9. blogi: Toteutukseen menevä bussilinjasto

Olemme edenneet Kehä I:n bussilinjatarkastelussa siihen pisteeseen, että olemme päättääneet liikkumis- ja linjastoehdotuskyselyiden sekä muun lähtötiedon pohjalta viedä toteutukseen linjastoehdotus A:n mukaisen bussilinjaston.

Nykytilaan nähden linjastoehdotus A:ssa esitetyt muutokset ovat pienempiä kuin vaihtoehtona olleessa linjastoehdotus B:ssä. A:ssa lisäämme viikonloppuliikennettä linjalle 54 sekä pidennetään linjan liikennöintiaikoja arki-iltaisin.

Bussilinjojen muutokset toteutuvat linjojen uuden sopimuksen astuessa voimaan aikaisintaan elokuussa 2025.

: Linjojen 54 ja 553 reitit säilyvät ennallaan ja reitit voi tarkistaa reittioppaasta. Syksyllä 2023 liikennöinnin aloittava linja 523 säilyy aikaisemmin päätetyn mukaisella reitillä. Linja 523 Westendinasema - Tapiola - Kehä I - Leppävaara reittiä Westendinkatu - Etelätuulentie - Merituulentie - Tapiolantie - Kehä I
Kehä I:n linjastotarkastelun toteutukseen vietävä linjasto.

Miksi päädyimme linjastoehdotus A:han?

Keräsimme asukkaiden näkemyksiä ja mielipiteitä linjastovaihtoehdoista erillisellä kyselyllä maaliskuun aikana. Tulokset on esitelty Kehä I:n bussilinjatarkastelun aiemmassa blogipostauksessa täällä.

 

Päätökseen toteutukseen vietävästä linjastoratkaisusta vaikutti ehdotuskyselyn lisäksi aiempien linjastosuunnitelmien yhteydessä saamamme palautteet sekä tämän tarkastelun yhteydessä toteutettu liikkumiskysely, asukastyöpajat, matkapäiväkirjatutkimus, muu osallisuustyö sekä liikennemallianalyysi.

 

Alle on koottu perustelut toteutukseen vietävän linjaston valinnalle.

 

  • Ehdotus A sai linjastoehdotuskyselyssä hieman korkeamman keskiarvosanan kuin B (3,06 vs. 2,85)
  • Joukkoliikennettä Kehä I:llä nykyisin käyttävät kannattivat ehdotusta A.
  • A:ssa joukkoliikenteen palvelutaso ei arkisin muuttuisi ja linjan 54 viikonloppuliikenne parantaisi joukkoliikennepalvelua linjan palvelualueella
  • Ehdotus B vähentäisi kyselyn perusteella joukkoliikenteen käyttöä enemmän kuin ehdotus A. 
  • Kehälinjan eli ehdotuksen B potentiaalia joukkoliikenteen käytön ja lipputulojen kasvattamiseen ei pystytty vielä todentamaan riittävällä tasolla.
  • Linjastoehdotus B:n joukkoliikenteen palvelutasoa heikentävät vaikutukset kohdistuisivat ensisijaisesti Kehä I:llä nykyisin joukkoliikennettä käyttäviin. B heikentäisi joukkoliikenteen palvelutasoa etenkin Pitäjänmäen, Valimon ja Lassilan alueilla sekä em. alueiden ja Kehä I:n itäpään välillä tehtävillä matkoilla.
  • Liikennemallianalyysin perusteella linjastoehdotus B lisäisi joukkoliikenteen käyttöä hieman enemmän kuin ehdotus A. Liikennemalli ei kuitenkaan osaa huomioida myös asiakasymmärryksessä korostuneita Kehä I:n liikenneympäristön erityispiirteitä, kuten liikenteen melua, pysäkkiympäristöjen epämiellyttävyyttä ja kävely-yhteyksien laatua.
  • Liikennemallin antamaa arviota matkustajamäärän kasvusta pidettiin tästä syystä ylimitoitettuna suhteessa ehdotuksessa B linjastoon suunniteltuihin muutoksiin.
  • Ehdotus A:n vuositason liikennöintikustannukset ovat hieman ehdotusta B alhaisemmat. 
  • Kehä I:stä nykyisin palvelevat bussilinjat 54 ja 553 ovat suosittuja ja kustannustehokkuusluvuiltaan seudun parhaimmistoa
  • Asukkailta kerätyn tiedon perusteella Kehä I:n joukkoliikennepalvelussa bussien reittien, aikataulujen ja liikennöintiaikojen lisäksi olisi tärkeää kehittää myös liikenneympäristöä laajemmin. Tähän liittyy muun muassa jo aiemmin mainitut pysäkkiympäristöt, pysäkkien turvallisuus ja viihtyisyys sekä kävely-yhteydet ja pysäkkien saavutettavuus.
  • Ehdotus A:n myötä linjalle 54 saadaan tarjottua kauan toivottua viikonloppuliikennettä
  • Ehdotus A:n toteuttaminen ei kuitenkaan mahdollista asiakasymmärryksessä esiin noussutta toivetta joukkoliikenneyhteydestä Kehä I:n päästä päähän. Kehälinja olisi heikentänyt nykyisten joukkoliikennekäyttäjien palvelutasoa nykytilanteeseen verrattuna. Nämä heikentävät vaikutukset nähtiin toistaiseksi varmempina, kuin linjan toteuttamista saatavat hyödyt. Kehälinjan tarve ja sen potentiaali on kuitenkin selkeästi tunnistettu ja kehälinjan toteuttamisen mahdollisuuksia voidaan tutkia tulevaisuudessa.

 

Mikä muuttuu?

Esittelemme muutokset linjakohtaisesti. Linjojen tarkat liikennöintiajat ja vuorovälit varmistuvat linjojen kilpailutuksen ja lopullisen aikataulusuunnittelun yhteydessä.

 

Elokuussa 2023 liikennöinnin Westendinaseman ja Leppävaaran aseman välillä aloittavalle linjalle 523 emme esitä muutoksia tässä suunnitelmassa.

Suuret kiitokset kaikille suunnitteluun osallistuneille!

Heräsikö tästä tekstistä jotain kysymyksiä? Tähän blogipostaukseen liittyviä kysymyksiä voit esittää alla kommenttiosiossa.

Blogi on toiminut elokuusta 2022 lähtien ensisijaisena kanavana tiedottaessamme Kehä I:n linjastotarkastelun vaiheista ja vuorovaikutusmahdollisuuksista.

Seuraavassa postauksessa julkaisemme syksyn osallistamisesta koostetun raportin sekä käymään läpi, mihin asukkaiden ajatukset ovat vaikuttaneet. Loppukevään – alkukesän aikana tulemme myös tekemään kyselyn, missä kartoitamme asukkaiden kokemuksia projektiin osallistumisesta.

Lopuksi kesällä julkaisemme blogiin linjastotarkastelun loppuraportin.

Hienoa, olet löytänyt Kehä I:n linjastotarkastelun blogiin!

Tämä blogi toimii virallisena vuorovaikutuskanavana, jota me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat päivitämme. Täällä voit keskustella meidän kanssamme. Osallistu suunnitteluun ja vaikuta!

 

Teemme suunnittelua syksystä 2022 kevääseen 2023. Mahdolliset muutokset Kehä I:n bussilinjoihin toteutetaan arviolta vuonna 2025. Lue lisää Kehä I:n bussilinjatarkastelusta täältä.