HSL:n näytöt ja Reittiopas ovat palanneet reaaliaikaan

HSL:n Reittiopas sekä terminaalien ja pysäkkien näytöt näyttävät jälleen reaaliaikaista liikennetietoa. Reittiopas ja näytöt eivät ole olleet liikenteestä ajan tasalla teknisten ongelmien takia. Huom! Reittioppaan paikkatieto, joka näyttää liikennevälineet kartalla, palaa kuitenkin reaalikaiseksi vasta ensi viikolla.

Pahoittelemme matkustajille aiheutunutta haittaa! 

Kommentit

Livekartta ja reaaliaikainen aikataulu ei edelleenkään toimi kunnolla. Esim lähes kaikki varhaisaamun (klo 05-06) ratikkavuorojen ajantasaiset tiedot sekä sijainti puuttuvat livekartalta. Päivällä ja illalla ne tuntuvat kyllä toimvan. Saisikohan tuon kuntoon mahd. pian

Avoimessa datassa ei ole vieläkään reaaliaikaista paikkatietoa 5.2.2019. Esimerkkinä sporat.fi. HSL:llä ei taideta ymmärtää kuinka tärkeä palvelu reaaliaikainen paikkatieto on. Esimerkki: voin säästää työmatkoissa joka arkipäivä jopa 15 minuuttia suuntaansa, jos tiedän liikennevälineiden sijainnin ja voin optimoida vaihtopysäkit. Se on 2,5 tuntia viikossa. Nyt jos se kerrotaan HSL:n asiakasmäärällä, alkaa konkretisoitua asiakkaiden kokema haitta. Hyvällä omalla tunnolla haittaa voisi verrata vaikka siihen, että nelosen ratikka olisi yllättäen kokonaan pois käytöstä parin viikon ajan ilman korvaavia busseja. Paikkatietopalvelun toimintavarmuuteen pitäisi panostaa sen vaatimalla tavalla.

Ei toimi vieläkään! Surkea juttu. Olen katsonut bussit kartalla palvelusta aina, missä mikäkin bussi menee.
Toivottavasti vika saadaan korjattua pian.

Jos liikennevalot uudet saataisiin paremmiksi paikkatietoa hyödyntäen, olisi silläkin HSL:ole suora miljoonien säästövaikutus. Matkustajien hyöty on pääosin laskennallisia aikasäästöjä, millä on myös merkitystä, koska vaikuttaa joukkoliikenteen käytön helppouteen ja kulkutavan valintaan.

HSL on mielestäni toiminut aiemmin hyvin eikä ole ollut mistään asiasta valittamista. Mutta nyt joka kerta, kun tässä on nyt joutunut bussia pysäkillä venailemaan, välillä yli vartinkin, on mielessään kironnut, miten voi nykypäivänä joku ominaisuus hajota viikoiksi.

Aina löytyy parannettavaa...

Kysymykseni koskee tätä reaaliaikaista liikennetietojen katkosta.

- mikä tällaisen katkoksen aiheutti ?
- miksi systeemin ylös-ajo kesti viikon ?
- oletteko mahdollisesti varmistaneet, että tällainen ongelma ei toistu ?

Lisäkysymyksenä:

- milloin Martinlaakson bussiterminaalin ISO näyttötaulu saadaan taas toimintakuntoon ?

Nyt iso näyttö ollut pois käytöstä jo muutaman vuoden.

Odottelen vastauksia, kiitos :)

Hei,
onko tiedoa, milloin autot näkyvät myös kartalla ja avoimen datan mqtt-syötteessä, kuten ennen palvelimen rikkoutumista?

Jos todella on niin että tämä on ollut yhden palvelimen varassa niin ei hyvää päivää.

Vaikea keksiä yhtään palvelua joka olisi päivittäisen joukkoliikenteen kannalta tärkeämpi kuin reaaliaikainen data ja siihen perustuvat sovellukset. Nyt ryhtiä HSL!

Metron lippuhalleihin reaaliaikaista tietoa ei tämäkään korvaava järjestelmä varmaan tuo. Siellä näytetään vain suunnittelijan arvauksia junien lähtöajoista, jotka ainakaan työmatka-aikoihin ei pidä koskaan paikkansa. Varmuuden vuoksi portaat on aina juostava, sillä HSL:n propagandasta huolimatta seuraava juna ei tule "parin minuutin päästä" koskaan Matinkylään matkaaville. Tiedotus on todellakin HSL:n heikoin lenkki muutenkin.

Lippuhallien näytöt näyttävät metron saapumisajan noin minuuttia ennen oikeaa saapumista että portaat kerkeisi rauhassa alas

Ei pidä paikkaansa.
Näytöt näyttävät aikataulunmukaiset saapumisajat, missä ei ole mitään järkeä.
Ilmeisesti HSL:lle on liian haastavaa saada vuonna 2019 lippuhallissa ja laiturilla olevat näytöt synkattua näyttämään todellista saapumisaikaa.

Juuri näin, kuten tmami toteaa, laiturilla reaaliaika, lippuhallissa aikataulun mukainen. Tieto on suoraan HSL:n asiakaspalvelusta. Muutosta lupailtiin yli vuosi sitten kevääksi. Muutoksen vuosi jätettiin viisaasti mainitsematta.

Viime viikolla, jolloin välityspalvelin hajos, HSL ilmoitti, että se on vain viikonlopun alhaalla, mutta kun maanatai koitti, niin korjaushan jatkuu. Kumma, kun HSL:llä kaikki kestää älyttömän kauan. Tiedoitus saa 4- koko tästä roskasta!!!

Ei ole kovin ammattimaista toimintaa. Tänä päivänä palvelimen rikkoontumisesta pitäisi toipua maksimissaan muutamassa tunnissa, parhaimmillaan muutamassa sekunnissa. Samoin häiriöstä tiedottaminen on aivan liian hidasta.Tällä viikolla palvelua olisi juuri tarvinnut, kun bussit ovat lumitulvan takia säännöllisesti myöhässä ja pysäkit siinä kunnossa, etteivät ihmiset mahdu kunnolla sekaan seisomaan.

Hämmentävän erikoista toimintaa: välityspalvelin meni rikki 25.1., mutta viasta tiedotetaan 29.1. ja sitten ihmetellään, kun asiakkaat kyselee...

Ja olisiko ollut nopeampaa aluksi korjata rikkoontunut palvelin ja vasta sen ollessa käytössä tehdä korvaava systeemi loppuun?

Keliolosuhteet ovat olleet viime päivät niin huonot, ettei mikään aikataulu ole pitänyt paikkaansa. Mutta se ei olisi haitannut, koska jos tuo reaaliaikainen näkymä olisi ollut käytössä, matkasuunnitelman olisi voinut muuttaa lennossa sen mukaan.

Jaa, eipä ollut sitten kovin kummoisia varmistuksia paikallaan.
Kun noihin tietoihin ehti tottua, niin epätietoisuudessa eläminen on ottanut koville.
Hyvä kun vihdoinkin edes tiedotitte tilanteesta!

Jaa, eipä ollut sitten kovin kummoisia varmistuksia paikallaan.
Kun noihin tietoihin ehti tottua, niin epätietoisuudessa eläminen on ottanut koville.
Hyvä kun vihdoinkin edes tiedotitte tilanteesta!

HSL yrittää palauttaa joukkoliikenteen takaisin viime vuosituhannelle digitaalisilla versioilla paperiaikatauluista sekä pahvisesta 30 päivän näyttölipusta

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.