HSL:n bussit entistä puhtaammiksi ja hiljaisemmiksi

HSL ottaa bussiliikenteen kilpailutuksessa käyttöön entistä tiukemmat päästökriteerit. Uusia ehtoja noudatetaan jo syksyllä 2014 järjestettävällä kilpailukierroksella.

”HSL seuraa jatkuvasti ajoneuvotekniikan kehitystä. Nyt uudistimme päästöjen arviointia vastaamaan tätä kehitystä ja myös asiakkaiden kasvaneita odotuksia”, HSL:n Liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo.

Hiilidioksidipäästöiltään referenssitasoa paremmalle kalustolle annetaan kilpailutuksessa entistä enemmän hyvitystä. Hiilidioksidin haitta-arvo nousi lähes kaksinkertaiseksi, 58 euroon tonnilta. Haitta-arvo on nyt sama kuin HSL:n viimeksi järjestämässä ympäristöbonuskilpailussa.

Melun pisteytykseen on lisätty uusi, entistä hiljaisempi luokka 73 dBA, johon esimerkiksi sähköbusseilla on mahdollista päästä.

Tarjousvertailussa liikenteenhoidon hinnan painoarvo, 84 pistettä, ja tarjotun kaluston laadun painoarvo,16 pistettä, pysyvät ennallaan. ”Vaikka päästöjen paino ei nouse, muutokset siirtävät painopistettä lähipäästöistä hiilidioksidipäästöihin ja meluun. Näin edistämme ympäristön kannalta parhaiden kalustoratkaisujen käyttöönottoa”, Mäkinen toteaa.

Päästöjen käsittelyä uudistettiin edellisen kerran vuonna 2010, jolloin siirryttiin haitallisten lähipäästöjen osalta ottamaan huomioon mittauksiin perustuvat todelliset päästötasot ja haitta-arvot. Nyt pisteytystä muutettiin niin, että nollataso on Euro 3 aiemman Euro 2:n sijaan. Lisäksi eri päästöluokkien pisteytystä tarkistettin vastaamaan VTT:n viimeisimpiä mittaustuloksia.

Helsingin ympäristövyöhykkeellä kilpailuehdoissa on rajoitettu Euro 3 -luokkaa huonompien bussien käyttöä. Tätä rajoitusta on nyt kiristetty niin, että ympäristövyöhykkeellä tulee käyttää vähintään Euro 5 -luokan kalustoa.

Kaluston pisteytys


Lisätiedot:
Osaston johtaja Reijo Mäkinen, p. 040 595 0201