HSL:n runkobussit pukeutuvat metron oranssiin

HSL:n viime syksynä julkistamassa runkolinjastosuunnitelmassa on
suunniteltu Helsingin seudun alueelle useita runkolinjoja, joissa
linja-autoliikenteen palvelutaso lähenee raideliikennettä. Tällä
hetkellä Helsingin seudulla liikennöi yksi runkolinja; linja numero
550, joka tunnetaan myös nimellä ”Jokeri”. Vuonna 2003 aloittanut
linja on ollut menestys. Sen matkustajamäärä on kasvanut viimeisen
viiden vuoden aikana 40 prosenttia eli huomattavasti enemmän kuin
joukkoliikenteessä keskimäärin. Vuonna 2022 samantyyppisiä tiheällä
vuorovälillä sujuvia reittejä liikennöiviä linjoja olisi 12: viisi
poikittaista ja seitsemän säteittäistä.

Bussiliikenteen runkolinjoja on toteutettu mm. Ruotsissa ja
Hollannissa. Yksi tyypillinen vaatimus runkobusseille on vahvan ja
näkyvän ulkoasun tuominen kalustoon ja pysäkeille. Erottuva ilme
takaa sen, että asiakas tunnistaa helposti runkobussin tavallisesta
linja-autosta. Selkeä tunnistettavuus puolestaan helpottaa
käyttökokemusta.

HSL:n runkobussien perusilme perustuu nyt käytössä olevaan
tilaajaväritykseen. Perusbussin tilaajailme on sininen ja
runkolinjojen väritykseksi tulee sama oranssi, jota käytetään
metron värityksessä. Oranssilla on hyvä erottuvuus liikenteessä.
Lisäksi oranssi kuvaa hyvin runkobussin tavoitteita tiheästä
vuorovälistä ja korkealaatuisesta palvelusta. Oranssit bussit
kulkevat metromaisella vuorovälillä: matkustajan ei tarvitse katsoa
aikataulutietoa vaan hän voi luottaa siihen, että  pysäkille tulee
nopeasti aina uusi auto, jonka kyytiin nousta.

Ensimmäiset oranssit bussit aloittavat liikennöinnin nykyisellä
550-linjalla elokuussa 2013. Tuolloin aloitetaan myös
avorahastuskokeilu, jossa matkustajat voivat nousta bussiin myös
muista ovista kuin etuovesta. Avorahastus on tätä nykyä
pääkaupunkiseudulla käytössä metrossa, lähijunissa ja
raitiovaunuissa.