Raitiovaunujen hallivuorot uudistuvat 17.6. alkaen – jatkossa vaunut matkustajien käytössä myös varikolta tultaessa

Raitiovaunujen hallireitit ovat maanantaista 17.6. alkaen matkustajien käytettävissä myös varikolta tultaessa ja vaunujen kulkua voi seurata Reittioppaan linjanäkymästä.

Jatkossa siis vaunun kyytiin voi nousta jo Kustaa Vaasan tiellä Sumatrantien pysäkiltä. Myös toiseen suuntaan vaunujen kyydissä voi matkustaa aina Sumatrantien pysäkille saakka. Aivan Koskelan halliin asti eivät matkustajat uudistuksesta huolimatta kuitenkaan pääse sillä Koskelan hallilla ei ole pysäkkiä, jossa matkustajat voisivat nousta pois. Esimerkiksi Kustaa Vaasan tieltä pääsee jatkossa linjalla 1 Käpylään ja Eiraan tai vaikkapa linjalla 4 Katajanokalle ja Munkkiniemeen. Linjat siis lähtevät jo raitiovaunuhalleilta normaalein määränpääkilvin. Matkustaja tunnistaa poikkeavan reitin kuitenkin raitiovaunujen linjakilpiin lisätyistä kautta eli toisin sanoen via- tiedoista.

 

Muutos näkyy myös linjaliikenteestä kohti hallia suuntaavissa vuoroissa. Esimerkiksi linjan 4 Katajanokalta kohti hallia suuntaavan raitiovaunun määränpää on tähän asti ollut ”4H Ooppera”, sillä tämä on linjan varsinaisen reitin varren viimeinen pysäkki ennen poikkeavalle reitille siirtymistä ”Ei linjalla” -kilvin. Maanantaista 17.6. alkaen linja ajaa koko matkan Katajanokalta Oopperan kautta Koskelan raitiovaunuhallille linjana 4H. Hallille ajavat vuorot tunnistaa edelleen H-kirjaintunnuksesta, sekä niiden reitit vaunun via-kilven tiedoista. Tärkeintä on siis huomioida mitä reittiä kyseinen vaunu ajaa.

Muutoksen yhteydessä valtaosa hallireittien aiemmista päätepysäkeistä, kuten Urheilutalo tai Hattulantie, poistuu lähes kokonaan käytöstä. ”Ei linjalla” –kilvin varustettuja raitiovaunuja voi edelleen nähdä liikenteessä esimerkiksi tapauksissa, joissa vaunu suuntaa lähes suoraan päätepysäkiltä hallille kulkematta edes osaa normaalista reitistään. Yleissääntönä toimii: kun näet määränpään raitiovaunun linjakilvissä, voit nousta vaunun kyytiin.

Hallivuorot löytyvät Reittioppaan linja-näkymästä

Kuva: Hallivuoroilla olevien raitiovaunujen kulkua voi seurata muun muassa Reittioppaan linjanäkymästä

Entisille hallireittien ”Ei linjalla” –kilvin ajettaville osuuksille ei pysäkkiaikatauluihin ja pysäkkien linjakilpiin hallivuoroja merkitä, koska tuolloin pysäkeille tulisivat merkityiksi normaalin linjaliikenteen lisäksi kaikki hallivuorot. Hallivuoroja ajetaan lisäksi vain joitakin vuoroja päivässä, ja ne sijoittuvat pääasiassa aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan. Pysäkkiaikatauluissa lähdöt näkyvät kuitenkin osuudella, jolla linja ajaa normaalia reittiä. Reittioppaalla reititys taas onnistuu, mikäli matka alkaa linjan normaalilla reitillä olevalta pysäkiltä tai linjan lähtöpysäkiltä Sumatrantieltä. Hallireitin varrella olevilta välipysäkeiltä Reittiopas ei ehdota kyytiin nousua, mutta näiltäkin pysäkeiltä kyytiin nouseminen on mahdollista.

 

Hallireittiuudistuksen tavoitteena on selkeyttää raitioliikennettä suuntaan, jossa mahdollisimman suuri osa vaunujen liikenteestä olisi myös matkustajien käytettävissä. Uudistuksen mahdollistaa osaltaan raitioliikenteessä hiljattain käyttöönotetut linjakilpien via-tiedot, joiden avulla uuden käytännön mukaiset reitit on mahdollista havainnollistaa entistä paremmin. Samalla palvelu laajenee ja monipuolistuu sekä tuo Kustaa Vaasan tiellekin säännöllistä, joskin harvaa raitioliikennepalvelua.

Sumatrantien raitiovaunupysäkki keskustan suuntaan

Kuva: Sumatrantien raitiovaunupysäkki keskustan suuntaan

Kommentit

Koskeeko uudistus myös linjaa 5? Sen hallireittejä ei löydy reittioppaasta.

Myös linjalla 5 otetaan matkustajapalvelu halliliikenteessä käyttöön syysliikenteen alusta, jolloin kaikki linjan vuorot ajetaan Töölön hallista.

Kaukoliikenteen bussiin saattaa pyrkiä useampi laivamatkustaja kuin Ylioppilastalolle. Ehdotan hallireitiksi varsin lyhyesti -Mikonkatu-Kaivokatu-Kamppi-Runeberginkatu. Vastakkainen ajosuunta Kaivokadulle saavuttaessa ei haitanne.

Miksei tälläistä uudistusta voisi tulla myöskin Metrolle ,busseille ja lähijunille. Varikolle ja varikolta mennessä ja tullesssa , parantaisi yöllä ja aamulla liikkujia. Parantaisi seudun 24h joukkoliikenteen saatavuutta vuorotyöläisiä.

Hei, kiitos palautteesta ja voin kirjata toiveenne HSL:n palautejärjestelmään. Hallireitit ovat kuitenkin jokaisessa liikennemuodossa hivenen erilaisia. Esimerkiksi bussin osalta varikkoreitit saattavat vaihdella merkittävästi riippuen lähdöstä ja niihin kuulua vaikka bussin tankkaamista jne. Näin ollen  lähtöjen avaaminen matkustajaliikenteelle ja tiedottaminen vuoroista matkustajille olisi varsin hankalaa.

Hieno uudistus. Ilmeisesti linjan 5 hallireitti pysyy jatkossakin matkustajilta suljettuna. Miksi? Helpottaisi, jos linjalle tulevien (Katajanokalle suuntaavien) vaunujen kyytiin pääsisi nousemaan jo esimerkiksi Lasipalatsin pysäkillä. Nyt vaunuissa lukee "Ei linjalla" kunnes ne ovat kääntymässä Kaivokadulle.

Linja 5 tulee myös reitti Ooppera-Lasipalatsi-Rautatieasema matkustajien käyttöön, molempiin suuntiin.

En tällaista linjaa löydä reittioppaasta, vaikka muiden linjojen vastaavuudet sieltä jo löytyvät.

Linjaa 5 suunniteltiin alunperin jätettäväksi hallireittiuudistuksen ulkopuolelle, sillä sen luonne on toimia yhteensovitettuna Katajanokan laivaliikenteeseen. Linjalla 5 otetaan kuitenkin myös matkustajapalvelu halliliikenteessä käyttöön syysliikenteen alusta, jolloin kaikki linjan vuorot ajetaan Töölöstä.

Koskeeko tämä myös töölön hallillle/hallilta lähteviä vuoroja?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.