Tuuli työnsi lumen vaihteisiin

Poikkeuksellisen ärhäkkä talvimyräkkä hankaloitti tänään
erityisesti raideliikennettä pääkaupunkiseudulla. Ongelmia oli
vaihteiden toiminnassa.

”Tuuli kinostaa lunta vaihteisiin ja jäädyttää ne niin, ettei
sähkölämmitys riitä pitämään niitä sulana”, toteaa HSL:n
ryhmäpäällikkö
Kimmo Sinisalo

Raitiovaunukiskojen vaihteita käännettiin koko päivä käsin, ja
junaliikenteessä harjapartiot päivystivät vaihteiden vieressä ja
tarttuivat toimeen aina, kun juna ajoi ohi.

”Ne resurssit, jotka ovat olemassa, olivat käytössä. Näissä
olosuhteissa ei millään toimenpiteillä voida liikennöidä
normaalisti. Jollei koko kaupunkia laiteta katon alle, täydellistä
varautumiskeinoa ei ole”, Sinisalo linjaa.

Varasuunnitelmat käytössä  

Raitiovaunuille haittaa aiheuttivat myös väärin pysäköidyt
autot. Kun lunta kasaantuu tienvarsiin, on syytä katsoa, ettei
vahingossa jätä autoa raitiovaunun tielle.

Bussien ongelmana oli yleinen ruuhkautuminen ja sitä kautta
liikenteen hitaus. Lumi ja liukkaus haittasivat erityisesti mäissä
ja kääntöpaikoilla. 

Huonoihin keleihin on varauduttu kunnossapidon keinoin.
Raitiovaunuille on valmisteltu etukäteen poikkeusreitit ja
lähijunille supistetun liikenteen suunnitelmat, jotka olivat tänään
käytössä.

Näillä näkymin keli ja sitä myötä olosuhteet tulevat viikonlopun
aikana helpottamaan. Erityisesti tuulen laantumisella on vaihteiden
toimivuuden kannalta merkittävä vaikutus.

On mahdollista, että viikonloppuna suhteellisen normaali
liikennöinti onnistuu, sillä liikennettä on muutenkin
vähemmän. 

Tiedotusta voi vielä parantaa

Sinisalosta vaikuttaa siltä, että ihmiset olivat varautuneet
myrskyyn eikä se päässyt yllättämään. Monet esimerkiksi jäivät
kotiin. Myös autoilijoita oli tavallista vähemmän liikenteessä.

”Mitä minä tuolla liikuin, suuri osa ihmisistä suhtautui
tilanteeseen hyvällä huumorilla. Pitää kyllä myös kuljettajia
kehaista, kun he toimivat niin hyvin tällaisissa olosuhteissa”, hän
kiittää.

Sinisalon mukaan vastaisuutta ajatellen eniten voidaan vaikuttaa
tiedotukseen, vaikka sen parantamiseksi onkin tehty jo paljon
töitä. Ajantasaista ja linjakohtaista tietoa tarvitaan.

”Vuonna 2015 käyttöön otettava uusi lippu- ja
informaatiojärjestelmä tuo mukanaan sen, että koko liikenteestä
saadaan tarkempaa ja ajankohtaista kuvaa, mikä mahdollistaa
laajemman tiedottamisen.”