat ovat sitoutuneet myymään HSL:n lippuja ja lataamaan HSL-kortteja vuoden 2024 loppuun asti. Tämän lisäksi sopimukseen sisältyvät mahdolliset optiovuodet. Sopimus koskee HSL-kuntia, lähiseutua ja suurimpia kaupunkeja Suomessa.

S-ryhmän ja K-ryhmän uudet myyntipisteet on tarkoitus saada käyttöön noin vuoden kuluessa sopimuksen alkamisesta, kun kassaintegraatio valmistuu. R-kioskien myyntipisteissä HSL:n kassaintegraatio on käytössä jo nykyisin.

Pian matkakorttia on mahdollista alkaa ladata myös verkossa, kun HSL-kortin verkkolatauspalvelu avataan. Lisäksi HSL-korttia voi vastaisuudessakin ladata HSL:n palvelupisteissä, kuntien HSL-palvelupisteissä ja lippuautomaateilla.

Kommentit

Ainoa askel eteenpäin on mahdollisuus kortin lataamiseen verkossa, sillä eiköhän latauspisteitä (R-kioskit ym. ym) ollut riittävästi ennenkin.

Ovatko tarjoajat olleet tietoisia siitä, että myyntipalkkio poistuu?

Kyllä ovat. Kilpailutus on toteutettu niin, että tulevan sopimuksen pohjana on lippujen myyminen HSL:n uusien jälleenmyyntiperiaatteiden mukaisesti.

Mitenkäs tämä edellisenkin tiedotteen kommenteissa tiedustelemani käteisasiakkaiden palvelu yhdenvertaisin ehdoin?

Ainoastaan osatamalla lipun käteisellä tai lataamalla arvoa haltijakohtaiselle kortille käteisellä voi matkustaa ilman, että matkustamisesta jää henkilöön yhdistettävää, pysyvää jälkeä.

HSL on osa julkishallintoa eikä julkinen valta saa ottaa käyttöön yksityisyydensuojan loukkauksia ilman, että siitä säädetään nimenomaisesti laissa.

Mistä nyt kenkä puristaa, kun tähän kysymykseen matkakortin lataamisesta käteisellä ei tunnu löytyvän vastausta?

Toivoisin, että tässä ei olisi välttämätöntä ruveta selailemaan lakikirjaa eikä vaivaamaan oikeuslaitosta. Yksityiselämän suoja on perusoikeus, ja oikeusvaltiossa täytyy tarvittaessa löytyä joku virkamies vastaamaan sen loukkauksista.

Hei! Pahoittelut tästä viiveestä. HSL:n lippuja voi tulevaisuudessakin ostaa käteisellä osasta lipunmyyntiautomaattejamme, HSL:n palvelupisteistä sekä muista, kilpailuttamistamme myyntipisteistä (jotka voivat omalla päätöksellään periä lipunmyynnistä palvelumaksun, jonka he voivat itse määritellä). Lain puolesta meillä ei ole suoraan velvollisuutta myydä lippuja käteisellä, mutta aiomme pitää maksutavan edelleen mukana valikoimissamme ja pitää sen tarjolla mahdollisimman kattavasti.

Vaikka nimenomaista velvollisuutta käteismyyntiin ei olisikaan, velvoite muodostuu siitä, että julkisella vallalla on ankara velvollisuus turvata yksityiselämän suoja. Näinollen lippuja on voitava ostaa siten, että ostosta ei muodostu yksityiselämän suojaa kaventavaa informaatiota. Käytännössä tämä tarkoittaa, että lippuja on voitava ostaa käteisellä. Julkishallinnolla on myös velvoite kohdella kaikkia yhdenvertaisesti. Käteisasiakkaita ei saa asettaa muita huonompaan asemaan, eli käteismaksun on oltava hyväksytty siinä missä muutkin maksutavat eikä siitä saa periä lisämaksua.

Mitä lipun ostamisesta perittäviin lisämaksuihin tulee, eikö EU ole kieltänyt erilliset, ilmoitetun hinnan päälle tulevat maksut? Tunnetuin esimerkki on lentoliput, joita ennen markkinoitiiin hinnalla ilman veroja, minkä seurauksena lopullinen hinta oli jotain aivan muuta kuin mainostettu hinta. Lisiä saa toki periä edelleenkin, mutta mainostaa saa vain hintaa, joka sisältää kaikki verot, lisät, maksut ja kulut.

Ois kyllä ollut hyvä, että säännöllisesti liikennöivillä risteilyaluksilla olisi mahdollisuus myydä lippuja myös. Samoin kuin Ruotsin päässä. Varsinkin ulkomaisille asiakkaille se olisi hyvä apu..

HSL:n lippuja myydään useammissa paikoissa kuin vain näissä nyt kilpailutetuissa - esimerkiksi joidenkin hotellien auloissa ja risteilyaluksilla. Sen sijaan matkakorttien latauspalvelut vaativat erillisen sopimuksen, mistä tässä on kyse.

On jo saatavilla osassa laivoista tai sitten terminaalista. Myös ratikkapysäkeillä on automaatit, tosin eivät taida toimia rahalla. Kyseessä siis niin Tallinnan kuin Tukholman reitit.

Verkkolatauspalvelun avaaminen on todella hyvä asia, näin nekin jotka eivät käytä mitään mobiililaitteita pystyvät lataaman korttiaan netissä! Toivottavasti se tapahtuu mahdollisimman pian. (Varsinkin kun latausautomaateilla on hyvin usein ongelmia, olet esim. ladannut kottiasi ja sitten maksutapahtuma keskeytyykin jostain ihmeen syystä, näin on sattunut usein.)

Jos myyntipisteille tulee palvelumaksu niin sovellukseen kautta pitäisi sitten olla mahdollista hankkia opiskelijalippu sekä myös vapaavalintainen vrk-määrä eikä vain 30 päivää tai jatkuva tilaus. Noi palvelut kuntoon ensin kiitos.

Vai että verkosto laajenee, mutta niistä ostaminen kallistuu? Tosi kiva ikäihmisille, joille kortin lataaminen onnistuu vain myyntipisteissä. He joutuvat maksamaan lipuistaan, kun HSL ei enää maksa myyntipalkkiota ja myyntipisteet luonnollisesti veloittavat sen ostajalta.

Hienoa, että HSL on siirtymässä pikkuhiljaa nykyaikaan mahdollistamalla matkakortin mobiililaitteissa, jolloin ei tarvitse jonottaa R-Kioskilla niinkin yksinkertaista asiaa kuin matkaoikeuden maksamista.

Kuitenkin jostain ihmeellisestä syystä HSL on päättänyt sulkea kaikki työmatkaetua nauttivat ihmiset ulos nykyajasta. Onko asiaan tulossa parannusta koskaan, vai pitääkö jonoissa seisoa hamaan tulevaisuuteen asti?

Työnantaja (HUS) käyttää Eazybreakia. Milloin se tulee mobiiliin? Aika suuri työnantaja kyseessä kuitenkin.

Hei! Edenredin työmatkaetua on mahdollista käyttää HSL-sovelluksessa, ja sama ominaisuus on tulossa myös verkkolatauspalveluun jo sen ensimmäisessä vaiheessa.

Äärimmäisen typerä kommentti tuo "siirtymisestä nykyaikaan" - kaikki eivät halua mitään typeriä mobiilisovelluksia käyttää, kaikilla ei ole edes niihin soveltuvaa laitetta (eivätkä haluakaan)! On todella väärin pakottaa ihmiet käyttämään tällaisia, ja näin ei voi jatkua.

Kuljettajalle puhelimen näytöltä näytettävä lippu on kylläkin vanhanaikaisempi kuin lukijalla luettava radiotunnisteeseen perustuva matkakortti. Mobiililippu on käytännössä vanha pahvinen kuljettajalle näytettävä lippu puhelimen näytöllä. Itse en ole moiseen siirtymässä.

Teidän ahneudellanne ei ole loppua. Miksi asetatte ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan ? Te ette voi olettaa ja vaatia kaikkia käyttämään mobiilisovelluksia. Te ette ole edes saaneet mnettilatausta toimimaan joka toimii muissa kaupungeissa kyllä, onko vika teissä , olette aikaan saamattomia vai teidän yhteistyö kummpanissa Tieto Oy:ssä joka on toimittanut uuden lippujärjestelmän ?

Olemme pahoillamme nettilatauksen viivästymisestä - se on tarkoitus saada käyttöön mahdollisimman pian. Haluamme myös turvata lippujen saatavuuden myös muualla kuin mobiilisovelluksissa, ja juuri siksi pyrimmekin kasvattamaan myös lipunmyyntiverkostoamme.

Täysin samaa mieltä tästä hullutuksesta, että vaaditaan (pakotetaan) kaikkia käyttämään mobiilisovelluksia! Tällainen ei ole oikein. Kaikki eivät halua niitä käyttää, kaikilla ei ole edes siihen soveltuvaa laitetta (eivätkä haluakaan)!

Milloin VR:n myyntikanavat voidaan palauttaa käyttöön?

VR:n myyntikanavissa myydään lähtökohtaisesti ainoastaan VR:n lippuja. Sen sijaan kaikilla HSL:n juna-asemilla on HSL:n automaatti.

Jos tarkoitat VR:n lipunmyyntipisteitä, niin niitä on HSL-alueella kaksi: Helsinki ja Tikkurila.
Eikä VR:n lippuautomaattejakaan monelta sellaiselta HSL-asemalta löydy jossa ei olisi HSL:n automaattia tai R-kioskia.

Saako Edenredin Ticket transport -kortillakin maksettua verkkokaupassa, vai toimiiko se jatkossakin vain R-kioskeilla?

Tämä ominaisuus on tulossa mukaan verkkolatauksessa mukaan heti, kun palvelu saadaan käyttöön. Jo nyt Edenredin korttia on mahdollista käyttää HSL-sovelluksessa.

Lippuautomaatit joissa voi matkakorttia ladata ovat sijoitettuna isoille asemille/ liikennepaikkoihin => ei kaikki lippuaotomaatit anna ladata matkakorttia. Myöskin lehdistössä ainakin osa ns. yhteistyökumppaneista harkistee lippujen latauksen lopettamista. Suora lainaus HS 18.092019" R-kioski harkitsee lopettavansa matkakorttien lataamisen HSL:n palkkiopäätöksen takia" Että se siitä laajemntumisesta

Hei! Olemme tietoisia lehdistössä olleista lausunnoista. R-kioski on kuitenkin itse tarjoutunut myymään lippujamme ja lataamaan HSL-korttejamme vuoden 2024 loppuun asti ja sitoutunut tarjouksen jättämällä tekemään kanssamme asiasta sopimuksen. Samanlaisen sopimuksen tekemiseen ovat sitoutuneet Kesko, Hok-Elanto ja Varuboden-Osla, siis K- ja S-ryhmät.

Voi olla että on tarjoutunut ja sitoutunut. Mutta onko tarjoutunut ja sitoutunut tekemään sen niin, että asiakkaalle ei tästä aiheudu ylimääräisiä kustannuksia? Vastatkaapa tähän!

Sellaista ehtoa ei sopimuksissa ole, eli myyntipiste saa halutessaan määrittää palvelumaksun lippuostoksille.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.