Maanantain suuret joukkoliikennemuutokset sujuneet suunnitellusti

HSL:n liikenne on kulkenut maanantaina 4.3. pitkälti suunnitelmien mukaan kolmesta suuresta muutoksesta huolimatta. Raitiovaunujen reitit muuttuivat Hämeentien uudistustyömaan vuoksi, Tapiolassa avautui uusi bussiterminaali ja Maunulassa usea bussilinja alkoi kulkea poikkeusreittiä rakennustyön takia.

Uudet järjestelyt tulivat käyttöön heti aamuliikenteen alusta noin kello 4.30, ja HSL on seurannut tilannetta tarkasti liikenteen käynnistymisestä asti.

”Liikenne on sujunut pitkälti suunnitelmien mukaan, eikä merkkejä suuremmista ongelmista ole tullut vastaan”, kertoo HSL:n päällikköpäivystäjä Petri Nissinen.

Hämeentien uudistustyömaan vuoksi kaikki Sörnäisten kautta kulkevat ratikat siirtyivät poikkeusreiteille Kallioon ja Sturenkadulle. Bussit kulkevat Hämeentiellä myös työmaan aikana, ja liikenne sujui ainakin ensimmäisenä aamuna sujuvasti. Vain Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksessä ilmeni hetkittäistä ruuhkautumista.

Tapiolan terminaalissa oppaat ovat olleet opastamassa matkustajia varhaisesta aamusta alkaen. Liikenne terminaalissa alkoi kello 4.25, kun ensimmäinen runkolinjan 550 bussi Westendinasemalta saapui terminaaliin. Terminaalin avajaisia juhlittiin kello 11 alkaen.

Maunulan alueella viisi bussilinjaa siirtyi poikkeusreitille Pirjontiellä tehtävien johtosiirtojen vuoksi. Liikenne poikkeusreiteillä on sujunut hyvin.

Kommentit

Hei!

Linjalla 63 on tällä hetkellä kaksi Vesakkotie-nimistä pysäkkiä, mikä tuntuu varsin erikoiselta. Jokin syy teillä varmasti tilanteeseen on.

Metsäpurontien liikenne tuntuu hurjalta.

Edelleen elättelemme toivoa, että suora yhteys Mäkelänkadun suuntaan vanhan Maunulan puolelta järjestyisi. 51-linjaa on kova ikävä.

Päätimme pitää molemmat Vesakkotien pysäkit linjan 63 käytössä ainakin toistaiseksi - syynä se, että emme halunneet muutostilanteessa aiheuttaa tilannetta, jossa matkustaja ei pääse linjan 63 kyytiin siksi, että seisoo väärällä Vesakkotien pysäkillä. Normaalisti bussi pysähtyisi näistä vain jälkimmäisellä, mutta koska muutoksia ole muutenkin niin paljon, emme ainakaan tässä vaiheessa halunneet hämmentää soppaa enempää.

Linjan 51 palauttamisesta takaisin Vanhaan Maunulaan ei tässä vaiheessa ole olemassa päätöksiä, mutta Maunulan alueen liikennetilannetta laajemminkin seurataan. Metsäpurontiellä todella on tällä hetkellä paljon liikennettä, mutta se on asia, jota näiden katutöiden vallitessa on valitettavan vaikeaa välttää.

Todella hyvin onnistuneet ja toimivat muutokset! Vähintään toimivat yhtä hyvin kuin tiedotuksenne asiasta. Tarkistutin 28.2.2019 kaikki metsäpurontien pysäkit, kun olitte täällä valehdelleet, että kaikille pysäkeille on laitettu tiedote linjamuutoksista. Tällainen lappu oli YHDELLÄ!!!!! pysäkillä (nro. 2218), muilla ei ollut halaistua sanaakaan tulevasta muutoksesta!

Jos muutoksen tavoite on ollut saada ihmiset vihaisiksi ja käyttämään muita kulkuneuvoja kuin julkisia, niin sitten olette kyllä onnistuneet! Onneksi olkoon!

Jään innolla odottamaan mitä meriselityksiä ja paskapuheita tulee taas tiedotuksen heikkouteen. Eniten ihmetyttää, että tämä sama ongelma tiedotuksessa on vaivannut jo useita vuosia, aina kun näitä vanhan manulan yhteyksiä on heikennetty. On vaikea olla ajattelematta, ettei tämä olisi tietoista ja tahallista. Viimeksi kun 66:n reittiä muutettiin ja korvattiin linjalla 51, oli samat ongelmat. Luvattiin parantaa. Sama oli kun linja 62 lakkautettiin.

Kuvitteletteko te siellä HSL:llä, että me ihmiset ei oikesti muisteta tai välitetä näistä teidän paskan puhumisista? Aina luvataan ja pahoitellaa, mutta todellisuudessa ei kanneta vastuuta ja maksavien asiakkaiden toiveilla, tarpeilla ja mielipiteillä pyyhitään vain persettä.

Olisi kiva tietää miten onnistunut muutos on saamanne palautteen valossa. Ei taida olla mennyt ihan niin ruusuisesti kun Petri Nissinen & kump. antaa ymmärtää. Helppohan se on tietysti Nissisen & kumppanien luvata sata hyvää ja kymmene kaunista, kun näistä puheista ei tarvitse vastuuta kantaa tai edes palautetta kuunnella, kunhan palkkansa nostaa. Odotan edelleen esim. luvattuja päivityksiä ja parannuksia uuteen matkakortinlukijaan, jotka Mari Flink lupasi pari vuotta sitten YLE:n haastattelussa, eipä ole vielä näkynyt niitäkään....

Hei! Pahoittelemme tätä. Tiedotteita on laadittu Maunulan alueella kymmenille pysäkeille, ja on harmillista, mikäli näitä on juuri Metsäpurontien varresta jäänyt puuttumaan. Ohi suun puhumisen ja syyttelyn uhallakin sanomme, että tiedotusta todellakin on pyritty parantamaan koko ajan, ja edellisistä virheistä pyritään oppimaan jatkuvasti. Tietysti jos tämä ei ole onnistunut, niin sitten niin on.

Uuteen matkakortinlukijaan liittyen: käyttöliittymään on tosiaan ryhdytty tekemään parannuksia, mutta niitä on tehty suoraan vyöhykemalliin käyttöön tulevaan matkakortinlukijaan. Tämä tulee tuotantoon noin puolentoista kuukauden kuluttua.

Olin jo aikeissa vähän kehaista Tapiolan bussiterminaaliin Ainoasta johtavia opasteita. Lattiaan merkittyjen nuolien mukaan oli tosi helppoa löytää laiturialueelle 1-7. Bussia odotellessa oli aikaa tutustua terminaaliin muihin opasteisiin. Siellä on mm. 2 karttainfoa laiturialueista. Toinen, se looginen, sijaitsee laiturialueella 7 ja sitä katsotaan pohjoiseen ja siinä laiturit 1-7 ovat ylhäällä, niinkuin luonnossakin. Toinen, se vaikeampi, sijaitsee suunnilleen laiturin 4 kohdalla ja sitä katsotaan etelään ja siinä laiturit 1-7 ovat ylhäällä ns. luonnonvastaisesti. Tässä siis karttamaisema ikäänkuin kääntyy päälaelleen.
Satunnaisen matkaajan näkökulmasta laiturialueen hahmottamista helpottaisi kummasti, jos kartta näyttäisi sen minkä silmä näkee.

Kiitos palautteesta. Tähän karttatuotteeseen on saamamme tiedon mukaan tulossa korjauksia. Yritämme parantaa terminaalin eteläisen ja pohjoisen osan opastusta myös muilta osin.

Liikenne Maunulan läpi ei kyllä ole sujunut. Työmatkani Pakilantieltä Itäkeskukseen on näinä kolmena päivänä vienyt melkein tunnin, kun se on ennen vienyt 30-35 minuuttia. Olen ajanut kolme pysäkinväliä Paanutielle ja odotellut joka aamu hyvän tovin bussia 550. Näyttävät "kinostuvan" tällä kohdalla reittiä ahtaalla ja ruuhkaisella Metsäpurontiellä. Toivon, että reittioppaan aika-arviot korjataan totuudenmukaisiksi ja matka-ajat kohtuullistuvat. Työmatkani on kilometreissä n. 11 km. Ei ole kohtuullista joutua varaamaan siihen näin pitkää aikaa. Muut reitit ovat niin ikään hitaita (kilometrin kävely kehälle ja Itäkeskukseen bussi numero 54 ruuhkaisempaan suuntaan tai 66 / 67 Sörnäisiin ja metrolla Itäkeskukseen kestää myös lähes tunnin.

Hei, kiitos palautteesta. Metsäpurontien ja Pakilantien risteyksessä on tosiaan ollut ruuhkaa, ja tilannetta seurataan. On mahdolilsta, että aikatauluihin tullaan pidentyneiden ajoaikojen takia tekemään muutoksia, jolloin myös Reittioppaassa näkyisi totuudenmukaisempia ajoaikoja. Asiasta ei kuitenkaan vielä ole tehty päätöksiä, vaan ensin seuraamme tarkasti, mihin toteutuneet ajoajat asettuvat.

Peräti erikoinen on Tapiolan terminaalin eteläpuolisten laitureiden toteutus. Ainoa tulevien bussien (550, 551) näyttötaulu on lasiseinän takana (eikä kovin selkeästi tulkittava sekään), jännittää pysähtyykö bussi joka tapauksessa (ei aina), vai pitääkö jotenkin päästä livahtamaan ovista läpi pysäyttämään sitä. En tiedä kenen asia esimerkiksi näyttötaulut on (kaupungin, kiinteistön, HSL:n...), mutta kummallisia ratkaisuja on muuallakin, esim. Isossa Omenassa on käytävä räntäsateessa katsomassa, milloin bussi tulee, sitten toki voi tulla takaisin sisälle odottamaan, ja toivoa, että joku uhrautuu räntäsateeseen pysäyttämään bussin.

Pahoittelemme tätä - pyrimme korjaamaan Tapiolan ongelmat. Bussien kuljettajie on ohjeistettu pysähtymään aina Tapiolan terminaalissa, sillä lasiseinien takaa bussin pysäyttäminen ei onnistu. Pyrimme saamaan laiturille 11 näyttötaulun myös liukuovien yläpuolelle, sillä lasiseinien takana näyttötaulu on tällaiselle tiheälle liikenteelle vähän turhan kaukana. Se, mitä näyttötauluissa näytetään, on HSL:n asia. Niiden sijoittelussa HSL tekee yhteistyötä infran omistajan, tässä tapauksessa Espoon kaupungin kanssa. Nämä puutteet on joka tapauksessa havaittu myös tässä päässä.

Riippuu tietysti, millaiset suunnitelmat olivat ja mitä tavoiteltiin. Ainakin Tapiolan uudessa terminaalissa on merkittäviä ongelmia. Linjan 550 laiturille Leppävaaran suuntaan ei löydä ulkoa mistään, koska mitään järkevää opastusta ei ole. Pelkkä laiturin numero ei tosiaan ole riittävä tilapäisten metalliritiläportaiden yläpäässä. Alhaalla ei ole laiturilla mitään näyttöä tai tekstiä, että ko. bussi kulkee kyseiseltä laiturilta. Kuljettajat eivät myöskään pysähdy, kun ulkona ei näy ketään, eikä sinne pääse, jos bussi ei ole laiturissa, joten bussit ajavat pysähtymättä ohi. Eli niin staattinen kuin dynaaminen opastus on pahasti epäonnistunut ja kuljettajien koulutus on tainnut unohtua kokonaan.

Pahoittelemme opastuksen puutteita. Näistä on kaikista jo korjaukset suunnitteilla. Pahoittelemme tietysti myös sitä, että kuljettajat ovat ajaneet pysäkin ohi vastoin ohjeistustamme - kaikkien linjojen kuljettajat on kyllä koulutettu ja ohjeistettu pysähtymään aina Tapiolan terminaalissa omalla laiturillaan juuri siksi, että on tarkoitus, että bussia voi odottaa sisätiloissa. Sen sijaan pysäkkimerkintöjen ja määränpäätietojen ja aikataulunäyttöjen puutteellisuus laiturilla 11 on ihan vain suunnittelun lapsus, jonka pyrimme korjaamaan niin pian kuin mahdollista.

Ainakin iltapäivällä autot seisoivat ruuhkassa Metsäpurontiellä, Rajametsäntiellä ja vielä Paanutielläkin. Bussi 550 ei pysähdy ollenkaan Vanhassa Maunulassa, vaikka ajaakin sen läpi. Matka Pirkkolan Urheilupuiston ja Maunulanmäen pysäkin välillä on noin 1,5 km! Sen pitäisi pysähtyä Alepan edessä. Maunulanmäen pysäkkiä käyttävillä on noin 100m päässä käytettävissä paljon Pakilantiellä ajavia busseja.
Vanha Maunula on nyt tosi sumpussa. Keskustaan pääsee bussilla 63. Muut kohteet ovatkin eksoottisempia: Sompasaari, Otaniemi, Munkkiniemi, Malmi ja Arabia. En sanoisi muutoksen olevan hyvä ja se tulee kestämään ilmeisesti vuosikausia.

Eilen iltapäivästä Metsäpurontien autoliikenne on ollut ruuhkaista, mutta ainakin tänään alkuiltapäivästä bussit näyttävät kulkevan varsin hyvin aikataulussaan. Perimmäisenä ongelmana Maunulan alueella on käyttökelpoisten korvaavien poikittaisten yhteyksien puute kaikella ajoneuvoliikenteellä, ja ikävä kyllä tämä heijastui eilen hieman myös bussiliikenteeseen. Linjan 550 sujuvuuden ja nopeuden takaamiseksi sillä on harvempi pysäkkiväli kuin muilla busseilla, mutta viemme suunnittelijoillemme ehdotuksen Vesakkotien pysäkin käyttämisestä runkolinjalla 550. Bussien määränpäät eivät kerro kaikkea: linjalla 50 pääsee myös Pasilaan ja Kalasatamaan, linjoilla 52 ja 552 Huopalahden asemalle, linjalla 52 myös Oulunkylän asemalle. Vanhan Maunulan tilanne on kieltämättä haastava, mistä olemme pahoillamme.

Mikä mahtanee olla tilanne kun Pirjontien läpi menevä liikenne katkaistaan niin Eipä Toimi Sen Jälkeen!

Tällä hetkellä linjan 550 toimii koska matkustajat ovat kaikonneet. Vuoroissa noin maksimissaan noin 30-50 henkilöä.

Että Silleen …

yt
Kari Viitanen

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.