PÄIVITETTY: HSL-sovellus toimii nyt normaalisti - mobiilimaksujen palautuksissa voi vielä kestää

Päivitetty 20.12. klo 18.30: HSL-sovelluksen vika on saatu korjattua

HSL-sovelluksessa olleet häiriöt on saatu korjattua.

Hyvitämme häiriön aikana hankitut ylimääräiset liput. Katevaraukset korttimaksetuista lipuista, joita ei ole saatu toimitettua, purkautuvat kahden tunnin kuluttua. Mobiilimaksetut liput hyvitetään normaalisti noin 2-3 päivän kuluessa.
Kausilipun sovellukseen ladanneille hyvitämme kertalipun, jonka hän on mahdollisesti joutunut ostamaan häiriön vuoksi.

Kertalipusta hyvitystä saadakseen täytyy asioida HSL:n palvelupisteessä Rautatientorilla, Itäkeskuksessa tai Itä-Pasilassa. Palvelupisteeseen pitää ottaa mukaan puhelin, jossa HSL-sovellus ja kausilippu ovat, sekä ostettu kertalippu.

 

Kommentit

Miksi pitää ostaa kertalippu, jos sovelluksessa on vika tilanne? Eikö tämä ole teidän vastuulla ne, jolloin kuljettaja/konduktööri ei tule vaatia uuden lipun hankkimista? Entä lipun tarkastus, saanko tarkastusmaksun, jos sovellus ei toimi ja minulla on mobiilikausilippu?

Lähtökohta on se, että matkustajalla täytyy aina olla voimassa oleva lippu, kun hän on liikennevälineessä tai metron maksaneisuusalueella, joten HSL-sovelluksen häiriö ei riitä syyksi matkustaa ilman lippua.

Tarkastaja voi kuitenkin jättää maksun määräämättä oman harkintansa mukaan, jos lipunmyyntijärjestelmässä on häiriö, ja lipun hankkimisesta olisi matkustajalle kohtuutonta vaivaa. Silloin tarkastaja veloittaa matkustajalta matkalipun hinnan.

Mitä mobiilikausilippuun tulee, tarkastaja pystyy tarkistamaan taustajärjestelmästä sen voimassaolon, vaikka HSL-sovelluksessa olisi häiriö. Jos kausilippusi on voimassa, tarkastaja ei siis kirjoita sinulle maksua.

Puhelimen akun pitää kestää koko matkan ajan. Lipuntarkastajalla on oikeus määrätä tarkastusmaksu, mikäli lippua ei ole mahdollista tarkastaa puhelimen näytöltä.
 

Miksi kaikki teidän pisteet ovat A vyöhykkeellä? BC-vyöhykkeen käyttäjänä pitäisi osta A vyöhyke jotta pääsisi asioimaan.

Hei, HSL:n Itäkeskuksen palvelupiste on B-vyöhykkeellä. Sinne pääsee bussilla suoraan esimerkiksi itäiseltä Vantaalta ja Östersundomista BC-lipulla.

Tämä on erityisesti Länsi-Espoossa asuville lähes käsittämättömän hyödyllinen vastaus.

Moi! Ostin 4 lippua turhaan nii saanko rahat takaisin 2-3 pv sisällä?

Hei, pahoittelumme sovellushäiriön aiheuttamasta ylimääräisestä vaivasta. Rahojen palautuminen riippuu siitä, mitä kautta lippujen laskutus on tapahtunut. Pankki- tai luottokortille tulleet veloitukset ovat ennen lipun toimitusta katevarauksina, jotka purkautuvat tililtä automaattisesti kahden tunnin kuluttua, jos lippua ei saada toimitettua. Mobiilimaksetut eli puhelinlaskuun tulevat liput hyvitetään normaalisti noin 2-3 päivän kuluessa automaattisesti.

Jos taas kyseessä on muusta kanavasta ostettu HSL-kertalippu ja sinulla on kausilippu ollut sovelluksessa voimassa, niin hyvitämme omissa palvelupisteissämme kertalipun, joka on jouduttu ostamaan häiriön vuoksi. Tätä varten täytyy käydä kausilipun sisältävän sovelluksen ja puhelimen ja ostetun kertalipun kanssa HSL-palvelupisteessä joko Helsingin Rautatientorin tai Itäkeskuksen metroasemilla tai Itä-Pasilan Opastinsillalla. Rautatientori on auki myös lauantaisin 10-15, muut vain arkisin ja joulunpyhinä on poikkeavia aukioloja. Aukiolot löytyvät täältä: www.hsl.fi/asiakaspalvelu

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.