Reittiopasta viritettiin - nyt metron käyttäjät saavat näkyviin sujuvammat vaihdot

Reittioppaan pitkä puskuriaika vaihdoille tarjosi tarpeettoman hitaita vaihtoja. Nyt metrovaihtajien matka-ajat Reittioppaassa ovat osin aiempia hakutuloksia nopeampia.

Monet metromatkustajat, jotka vaihtavat bussista metroon tai toisin päin, saavat nyt Reittioppaasta näkyville aiempaa nopeammat reittiehdotukset.

HSL:n Reittiopas on tähän asti näyttänyt välillä liian pitkiä matka-aikoja osalle metrovaihtajia. Nyt hakua on parannettu niin, että se näyttää paremmin todellisuutta vastaavat vaihtomahdollisuudet. Metron ja uudistuneen bussilinjaston matka-ajoista on keskusteltu muun muassa HSL:n eri kanavissa.

”Reittioppaan tarjoamien pitkien vaihtoaikojen taustalla on Reittioppaan vaihtopuskuriaika. Reittiopas ei kaikilla asemilla tarjoa ensimmäistä vuoroa, jonka kyytiin asiakas ehtii. Vaihtopuskuriaikaa on nyt säädetty niin, että suunnitellut vaihtoyhteydet tulevat näkyville”, sanoo Reittioppaan kehityksestä vastaava Jari Honkonen.

Reittioppaassa vaihtoaika muodostuu vaihtokävelyajasta ja vaihtopuskurista. Kävelyaika lasketaan kävelymatkan ja oletuskävelynopeuden perusteella. Esimerkiksi Matinkylän metroasemalla oletuskävelyaika bussien tulolaiturista metrolaiturille on 3 minuuttia. Tämän lisäksi Reittiopas lisää hakuun vaihtopuskurin, jonka oletusarvo on ollut 3 minuuttia.

Reittiopas on siis tarjonnut asiakkaalle esimerkiksi Matinkylässä vaihtoyhteydeksi ensimmäistä metroa, joka tulee 6 minuuttia bussin saapumisen jälkeen. Matinkylässä suurin osa bussi–metro-vaihdoista on kuitenkin suunniteltu 5 minuutin vaihtoajalle. Reittiopas ei tähän asti ole tarjonnut reittiehdotuksessa ensimmäistä metroa, johon asiakas ehtii. Nyt vaihtopuskurin oletusarvo on lyhennetty 2 minuuttiin. Esimerkiksi Matinkylässä oletusvaihtoaika on nyt 5 minuuttia.

Jokainen voi halutessaan säätää Reittioppaassa muun muassa kävelynopeutta ja vaihtopuskuria reittiehdotusten tarkenna-painikkeen avulla.

”Harvemmin kulkevien bussilinjojen välillä vaihdettaessa pidempi vaihtopuskuri turvaa vaihdon onnistumista. Metrovaihdoissa toisaalta vasta lyhyempi puskuri tuo suunnitellut vaihtoyhteydet näkyville. Tulevaisuudessa vaihtopuskuria kehitetään huomioimaan eri tyyppisiä vaihtoja”, Honkonen sanoo.