Matkalippujen tarkastajan terveiset: osta mobiililippusi ajoissa

Matkalippujen ostaminen puhelimella kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Useimmilla meistä on aina puhelin mukanaan, joten mobiililipun saa helposti ja nopeasti, vaikka automaatteja tai kioskeja ei olisi lähistöllä.

Matkalippujen tarkastaja Pirjo Kangasmäki muistuttaa mobiililippua koskevista yhteisistä pelisäännöistä, jotka helpottavat sekä asiakkaittemme matkantekoa että tarkastajien työtä. Tärkein on se, että mobiililippu täytyy ostaa ajoissa. 

"Lipun pitää olla saapunut puhelimeen ennen kuin nouset sisään bussiin, lähijunaan tai ratikkaan. Metrossa ja Suomenlinnan lautalla lipun pitää olla puhelimessa ennen kuin astut laiturialueelle", Pirjo kertaa perusasiat.

"Valtaosin lippujen hankkiminen sujuu ongelmitta. Joskus käy kuitenkin niin, että matkustaja ostaa lipun vasta nähdessään tarkastajat ja siitä seuraa yleensä tarkastusmaksu." 

"Yleisin selitys liian myöhään ostetulle lipulle on kiire. Neuvoisin ostamaan lipun mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Lipuillamme on pitkät voimassaoloajat. Ja vaikka lippusi menisi umpeen, kun olet liikennevälineessä, voit kulkea samalla lipulla matkasi loppuun." 

"Jos olet ostanut mobiililipun, sinun täytyy pystyä näyttämään lippu koko matkan ajan. Akun täytyy riittää ja puhelimen näytön on oltava siinä kunnossa, että pystymme lukemaan lipun laitteellamme. Kausilippujen kanssa voit tehdä niin, että jos emme pysty lippua syystä tai toisesta puhelimesta lukemaan, voi käydä kumoamassa maksun jälkeenpäin tarkastusmaksutoimistossamme.”  

Pirjo muistuttaa myös siitä, että mobiilikausilippu on aina henkilökohtainen. ”Et voi luovuttaa sitä esimerkiksi puolisosi käyttöön etkä vastaavasti matkustaa kenenkään toisen lipulla.” 

Lippujen tarkastaminen on työtä yhteiseksi hyväksi

Matkalippujen tarkastajan työ vaatii pelisilmää ja kykyä lukea erilaisia tilanteita. "Joskus tulee tilanteita, että asiakas ei pysty ostamaan lippua vaikkapa muistisairautensa takia. Silloin emme kirjoita tarkastusmaksua, vaan koitamme myydä hänelle lipun. Tarkastusmaksulakiin on kirjattu kymmenes pykälä, jonka nojalla maksu voidaan jättää kirjoittamatta".

Miksi lippuja sitten ylipäänsä tarkastetaan? "Me tarkastajat teemme työtämme sitä suurta enemmistöä varten, joka ostaa lippunsa tunnollisesti. Saamatta jäävät lipputulot tekevät ison loven joukkoliikenteen rahoihin”, Pirjo vastaa.   

Viime vuosina liputtomuus on aiheuttanut meille noin kymmenen miljoonan euron menetykset vuosittain. ”Jos kaikki ostaisivat lipun, rahaa olisi enemmän käytössä joukkoliikenteen kehittämiseen. Se tarkoittaisi entistä parempia palveluja ja mahdollisesti myös edullisempia lippuja. Tarkastaminen on työtä yhteiseen kassaan.”  

Pirjo on työskennellyt matkalippujen tarkastajana vuoden 2017 alusta lähtien. "Yllätyin siitä, miten paljon muutakin työ pitää sisällään kuin vain lippujen tarkastamista. Soitamme apua sairaskohtauksen saaneelle, poimimme löytötavaroita talteen ja toimitamme eksyneitä ja muistisairaita poliisin huomaan. Jopa karanneita koiria on poimittu talteen liikenteen seasta. Nämä vain ihan muutamia juttuja mainitakseni".

"Meiltä myös kysytään päivittäin reiteistä ja aikatauluista, ja neuvomme mielellämme. Kun minulta kysytään, olenko asiakaspalvelutyössä, vastaan ehdottomasti kyllä".   

Lue lisää mobiililipusta