Tulevaisuuden lippu-uudistuksen tavoitteina sujuva matkustaminen ja kustannustehokkuus

Suunnittelemme tulevaisuuden lippuja ja maksamisen tapoja, ja siksi kysyimme tammikuussa 20 000 asiakkaaltamme sähköpostitse, mitä meidän pitää uudistuksessa ottaa huomioon. Saimme kyselyyn 1 700 vastausta. Vastausten perusteella etenkin kilpailukykyiset hinnat ovat tärkeitä, kun mietimme tulevaisuuden lippuja. Joukkoliikenteen käyttöä ja houkuttelevuutta henkilöautoon verrattuna lisää kokemus siitä, että rahoilleen saa aidosti vastinetta.

Vastauksissa korostettiin myös sitä, että lippujen ostamisen ja käyttämisen pitää olla helppoa ja sujuvaa. Lippuvalikoiman ja maksamisen täytyy olla joustavaa ja palvella erilaisia liikkumisen tarpeita vakikäyttäjistä satunnaisiin kulkijoihin. Myös turvallinen matkustuskokemus nousi vastauksissa esiin.

Kyselyn tulokset ovat tärkeä osa meneillään olevaa suunnittelutyötä, ja tulokset auttavat meitä suunnittelun seuraavissa vaiheissa.

Mistä uudistuksessa on kysymys?

Tavoittelemme nyt suunnitteilla olevalla lippujen ja maksamisen uudistuksella helppoa ja sujuvaa matkustamista sekä kustannustehokkuutta. Suunnittelua ohjaavat tekniset reunaehdot, uuden järjestelmän ja sen ylläpidon vaikutus kustannuksiin ja lipputuloihin sekä asiakkailta kuulemamme tarpeet ja toiveet.

Tulevaisuudessa tietoa matkustusoikeudesta ei enää tallenneta HSL-kortille tai HSL-sovellukseen, vaan käyttäjätilillesi taustajärjestelmään. Taustajärjestelmä saa tiedon matkasi alkamisesta ja laskee sille hinnan, kun näytät liikennevälineeseen noustessasi lukijalaitteelle tunnisteen. Tunniste voi olla HSL-kortti tai älypuhelin mutta myös pankki- tai luottokortti tai jokin muu tunniste, jota pidät mukanasi.

Uusi lippujärjestelmä mahdollistaa lippujen ja niiden hinnoittelun uudistamisen siten, että ne vastaavat nykyistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Hinnoittelu voi perustua vyöhykkeisiin kuten nytkin, mutta hinnoittelun perusteita voidaan myös joustavasti uudistaa muuttuvien liikkumistarpeiden mukaan.

Osallistu ja vaikuta tulevaisuuden lippujen suunnitteluun

Nyt alkaneen suunnittelutyön aikana tarkastelemme asiakkaan joukkoliikennematkaa kokonaisuutena: miten ja mistä asiakkaat ostavat lippunsa, milloin lippu veloitetaan, mitkä ovat matkustusalueet ja lippujen voimassaoloajat, miten tunnistautuminen tapahtuu ja mitkä ovat tunnisteet, miten sujuu vaihtaminen ja mitkä ovat alennusryhmät.

Sinulla on mahdollisuus osallistua lippujärjestelmän suunnitteluun ja testaukseen työn eri vaiheissa. Seuraa uudistuksen etenemistä ja osallistumismahdollisuuksia hsl.fi:ssä.

Uudistuksen käyttöönotto on usean vuoden hanke. Syksyllä 2021 aloitamme laajat asiakastestaukset, joissa arvioimme yhdessä käyttäjien kanssa vaihtoehtoisia tapoja uudistaa lippuja sekä niiden hinnoittelua ja maksutapoja. Käyttöönoton suunnittelu alkaa siltä pohjalta vuonna 2022, ja käyttöönotto käynnistyy siitä parin vuoden kuluttua. Alkuvaiheessa uusi tilipohjainen malli tulee käyttöön nykyisillä vyöhykkeillä ja lipuilla.

Katso video tulevaisuuden matkustamisesta HSL:n joukkoliikenteessä