HSL hyvittää pitkiä kausilippuja koronaviruksen takia

Hyvitämme asiakkaidemme kausilippuja koronavirusepidemian takia, jos asiakkaalla ei ole tarvetta joukkoliikenteelle. HSL:n hallitus päätti kokouksessaan keskiviikkoiltana valtuuttaa HSL:n toimitusjohtajan päättämään koronan hyvityskäytännöistä seuraavasti.

Hyvitystä saa, jos kausilippu on:

  • ostettu 16.3. tai sitä ennen, ja
  • voimassa 16.4. tai sen jälkeen

HSL-sovellus

HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen lippujen lopettamisesta ei peritä huhtikuussa sanktiomaksua, ja 16.3. jälkeen irtisanotut jatkuvien säästötilausten sanktiomaksut palautetaan toukokuussa.

Kun keskeytät säästötilaustasi sovelluksessasi, sovellus ilmoittaa edelleen, että irtisanomismaksu veloitetaan. Niin ei siis ole, ja voit ilmoituksesta huolimatta keskeyttää säästötilauksesi veloituksetta huhtikuun ajan.

HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen lipun käyttämättömistä päivistä ei kuitenkaan makseta erillistä hyvitystä.

HSL-kortti

HSL-kortille ladatut pidemmät kaudet (kauden alku 16.3. tai aiemmin ja kausi jatkuu 16.4. tai pidemmälle) hyvitetään siltä osin kuin kausi jatkuu 16.4. jälkeen. Hyvityksen saa luopumalla HSL-kortista postittamalla sen HSL:lle toukokuun loppuun mennessä. Myös kortilla oleva arvo hyvitetään.

Jos kuitenkin tarvitset edelleen kausilippua, pidä kausilippusi edelleen normaalisti voimassa.

Ohjeet HSL-kortin postittamiseksi

Kortin palauttamisesta ei peritä käsittelymaksua, ja uuden kortin voi hankkia myöhemmin maksutta.

Alennusta kausilipuista epidemian laannuttua

Aiomme tarjota 50 prosentin alennuksen HSL-sovelluksen ja HSL-kortin 30 vuorokauden kausilipuista syksyllä, kun koronavirusepidemia sallii. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin.

Kysymyksiä ja vastauksia

Mitä käytännössä tarkoittaa kausilippu, joka on ostettu 16.3. tai aikaisemmin, mutta joka on voimassa 16.4. tai sen jälkeen?

Jos olet ostanut kausilipun 16.3. tai sitä ennen, ja se on voimassa vielä 16.4. tai sen jälkeen, saat hyvityksen siltä ajalta, joka on 16.4. tai sen jälkeen.

Tämä koskee myös niitä lippuja, joiden voimassaolo alkaa vasta ostopäivän jälkeen.

Esimerkkejä:

  • Olet ostanut HSL-sovelluksella 30 vuorokauden kausilipun 16.3.-15.4. -> Et saa hyvitystä.
  • Olet ostanut HSL-kortille 13.3. kausilipun, joka on voimassa ostohetkestä 24.4. asti -> Saat hyvityksen ajalta 16.-24.4.
  • Olet ostanut HSL-kortilla 17.3. kausilipun, joka on voimassa ostohetkestä 60 vuorokautta eteenpäin -> Et saa hyvitystä.
  • Olet ostanut HSL-kortille 15.3. kausilipun, joka on voimassa 1.4.-15.5. -> Saat hyvityksen ajalta 16.4.-15.5.
  • Olet ostanut HSL-sovelluksella jatkuvan säästötilauksen lipun, ja haluat katkaista tilauksen -> Sinun ei tarvitse maksaa sanktiomaksua tilauksen irtisanomisesta, jos olet irtisanonut tai irtisanot sen ajanjaksolla 16.3.-30.4.

Miksi hyvityksen saa vain 16.4. jälkeisestä ajasta?

Haluamme tarjota hyvityksen kausilippuihin nimenomaan niille, joille lipun ylimääräinen voimassaolo aiheuttaa kaikkein suurimmat taloudelliset tappiot.

Niille, jotka eivät nyt saa lippuhyvitystä, tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden ostaa kausilippuja puoleen hintaan syksyllä, kun koronavirusepidemia sen mahdollistaa. Samat alennukset ovat toki voimassa muillekin.

Koronavirusepidemia aiheutti koko yhteiskunnassa massiivisen ja yhtäkkisen muutoksen, ja tämä koskee myös HSL:n toimintaa. Tästä syystä olemme myös joutuneet rajaamaan hyvityksiä sen mukaan, miten paljon taloudellisia ja muita resursseja meillä on käytettävissämme. Olemme kuitenkin pyrkineet löytämään asiaan mahdollisimman oikeudenmukaisen ratkaisun. Meillä ei valitettavasti ole kapasiteettia käsitellä kaikkien 16.3. voimassa olleiden kausien hyvittämistä, sillä työ on manuaalista.

Joukkoliikenne on toiminut joitakin harvennuksia lukuun ottamatta melko normaalisti koko ajan. Matkustajamäärät ovat vähentyneet noin 70 prosenttia normaalitasosta, joten osalla asiakkaista on edelleen välttämätöntä tarvetta liikkumiseen. Noin 330 000 henkilöllä oli HSL:n kausilippu 16. maaliskuuta.

HSL:n korttijärjestelmä ei myöskään mahdollista korttien massakäsittelyä taustajärjestelmässä siten, että pystyimme kätevästi saamaan tiedon kunkin henkilön kortilla jäljellä olevasta kaudesta ja yhdistämään tiedon pankkitilinumeroon. Tästä syystä myöskään kausien siirtäminen myöhemmälle ajalle ei ole teknisesti mahdollista.

Miksi HSL-kortista pitää luopua, jotta saa hyvityksen? Miksi kortti pitää postittaa?

Jotta kortilla olevat rahat voidaan hyvittää takaisin asiakkaalle, asian käsittelyyn tarvitaan fyysistä korttia. Normaalitilanteessa asia hoidettaisiin palvelupisteellä, mutta koronavirustilanteen takia tämä ei ole mahdollista. Tästä syystä HSL-kortilla olevasta kaudesta hyvityksen saadakseen se tulee postittaa HSL:lle. Tästä ohjeistamme tarkemmin lähiaikoina.

Jos nyt luovun HSL-kortista ja haluan hankkia myöhemmin uuden, maksaako se?

Ei. Saat uuden HSL-kortin myöhemmin maksutta, jos luovut siitä nyt. HSL-sovelluksen voi saada käyttöönsä maksutta niin nyt kuin tulevaisuudessakin, myös normaalitilanteessa.

Kommentit

Riittääkö, että postittaa HSL-kortin ja hyvityslomakkeen viimeistään toukokuun viimeisenä arkipäivänä eli pe 29.5.?

Vai pitääkö niiden olla perillä viimeistään pe 29.5.? Ja mikä tässä tapauksessa olisi viimeinen mahdollinen postituspäivä?

Sivuillanne ohjeistetaan seuraavasti jatkuvan säästötilauksen kohdalla:

Seuraava 30 päivän jaksoa koskeva veloitus tehdään maksukortiltasi kaksi vuorokautta ennen edellisen 30 päivän jakson päättymistä. Niinpä jos haluat lopettaa jatkuvan tilauksen, se pitää tehdä ennen seuraavaa veloitusta eli viimeistään kaksi vuorokautta ennen jakson päättymistä.

Tuohon luottaen olin tekemässä tilauksen lopetusta huhtikuun aikana, koska jakso on päättymässä 5.5. Vaan tänään (29.4.) tuli tieto että maksu on veloitettu luottokortilta. Missä toiminnossa on nyt virhe vai enkö ole ymmärtänyt jotain?

Ohjeet HSL-sovelluksen jatkuvalla tilauksella ostettujen kausilippujen irtisanomiseen löytyvät käyttöehdoista (https://www.hsl.fi/sovellus/lippujen_kayttoehdot_matkustusehdot) kohdista 7 (jatkuva tilaus) ja 8 (jatkuva säästötilaus). Jatkuvan tilauksen veloitus tehdään 2 vuorokautta ennen jakson päättymistä ja jatkuvan säästötilauksen veloitus 7 vuorokautta ennen. Eli jos sinulla on jatkuva säästötilaus, tilaus pitää lopettaa 7 vuorokautta ennen. 

HSL ohjeistaa lähettämään lomakkeen, joka sisältää hyvitystä vaativan henkilön nimen, sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, kotiosoitteen ja pankkitilin numeron sekä matkakortin HSL:n asiakaspalveluun osoitteella :
HSL Asiakaspalvelut/Hyvitykset
Info: TYLI
Tunnus: 501 8244
00003 VASTAUSLÄHETYS

Hirvittää lähettää kortti ja indentiteettivarkauteen riittävät henkilötiedot sekä pankkitilin numero postissa kuoressa, jonka osoitteesta jo näkee, mistä on kysymys.
Eikö HSL:n asiakaspalvelupisteiden yhteyteen voisi sijoittaa postilaatikon, johon kortin ja lomakkeen voisi toimittaa suljetussa kuoressa tai täyttää hakemuksen verkossa ja postittaa vain pelkän kortin? Näin tietoa pankkitilistä ei tarvitsisi lähettää yhdessä henkilötietojen kanssa.

Uskomattomantatoimintaa HSL:tä:

1) On aivan epäreilua, että korteille ladatusta ajasta ei hyvitetä jo 16.3 alkaen, vaan vasta 16.4. alkaen. Ahne monopoli riistää surutta ihmisiä tilanteessa mikä on saattanut todella monet suureen hätään.
2) Teillä on kaikki tiedot paitsi tilinumero https://kortti.hsl.fi palvelusssa. Mihin tarvitaan tätä tulosta-word-dokumentti-täytä-kentät-allekirjoita-mene-postiin-osta-kirjekuori-lähetä-kirjekuori-ja-kortti-mene-HSL-toimistoon-hae-uusi-kortti rumbaa? Tämähän on aivan järjetöntä puuhaa. Eikö tässä riittäisi tilinumeron lähettäminen kortti.fi palvelussa ja korvaus sitä kautta. Miksi hävittää vanhaa korttia ollenkaan?

Ottakaa HSL nyt hyvät ihmiset avuksi joku joka ymmärtää ATK:ta.

miksi säästötilaus veloitta viikko aikasemmin.
Veloitettu 31.03.2020 04:39 Kausilippu – Jatkuva säästötilaus
Voimassa vasta huomisesta : 07.04.2020 00:00 – 07.05.2020 04:30 ja silti

Pojallani on kautta kortissa 5.3-5.6. Jos postitamme kortin teille toukokuun lopussa, miten hän matkustaa ajan 15.5-5.6. Saako hyvityksen koko kaudesta 16.3-5.6, jos palautamme kortin. Sitten hän tarvitsee heti uuden kortin tilalle. Pitääkö se itse ostaa tai saako sen HSL:n palvelupisteestä ilmaiseksi? Tai voiko jo ladatun kauden siirtää toiseen korttiin?

HSL:n toiminta on edelleen epäoikeudenmukaista ja syrjivää. Kyllä myös niille, joilla on käyttämätöntä kautta aikavälillä 17.3.-15.4. pitää palauttaa rahat tavalla tai toisella. Samalla hetkellä kun kausilipuista tullaan antamaan 50% alennuksia kaikille, käyttämätöntä aikavälin 17.3.-15.4. kautta vastaava määrä uutta kautta pitää lisätä kortille ilmaiseksi. Hyvitettävä kausi näkyy kortilla ja sitä vastaavat päivät tulee voida ostaa toimipisteestä 0 eurolla. Pitäisi olla mahdollista toteuttaa myös kankeassa järjestelmässä.

Vähän on ohjeisttus heikkoa. Peruin jatkuvalla tilauksella olevan tilaukseni eilen mobiilisovelluksella.
Sähköpostiini sain viestin "Kausilippusi jatkuva tilaus on lopetettu. Kausilippusi on voimassa vielä 03.05.2020 asti"
Mutta mitä sanoo HSL:n sovellus "Kausilippu voimassa 3.4.2020" asti.
Kumpikohan on oikea tieto?

Minulla jatkuvasäästötilaus velotti 1.4.2020 seuraavan kauden 8.4.2020-07.5.2020.
Tänään 3.4.2020 peruin tilauksen, ja sovellus näyttää lipun voimassa olon päättyvän 7.4.2020 Mutta sähköpostissa tulleessa vahvistuksessa sanottiin loppuvan 7.5.2020.

Mielelläni tuon huhtikuun summan ottaisin palautuksena takaisin, koska en tule liikkumaan julkisilla 8.4.2020-07.5.2020. välillä kuitenkaan kertaakaan.

HSL Sovellus "16.3. jälkeen maksetut sanktiomaksut palautetaan toukokuussa." Kun irtisanon nyt vuoden sopimuksen, tuleeko minulle sanktiomaksu, joka pitää maksaa ja tämä raha palautetaan takaisin toukokuussa?

Jos perut tilauksen huhtikuun aikana, sanktiomaksua ei tarvitse maksaa.

Eli, kun palautan lipun saadakseni korvauksen minun on haettava heti uusi kortti jotta en joudu maksamaan kertamaksua liikkuessani? Ja siirretäänkö kortissa oleva arvo ja voimassa oleva kausi uuteen lippuun?

Voit hankkia uuden HSL-kortin maksutta sen jälkeen, kun hyvityshakemuksesi on käsitelty - siihen kuluu arviolta noin 2-4 viikkoa. Jos tarvitset edelleen HSL-korttia liikkumiseen, suosittelemme pitämään sen käytössä ja voimassa. Jos taas päätät palauttaa kortin, lipun voi hankkia myös vaihtoehtoisella tavalla: automaatista tai HSL-sovelluksesta, joissa hinta on sama kuin HSL-kortin arvolla. Voit hankkia kertalippuja myös myyntipisteistä, jotka voivat kortin hinnan lisäksi veloittaa oman palvelumaksunsa.

HSL ei voi oikeudenmukaisesti kutsua ”uskollisiksi” asiakkaikseen vain niitä, jotka ostavat pitkää kautta! Uskollinen on se, joka maksaa esim. kuukauden kerrallaan — korkeammalla hinnalla! Hehän niitä tukijoita ovat!
Jokaisen kuuluu saada käyttämättömästä lipun loppuajasta hyvitys bonuksena, jonka voi käyttää seuraavaa lippua ostaessa, päiviin katsomatta. Se on oikein kaikkien kannalta.

Pahoittelemme huonoa sanavalintaa - olemme korjanneet tuota kohtaa tekstissä. Lippujen hyvityskäytännöissä on jouduttu käytännön syistä tekemään tällainen kompromissi, mutta korvauksena menetyksistä tarjoamme 30 vuorokauden kausilipun puoleen hintaan kaikille sitten, kun koronatilanne sen sallii.

Hienoa, että HSL lopulta suostui tähän, vaikkakin vasta julkisuuden iskettyä naamalle liian pahasti pakon edessä.

Kun tämä on niin vaikeaa, silti sanoisin suosituksenani jokaiselle, että pitkän kauden ostaminen matkalippuun on huono valinta. Siinä voi käydä juuri noin, että osa kaudesta jää käyttämättä monestakin eri syystä normaaliaikoinakin. Ja kestotilauksista kuin pitkästä kaudestakin eroon pääseminen on yhtäaikaa vaikeaa sekä kallista.

Kaikkihan on aina mahdollista - etenkin sen tämä koronavirusepidemia on osoittanut. Tätä emme mekään osanneet ennakoida. Jatkuva säästötilaus on edelleen edullisin tapa käyttää joukkoliikennettä, jos sitä tarvii vaikkapa vuoden aikana yhtä kuukautta lukuun ottamatta koko ajan. Ihan kaikkea elämässä ei kuitenkaan voi ennakoida. Olemme kuitenkin halunneet tuoda tällaisen edullisemman matkustusvaihtoehdon tarjolle.

Hei, Irtisanoin jo tilaukseni, sillä en ole käyttänyt lippuani 16.3 jälkeen, viimeinen voimassaolopäivä on 5.4. Onko niin etten voi peruuttaa lipun peruutusta ja joudun vielä maksamaan 40e peruutuksesta ja en saa hyvitystä. Minulla on säästölippu.

Hei, Irtisanoin jo tilaukseni, sillä en ole käyttänyt lippuani 16.3 jälkeen, viimeinen voimassaolopäivä on 5.4. Onko niin etten voi peruuttaa lipun peruutusta ja joudun vielä maksamaan 40e peruutuksesta ja en saa hyvitystä. Minulla on säästölippu.

Hei, Irtisanoin jo tilaukseni, sillä en ole käyttänyt lippuani 16.3 jälkeen, viimeinen voimassaolopäivä on 5.4. Onko niin etten voi peruuttaa lipun peruutusta ja joudun vielä maksamaan 40e peruutuksesta ja en saa hyvitystä. Minulla on säästölippu.

Jos olet peruuttanut lippusi 16.3. tai sen jälkeen, saat peruutusmaksusta rahat takaisin.

Miksi pitää lähettää matkakortti teille? Luulisi sähköisen hyvityshakemuksen tilinumeron ja ostokuitin kera riittävän. Tehän pystytte tiedostoistanne tarkastamaan hakemuksen paikkansapitävyyden, eikä työmäärä kortin tarkastamiseen ja uusimiseen ole varmaan suurempi. Vai halutaanko tästä tehdä tarkoituksella hankalaa?

Voihan kadonneenkin kortin sulkea.

En ymmärtääkseni viitannut mitenkään kortin katoamiseen. En vaan ymmärrä mitä järkeä on lähettää hyvitystä varten vanha kortti HSL:lle ja hankkia uusi sen tilalle. Jonkinlainen kustannuserä se on korttien uusiminenkin.

Kiitos HSL:lle yrittää edes jotain tässä tilanteessa. Olen oikeutettu saamaan hieman takaisin jo maksamastani kaudesta. Kortillani on kuitenkin huomattava summa arvoa kauden lisäksi. Todellakin arveluttaa jättää käteiseen verrattava kortti Suomen Postin huomaan. Minimissään selkeä vahvistus siitä, että kortista luopuessa myös siellä sisällä oleva arvo korvataan JA mahdollisuus viedä kortti itse jonnekin laatikkoon tai vast, ilman että se on jätettävä Suomen Postin hukattavaksi.

Jos hakija on oikeutettu hyvitykseen, silloin myös kortilla oleva arvo korvataan hakijan pankkitilille.

No tämähän oli hienosti tiedotettu. Koska tästä ei tullut viestiä esimerkiksi sähköpostilla tai sovelluksessa, uusiutui lippuni automaattisesti 2.4.
Joudunko nyt tappelemaan myös tämän kauden hyvityksestä, koska ette tiedottaneet asiasta kunnolla?

Olemme pahoillamme tilanteesta. Asia julkaistiin vasta HSL:n hallituksen kokouksen jälkeen 1. huhtikuuta illalla, mutta olemme pahoillamme, että se jäi näkymättä sovelluksessasi heti eilen. Pyrimme kaikin keinoin parantamaan jatkossa.

Olen ostanut HSL-kortille helmikuussa kausilipun, joka on voimassa 10.4. asti. Viimeinen työntäväni oli 14.3. Saanko hyvityksen?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.