Vantaan kaupunkipyöräkausi alkaa 17. kesäkuuta

Vantaan kaupunkipyöräpalvelu käynnistyy 17. kesäkuuta. Vantaan palvelulle avataan silloin erillinen rekisteröitymispolku osaksi HSL:n kaupunkipyöräsivustoa osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyorat/vantaa.

Vantaan kaupunkipyörä on kolmivaihteinen peruspyörä, jossa on etukori ja käsijarrut. Pyörän runko on väriltään valkoinen. Vantaan kaupunki toimittaa pyöräasemille kaaritelineet. Jokaiselta asemalta löytyy myös keltaisella kaupunkipyöräsymbolilla merkitty infotaulu, jossa on ohjeita käyttäjälle.Kuvituskuva Vantaan kaupunkipyörästä

”Uudentyyppisen palvelun käyttöönotossa on paljon tekemistä ja se vaatii yhteistyötä monen toimijan kanssa. Kaikkien osapuolten tavoitteena on helppokäyttöinen kaupunkipyöräpalvelu, joka sujuvoittaa niin asukkaiden kuin vierailijoiden liikkumista Vantaalla”, sanoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

”Alkuperäisenä tavoitteena oli ottaa palvelu käyttöön 3.6., mutta viime metreillä jouduimme toteamaan, että kaikki yksityiskohdat eivät valmistu ajoissa. Päätimme ottaa kahden viikon aikalisän varmistaaksemme, että palvelu on kaikilta osin toimiva,” Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Heikki Alkila toteaa.

Vantaan kaupunkipyörien pääyhteistyökumppaniksi Alepa

Vantaan kaupunkipyöräpalvelun pääkumppaniksi saadaan HOK Elannon Alepa-ketju, joka on alusta asti ollut myös Helsingin ja sittemmin Espoon kaupunkipyöräpalvelun kumppanina. Kumppanin rahoituksen avulla kaupunkipyöräpalvelun kustannukset voidaan pitää kohtuullisena sekä kaupungille että palvelun käyttäjille. Kumppanin ilme näkyy sekä pyörissä että pyöräasemilla.

”Iloitsemme suuresti siitä, että Alepa saa olla pääyhteistyökumppanina Vantaan kaupunkipyörissä. Tämän myötä Vantaan, Helsingin ja Espoon katukuvassa liikkuu kesällä peräti 4 450 Alepa-fillaria.  Osuuskauppana meidän keskeisenä tehtävänä on kehittää ja edistää toimialueemme ihmisten palveluja, hyvinvointia sekä arjen mukavuutta. Alepa-fillarit ovat nopea, kaupunkilainen, nuorekas ja ekologinen kulkuväline, ja sopivat siksi meidän brändiimme erinomaisesti”, toteaa Alepan ketjujohtaja Merja Mustonen.

Vantaan kaupunkipyörien avajaisia vietetään 18.6. klo 15.30–18 Myyrmäessä. Ohjelmassa on lyhyitä puheenvuoroja kaupunkipyörien yhteistyökumppaneilta, tarjoilua, arvontoja sekä yllätysesiintyjä. Vantaan pyöriin pääsee tutustumaan jo etukäteen Tikkurilankosken padon purkujuhlassa 3.6. sekä Kivistön karnevaaleissa 9.6.

Koko kausi maksaa ensimmäisenä vuonna 25 euroa

Pyöriä tulee tuhat kappaletta sadalle kaupunkipyöräasemalle. Asemat sijoitetaan keskusta- ja työpaikka-alueille Tikkurilan, Koivukylän ja Aviapoliksen sekä Myyrmäen, Martinlaakson ja Kivistön alueille. Vantaan palvelusta maksetaan oma käyttömaksu, eikä pyöriä voi käyttää ristiin Helsingin ja Espoon järjestelmän kanssa.

Palvelun rakentamisen ja siihen liittyvien viiveiden vuoksi ensimmäinen kausi päästään aloittamaan tänä vuonna vasta juhannusviikolla. Kausi päättyy lokakuun lopussa. Koko kauden hinta on lyhyemmästä kaudesta johtuen 25 euroa. Jatkossa kausi alkaa huhtikuussa, jolloin koko kauden hinnaksi on suunniteltu 30 euroa. Päivän käyttöoikeus maksaa 5 euroa ja viikon 10 euroa. Kuhunkin tuotteeseen sisältyy valitun käyttöoikeuden ajan rajaton määrä korkeintaan 30 minuutin mittaisia matkoja. Yli puolen tunnin yhtäjaksoisesta pyörän käytöstä veloitetaan lisämaksua 1 euro seuraavilta puolituntisilta. Enimmäiskäyttöaika on 5 tuntia.

Koko kauden tuote tulee saataville vain HSL:n kaupunkipyöräsivustolle, päivä- ja viikkotuotteen voi ostaa sekä HSL:n verkkopalvelusta että CityBike Vantaan mobiilisovelluksella. Sovelluksella voi maksaa myös yksittäisestä matkasta minuuttiveloituksella. Matkan hinta muodostuu 1 euron aloitusmaksusta, jonka lisäksi veloitetaan 10 senttiä minuutilta.

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Vantaan kaupunki. Palveluntoimittaja on CityBike Vantaa. HSL vastaa palvelun markkinoinnista ja verkkopalveluista. Clear Channel Suomi vastaa kaupunkipyöriin liittyvästä mainosmediasta sekä kumppanuuksista. Pääkumppanina Vantaan kaupunkipyörissä toimii HOK Elannon Alepa-ketju.

Vantaan kaupunkipyöräasemat

 

Näin käytät Vantaan kaupunkipyöriä

  1. Rekisteröidy

hsl.fi/kaupunkipyorat/vantaa, kun haluat ostaa koko kauden, päivän tai viikon käyttöoikeuden. Jos haluat käyttää HSL-korttia pyörän käyttöönottoon pyöräasemalta, syötä HSL-korttisi numero. Pyörän käyttöönotto onnistuu myös CityBike Vantaan sovelluksella. Huomaathan, että rekisteröityminen Vantaan palveluun avataan HSL:n kaupunkipyöräsivustolla vasta palvelun käynnistyessä.

tai

CityBike Vantaan sovelluksella, kun haluat ostaa päivän tai viikon käyttöoikeuden tai maksaa lyhytaikaisesta pyörän käytöstä minuuttiveloituksella.

  1. Nouda

Näet pyöräasemien sijainnit ja pyörien saatavuuden kaupunkipyöräsivuston asemakartalta, Reittioppaasta ja CityBike Vantaan sovelluksella. Jos olet liittänyt HSL-kortin käyttäjätiliisi, avaa pyörän lukitus näyttämällä ohjaustangon keskellä olevalle kortinlukijalle HSL-korttiasi. Jos käytät CityBike Vantaan sovellusta, avaa sovellus ja skannaa takarenkaan lukkolaitteessa oleva QR-koodi lukituksen avaamiseksi. Vedä lukkosalpa pois pinnojen välistä ja aseta se lukon päällä olevaan koloon matkasi ajaksi.

  1. Aja

Voit ajaa 30 minuuttia kerrallaan ilman lisämaksua. Polje aina pyörätiellä tai ajoradalla. Jalkakäytävällä taluta pyörää.

Tarvittaessa voit taukolukita pyörän matkasi aikana, jos käytät CityBike Vantaan sovellusta. Laita lukitussalpa kiinni pinnojen välistä. Valitse tämän jälkeen sovelluksesta ”Tauko”. Huomaathan, että veloitus ei keskeydy. Saat avattua pyörän lukon valitsemalla sovelluksesta ”Lopeta tauko” ja skannaamalla pyörän lukkolaitteessa olevan QR-koodin.

  1. Palauta

Palauta pyörä mille tahansa Vantaan kaupunkipyöräasemalle. Kiinnitä pyörä vaijerilla telineeseen. Jos telineessä ei ole tilaa, palauta pyörä toisen kaupunkipyörän viereen. Kiepauta vaijeri telineen tai toisen pyörän ympäri ja työnnä lukkosalpa palauttamasi pyörän pinnojen välistä lukkopesään. Lukko piippaa merkiksi palautuksen onnistumisesta. Jos käytät CityBike Vantaan sovellusta, valitse vielä sovelluksesta ”Lopeta matka”. Saat sovelluksen kautta kuittauksen matkan päättymisestä. HSL-kortin käyttäjänä voit tarkistaa matkan päättymisen omasta matkahistoriastasi omalta kaupunkipyöräsivultasi tai CityBike Vantaan sovelluksella.

Näet käyttäjätietosi ja matkahistoriasi koko kauden käyttäjänä kirjautumalla hsl.fi/kaupunkipyörät-sivulle. Jos käytät palvelua CityBike Vantaan sovelluksella, näet tietosi siellä.

Kommentit

Itse artikkelin "vantaan asemat" -kartalla näkyy esim. että Rajatorpan Alepan luona olisi pyöräteline, mutta kartassa, jossa näkyy pyörätelineet ja niiden
reaaliaikainen tilanne, ei näy että olisi pyörästoppia ollenkaan. Jos näitä ei ole vielä rakennettukaan, mistä tilanteen voi tarkastaa mitä asemia puuttuu ja millä aikataululla tulevat?

Miksi Vantaan kaupunkipyörät ovat omana käyttömaksualueenaan kun Helsinki ja Espoo ovat yhtä ja samaa aluetta. Mahdotonta tai kohtuutonta maksuttaa Helsingistä Vantaalla työssäkäyvää ajatellen.

Onko mahdollista laittaa jokaiselle kaupunkipyöräasemalle ohjeet missä sillä pyörällä saa ajaa? Olen ehdottanut asiaa jo muutama vuosi sitten, mutta mitään ei ole tapahtunut eikä taida tapahtua!

Niin Eteläisen Helsingin jalkakäytävät kuin Tikkurilan jalkakäytävät ovat täynnä pyöräilijöitä, on pyörä sitten kaupunkipyörä (kohta myös Tikkurilassa) tai muu pyörä. Meillä jalankulkijoilla on todella vaarallista kävellä jalkakäytävillä. Itse myös pyöräilen, mutta en koskaan jalkakäytävillä.

Ulkomailla pyöräilijät eivät aja jalkakäytävillä vaikka joka puolella ei ole pyöräteitä tai -kaistoja. Kokemusta myös sieltä pyörällä ajaen.

Kaupunkipyörät voisi vaikka poistaa niin johan meidän jalankulkijoiden turvallisuus paranisi!

HSL haluaa kehittää pyörällä ja sähköpotkulaudalla liikkumista, mutta meidät jalankulkijat unohdetaan.

Mitään voivottelua vastaukseksi emme me jalankulkijat tarvitse!

Eli jos akku on loppu puhelimesta, uskaltaako pyörää käyttää ilman sovellusta? Voiko varmistua, että palautus onnistuu ja ei sakkomaksua?

Onko samanlaisia yhteysongelmia, kuin Helsingin järjestelmässä eli joutuu etsimään toisen palautuspisteen, kun palautuspiste ei toimi? Jolloin kiireisen ihmisen ei kannata järjestelmää käyttää, koska vaihtoehtoisen palautuspisteen etsintään menee aikaa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.