Kaupunkipyörät laajenevat tänä kesänä Helsingissä itään ja pohjoiseen - katso uudet asemapaikat kartalta

Kesällä 2019 Helsingissä on käytössä nykyisen 150 aseman ja 1500 kaupunkipyörän lisäksi 88 uutta asemaa ja 880 uutta pyörää yhä laajemmalla alueella. Laajennuksen lisäksi joitain uusia asemia sijoitetaan myös nykyiselle alueelle.

Asemia on sijoitettu erityisesti työpaikka- palvelu- ja asuinkeskittymien ja raideliikenteen pysäkkien läheisyyteen – sinne missä ihmisiä eniten on. Järjestelmää koskevien päätösten mukaisesti suunnittelussa painotettiin erityisesti Itä-Helsinkiä.

HKL kysyi kaupunkilaisten mielipidettä uusien asemien sijoittelusta Kerrokantasi-palvelussa, ja vastauksia saatiin 8336 kappaletta.

"Kyselyyn saatiin mukavasti vastauksia ja niissä esille nousseille alueille, kuten Laajasaloon ja Viikkiin pystyttiin myös lisäämään asemia. Odotetun laajennuksen myötä verkosto tuleekin palvelemaan varsin tasaisesti kaikkiin suuntiin ulottuen suunnilleen Kehä 1:lle asti", kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Kaupunkipyörät vuosi vuodelta suositumpia

Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä poljettiin vuonna 2018 yli kolme miljoonaa matkaa. Koko kauden käyttäjäksi rekisteröityneitä oli noin 48 500, viikkokäyttäjiä noin 6 300 ja päiväkäyttäjiä arviolta noin 15 000. Myös kaupunkipyöräkausi on pidentynyt – viime vuonna keltaisilla pyörillä poljettiin Helsingissä huhtikuusta lokakuun loppuun asti. Kaupunkipyörien suosio on ylittänyt myös taloudelliset tavoitteet, sillä viime kauden Helsingin kaupungin rahoitusosuus on saatu katettua lähes täysin kaupunkipyörien käyttäjien maksuilla.

Helsingissä pyörien käyttöaste on kansainvälisesti verrattuna korkea, noin 9 matkaa jokaisella pyörällä päivittäin. Monessa muussa kaupungissa vastaavissa järjestelmissä pyörillä tehdään noin 4 matkaa päivässä. Laajennuksen yhteydessä hankittavilla uusilla pyörillä voidaan helpottaa korkean käyttöasteen tuomia haasteita pyörien saatavuudessa.

Seuraava kaupunkipyöräkausi käynnistyy Helsingissä ja Espoossa 1.4.2019 ja aluksi käytössä on pääosin edellisvuoden asemaverkosto. Helsingissä palvelun laajennukseen kuuluvat uudet asemat saadaan käyttöön arviolta toukokuun alussa. Rekisteröityminen avataan aiempien kausien tapaan noin pari viikkoa aiemmin.

Voit katsoa tästä HSL:n asemakartasta uusien asemien sijainnin.

 

Kaupunkipyöriä tulee Helsingissä myös Viikkiin ja Laajasaloon. Kuva: Lauri Eriksson

 

 

 

Kommentit

Cycling can be fun specially when u have an awesome cycling partner...And the one who asked about city bikes,actually we don't need city bikes.Bcoz cycling is too godd for physical and mental health.Thanks https://mykfcexperience.website/

Eikö Leppävaaran Solmuun (Turunväylän ja Kehä I:n liityntä) saisi millään lähemmäksi pyöräasemia?
Tämä palvelisi sekä Leppävaaran/Sellon suuntaan että Pohjois-Tapiolan/Otaniemen suuntaan meneviä.
Leppävaaran solmu on vilkas liityntä-/vaihtopaikka monille kulkijoille. Kävelymatkat vaihtopysäkkien (Turun motari / Kehä I) ovat törkeän pitkien kävelymatkojen päässä. Esimerkiksi Turun suunnasta ja Leppävaaraan menevä joutuu bussia vaihtaessaan kävelemään ensin Perkkaan risteykseen jasitten kehäntoista puolta takaisin päin lähes kilometrin verran! (Käsittämättömän huonoa suunnittelua)

Samalla vaivalla kävelee jo melkein perille, mutta matka on kyllä aika pitkä (noin 2 km). Pyörät helpottaisivat tätä liikkumistarvetta valtavasti!

Kyllä hieman ihmetyttää miksi Kaarela yhtenä väkiluvultaan suurimpina peruspiirinä jätetään yhä ilman kaupunkipyöriä vaikka sijaintinsa radan varressa ja tiheän rakenteen perusteella olisi täysin sopiva kaupunkipyörille. No pitää sitten unelmoida että ehkä kesällä 2020

Onkohan Vantaalle tulossa kaupunkipyöriä jossain vaiheessa?

Miksi espoon perukoille menee pyöriä paljon kun niitä ei edes helsinkia saada katettua ensin. Kannelmäki, Malminkartano ja Konala puuttuu edelleenkin
Konala vielä kasvavana alueena. Ei mitään järkeä laajentaa espoon haja-asutus alueelle. Ai nin onhan espoo sentään erityistalous aluetta, saavat kaiken mitä haluaa. Ensin merto ja sitten takaisin suorat bussiyhteydet!

Jos katsot karttaa siitä mitään ymmärtäen, näät että ”Espoon perukoilla” ei ole yhtään pyöräasemaa, ei lähelläkään. Pyörät on selvästi keskittyneet metro- ja junaratojen liepeille, jossa myös paljon ihmisiä asuu.

Espoo erillisenä kuntana Helsingistä päättää ja tilaa itse minne haluavat kaupunkipyöränsä, eikä se ole pois Helsingin pyörien budjetista, sijoituksista jne. Lisäksi Leppävaara-Tapiola-Matinkylä alue on mielestäni kyllä aivan yhtä kelvollinen kaupunkipyörille

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.