HSL-alueella asuvista työssäkäyvistä 61 % tekisi mieluiten hybridityötä ja 76 % toivoisi tukea työmatkoihin

Lähi- vai etätyö? Kysymys on väärä.

Tuore tutkimuksemme osoittaa, että suurin osa HSL-alueen työssäkäyvistä valitsisi mieluiten molemmat. Tulevaisuuden työ perustuu joustavaan hybridimalliin, ei vastakkainasetteluun.

Työntekopaikkaan, työmatkoihin ja liikkumisen tukemiseen kohdistuvat odotukset ovat muuttuneet. Nyt on oikea hetki muodostaa hybridityön malli, joka tekee arjesta sujuvaa ja mielekästä niin työnantajalle kuin työntekijällekin.

Graafi joka kuvaa etä- ja lähityön painotusta ikäryhmittäin

61 % HSL-alueella asuvista työssäkäyvistä tekisi mieluiten hybridityötä, jossa yhdistyvät lähi- ja etätyö

Tulosten perusteella on selvää, että polarisoituneen joko-tai väittelyn aika on ohi. Vain 15 % vastaajista kertoi tekevänsä mieluiten täyttä etätyötä: loput 85 % suhtautuu myönteisesti joko täyteen tai osittaiseen lähityöhön.

Graafi joka kuvaa missä määrin työntekijä voi itse vaikuttaa siihen missä työskentelee

72 % vastaajista kertoi, että työnantaja edellyttää vähimmäismäärää lähityölle

35 %:ssa tapauksista työnantaja on määritellyt vähimmäismäärän lähipäiviä tai tietyt kiinteät lähipäivät. 37 prosenttia on tapauksia, joissa työntekijä ei voi vaikuttaa lainkaan työskentelypaikkaan. Jäljelle jäävät 28 % vastaajista voivat päättää itse työskentelypaikastaan.

Graafi joka kuvaa miten vastaajat kulkevat työmatkansa

63 % vastaajista käyttää joukkoliikennettä työmatkoihinsa, mikä tekee siitä pääkaupunkiseudun suosituimman työmatkaliikkumisen muodon

Joukkoliikenne on helppo, edullinen, ja osalle ainoa vaihtoehto. 70 % on sitä mieltä, että joukkoliikenteen käyttö työmatkoilla on tärkeä valinta ympäristön puolesta. Lähi-, etä- ja hybridityön suosio on sama autoilevien ja ei-autoilevien vastaajien keskuudessa, joten liikkumismuodon tukemisella on merkittävä rooli hybridityön yhtälössä.

Graafi joka kuvaa vastauksia väitteeseen Työnantajien pitäisi tarjota työntekijöilleen työmatkaetua

76 % vastaajista on sitä mieltä, että työnantajien pitäisi tarjota työntekijöilleen työmatkaetua

Tulokset osoittavat, että työmatkaedun tarjoaminen on välitön keino innostaa varsinkin hybridityön suosijoita tekemään enemmän lähityötä. Vaikka työmatkaetu on vastaajien keskuudessa kolmanneksi suosituin etu, vain joka neljäs työnantaja kannustaa joukkoliikenteen käyttöön työmatkoilla.

Graafi joka kuvaa arvostusta työmatkaetua kohtaan

82 % arvostaa sitä, että työnantaja tarjoaa työmatkaedun

Työmatkaliikkumisen tukeminen edistää tutkimuksen mukaan positiivista työnantajamielikuvaa ja sitouttaa ihmisiä organisaatioon. Työmatkaedun tarjoaminen on tulosten perusteella erottautumiskeino, joka voi monessa tapauksessa varmistaa hybridimallin mielekkyyden työntekijälle.

Osa 1: Tulevaisuuden hybridityön lähtökohdat

  • Kuinka paljon HSL-alueen työntekijät tekevät lähi-, hybridi- ja etätyötä?
  • Millaisia odotuksia työnantajilla on lähityön suhteen?
  • Miten työntekijät suhtautuvat työnteon eri muotoihin?

Yleiskuva

Tutkimuksen selkein johtopäätös on se, että tulevaisuuden työ on monipaikkaista niissä tapauksissa, joissa työtehtävät eivät edellytä kokoaikaista läsnäoloa.

Työntekijöiden ja työnantajien välisten odotusten yhteensovittaminen on tärkeä hybridityön sujuvuutta ja mielekkyyttä määrittävä seikka. Jokaisella organisaatiolla on näihin omanlaisensa lähtökohdat ja reunaehdot.

Suuri osa työntekijöistä suhtautuu myönteisesti lähityöhön, mutta vuosien varrella vakiintuneet käytännöt eivät muutu itsestään. 

Keskeiset tulokset

Hybridityö on yleisesti ottaen mieluisin tapa työskennellä. Vain 15 % vastaajista tekisi mieluiten pelkkää etätyötä, mikä tarkoittaa, että selvä enemmistö (85 %) haluaa käydä työpaikalla vähintään silloin tällöin. 

35 % työnantajista on määritellyt kiinteät lähityöpäivät tai vähimmäismäärän lähityölle. Kaiken kaikkiaan 72 prosentilla vastaajista on rajallinen mahdollisuus vaikuttaa työskentelypaikkaansa.

Graafi joka kuvaa etä- ja lähityön painotusta ikäryhmittäin

61 % vastaajista tekisi mieluiten hybridityötä

  • Vain 15 % tekisi mieluiten pelkkää etätyötä
  • Lähityö on mieluisin valinta joka neljännelle
  • Alle kolmekymppiset suosivat hybridityötä eniten
Graafi joka kuvaa missä määrin työntekijä voi itse vaikuttaa siihen missä työskentelee

72 %:lla vastaajista on rajallinen mahdollisuus valita työntekopaikkansa

  • 28 % voi itse päättää täysin työskentelypaikastaan
  • Joka neljännen vastaajan työnantaja on määritellyt joustavan vähimmäismäärän lähityöpäiviä
  • Yhdessä kymmenestä tapauksesta työnantaja on määritellyt tietyt kiinteät lähipäivät
  • 37 % vastaajista ei voi vaikuttaa lainkaan työskentelypaikkaansa

Osa 2: Työmatkaliikkumisen tottumukset

  • Mitä työmatkaliikkumisen muotoja HSL-alueen työssäkäyvät suosivat?
  • Millaisia asioita työntekijät arvostavat autoilussa ja joukkoliikenteessä?
  • Mikä on kulkumuodon ja työmatkan yhteys lähi-, hybridi-, ja etätyön suosioon?

Yleiskuva

Työmatkat ja niihin käytetyt liikkumismuodot ovat keskeisiä muuttujia hybridityön yhtälössä. Joukkoliikenne ja henkilöauto ovat tutkimuksemme perusteella kaksi suosituinta työmatkaliikkumisen muotoa HSL-alueella.

Kummassakin on työmatkaliikkujan kannalta puolensa. Erityisesti nopeus, helppous ja edullisuus korostuvat asioina, jotka määrittävät kulkumuodon valintaa. 

Työnantajan näkökulmasta ei ole yhdentekevää, millä ihmiset suhaavat töihin. Kokonaisuudessa täytyy huomioida esimerkiksi parkkipaikat, liikkumisen päästöt ja arkiliikunnan vaikutus hyvinvointiin.

Keskeiset tulokset

Joukkoliikenne on suosituin (63 %) ja henkilöauto toiseksi suosituin (54 %) työmatkaliikkumisen muoto. Lähi-, hybridi- ja etätyön suosio on sama autoilevien ja ei-autoilevien vastaajien keskuudessa.

Henkilöauton käyttäjät ovat sitoutuneimpia liikkumismuotoonsa. 70 % on sitä mieltä, että joukkoliikenteen käyttö työmatkoilla on tärkeä valinta ympäristön puolesta. Nopeus, helppous ja edullisuus ovat tärkeimmät valintaan vaikuttavat kriteerit, joskin aina kaikki vaihtoehdot eivät ole mahdollisia.

Graafi joka kuvaa etä- ja lähityön painotusta autoilevien ja ei autoilevien välillä

Autoilu ei määritä suhtautumista työnteon eri muotoihin

  • Hybridityö on suosituin vaihtoehto (61 %) sekä autoilevien että ei-autoilevien joukossa
  • Myös lähi- ja etätyön suosio on lähes identtinen molemmissa ryhmissä
Graafi joka kuvaa työmatkan pituuden vaikutusta lähi- ja etätyöhön

Hybridityön suosio on korkeimmillaan, kun työmatkan pituus on 3-10 kilometriä yhteen suuntaan

  • Kaksi kolmasosaa näistä vastaajista tekisi mieluiten hybridityötä
  • Hybridityö on mieluisin vaihtoehto riippumatta työmatkan pituudesta

Osa 3: Työmatkaliikkumisen tukeminen ja työmatkaetu

  • Millaisia odotuksia työntekijöillä on työnantajaa kohtaan?
  • Kuinka yleistä työmatkaliikkumisen tukeminen on HSL-alueella?
  • Mitä työnantaja voi saavuttaa tukemalla työmatkaliikkumista?

Yleiskuva

Tutkimuksen perusteella on selvää, että työnantaja voi kaventaa kuilua hybridityöhön liittyvien odotusten välillä tukemalla työmatkaliikkumista.

Lähityö on mieluinen työn tekemisen muoto, mutta työmatkaliikkumisen rasitteet nostavat kynnystä lähteä varsinaiselle työpaikalle useammin. Kynnyksen madaltamisessa työntekijöiden katseet kohdistuvat työnantajaan.

Työntekijät arvostavat työmatkaetua. Sillä on suora vaikutus työnantajamielikuvaan ja sitoutumiseen. Tämän takana on työmatkaedun tuoma reiluuden tunne varsinkin silloin, kun työnantaja on määrittänyt lähityöpäiville vähimmäismäärän.

Keskeiset tulokset

75 % etätyötä suosivista on sitä mieltä, että työnantajan pitäisi tarjota työmatkaetua silloin, kun lähityöpäiville on määritelty vähimmäismäärä. 82 % kaikista vastaajista arvostaa sitä, että työnantaja tarjoaa työmatkaedun.

Samalla 59 % vastaajista kertoo, ettei työnantaja kannusta mihinkään tiettyyn liikkumismuotoon. 79 % kokee, että työmatkaetu on työnantajalle hyvä tapa osoittaa vastuullisuutta. 

Graafi joka kuvaa työntekijöiden suhtautumista työmatkan taloudelliseen tukemiseen silloin kun lähityöpäiville on määritelty vähimmäismäärä

76 % on sitä mieltä, että työnantajien pitäisi tarjota työntekijöille työmatkaetua

  • 38 % etätyötä suosivista on täysin sitä mieltä, että työnantajan pitäisi tarjota työmatkaetu silloin, kun lähityölle on määritelty vähimmäismäärä
  • Suurimmat odotukset työmatkojen taloudellista tukea kohtaan ovat nuorilla, joukkoliikennettä melko usein käyttävillä, yli 250 henkilön organisaatioissa työskentelevillä sekä niillä, joiden työmatka kestää lähes tunnin
Graafi joka kuvaa mitä etuja työnantaja tarjoaa vastaajalle

HSL työmatkaetu on kolmanneksi suosituin henkilöstöetu kulttuuri- ja liikunta- sekä lounasedun jälkeen

  • 82 % vastaajista arvostaa sitä, että työnantaja tarjoaa työmatkaedun
  • 79 % kokee, että työmatkaetu on työnantajalle hyvä tapa osoittaa vastuullisuutta

Työmatkaliikkumisen tukeminen on varteenotettava tapa...

Nostaa arvostusta työnantajaa kohtaan

Parantaa työnantajamielikuvaa ja kasvattaa sitoutumista

Madaltaa lähityön kynnystä, mikä ruokkii yhteisöllisyyttä

Tutkimuksesta

Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä hybridityöhön kohdistuvista odotuksista ja asenteista, työmatkaliikkumisesta ja työmatkaedusta HSL-alueella. 

Pyrimme tuottamaan alueen työnantajille hyödyllistä tietoa omien työskentelymallien kehittämiseen ja työntekijöiden sitouttamiseen.

1 120 vastaajaa

1063 heistä vastasi koko kyselyyn.

Helmikuu 2025

Tiedonkeruu toteutettiin Norstat Finlandin paneelissa 7.-12.2.2025.

+/- 3 %

Tutkimuksen virhemarginaali koko vastaajajoukolle.

30-39 vuotta

29 % vastaajista kuuluu tähän ikäryhmään. Loput vastaajat jakautuvat tasaisesti 18 ja 69 ikävuoden välille.

Sukupuoli

50 % vastaajista ilmoitti olevansa miessukupuolisia ja 49 % naissukupuolisia. 1 % ilmoitti muun sukupuolen.

2 500 - 4 500 euroa

Lähes puolet (46 %) vastaajista kuuluu tähän tuloluokkaan.

Organisaatiot

Vastaajista 48 % työskentelee yli 250 henkilöä työllistävissä organisaatioissa. 33 % edustaa 10-249 hengen organisaatioita.

Toimialat

Eniten vastauksia kerättiin sosiaali- ja terveys-, teknologia- ja IT- sekä kaupan alalta.

Kumppanit

Tutkimuksen toteutti nSight.

Kysy lisää

Median tiedustelut osoitteeseen viestinta@hsl.fi. Jos haluat keskustella tulosten merkityksestä organisaatiosi kannalta, ota yhteyttä yritysmyynti@hsl.fi.